De wacht te Wijnendale, mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Mijn grootvader aan vaders kant heeft mei 1940 blijkbaar op een bijzondere plaats meegemaakt: hij was, als gewone soldaat, van dienst op het kasteel van Wijnendale. Hij stond er op wacht en heeft verschillende keren Leopold III zien passeren, "met zijn kop in het zand van de zorgen", toen duidelijk werd dat de oorlog verloren was...

Van mijn grootvader is in Evere geen dossier te vinden; ik weet dus ook niet in welk regiment enz... hij zat.
Iemand een idee of dat dossier elders zou te vinden zijn?
En is er nog interessante info over welke eenheden in de buurt en op het kasteel zelf lagen?

Alvast bedankt!
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Intussen twee foto's van een tante gekregen; is er iemand die kan zien tot welke eenheid hij zou kunnen behoord hebben? De insignes op de petjes zijn helaas niet duidelijk, ook niet na een grondige (2400 ppi) scan...

Afgaande op de rijbroek en de sporen, dachten wij hier aan iets met paarden, maar ik weet uit ondervinding dat dat niet noodzakelijk cavalerie of zo is...
juliaan_de_wispelaere-kopie.jpg
Mijn grootvader is de middelste figuur op de foto.
juliaan_de_wispelaere2-kopie.jpg
Blijkbaar keek hij een beetje scheel, allemaal natuurlijk om den Duits in verwarring te brengen ;-).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Als je in Evere geen dossier meer vindt, is deze kous in de meeste gevallen af. Niet alle dossiers zijn jammer genoeg bewaard gebleven.

Uit documenten die ik las, lijkt het me dat Wijnendale naar het eind van de veldtocht toe een bijzonder druk dorp geworden was met aanhoudend komen en gaan van diverse terugtrekkende eenheden. Net voor de aankomst van de koning en zijn gevolg was het kasteeldomein al meerdere keren uitgekozen als kantonnementsplaats. Dit soort landgoeden werd omwille van zijn groot aantal bijgebouwen, schuren, zolders, enz... vlot uitgekozen om troepen in onder te brengen.

Wie precies nog aan het eind van de veldtocht op het kasteel aanwezig was, weet ik helaas niet precies.

Bij studiofoto's zoals je tweede foto lijkt het vaak zo dat 'bereden' troepen van de fotograaf vaak een zweepje, rijlaarzen en een paar sporen aangereikt kregen voor het portret. Zaak van thuis indruk te maken. Ik heb dit al gezien bij militairen van de volgende wapens:

- cavalerie (hoewel die vanaf 36/37 geen paarden meer hadden)
- artillerie
- transportkorps

Naar de tint op de kraagspiegels te zien (iets blekere stof met een iets donkerder biesje), zou ik misschien nog een cent durven wagen op het transportkorps?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Mijn tante beweert dat mijn grootvader in het leger wel paard heeft leren rijden, en ook op de gewone groepsfoto draagt hij chapes en een rijbroek...
Ik weet niet of dat soort kledij ook bij het transportkorps in voege was?

Zou de militielijst op de gemeente nog een uitweg kunnen bieden m.b.t. het bepalen van zijn regiment?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door eaw458 »

Ivanhoe schreef:Mijn tante beweert dat mijn grootvader in het leger wel paard heeft leren rijden, en ook op de gewone groepsfoto draagt hij chapes en een rijbroek...
Ik weet niet of dat soort kledij ook bij het transportkorps in voege was?

Zou de militielijst op de gemeente nog een uitweg kunnen bieden m.b.t. het bepalen van zijn regiment?
Bij het transportkorps werd in mei 40 nog vlot te paard gereden. Heel wat transport van voorraden en munitie gebeurde met paard en kar.

De militielijst van zijn gemeente kan allicht zijn eenheid van zijn legerdienst duidelijk maken. Soms kan je die omwille van de wetgeving op de privacy echter niet even makkelijk inkijken.

Je weet dan nog niet echt waar hij in mei 40 diende, maar zal allicht wel een uitsluitsel over het wapen (artillerie, transportkorps, enz...) vinden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Hm... Het zou kunnen kloppen...

Op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... ortkorpsen vind ik een foto terug van een soldaat waarvan het insigne op de muts met wat goede wil dezelfde is als op de groepsfoto, nl. een Romeins cijfer 2...
Volgens mijn vader zat mijn grootvader zijn ganse legerdienst in Brussel, wat dan zou kunnen overeenstemmen met
Territoriaal Transportkorps Brussel: 1ste Compagnie Paarden (Lt Englebert)...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door eaw458 »

Misschien...

Het lijkt me ook vierkant genoeg voor een Romeins cijfer, al werden die wel gebruikt bij alle eenheden die op niveau legerkorps aangehecht werden. Het nummer slaat daarbij op het nummer van het legerkorps.

Mijn idee dat het om het transportkorps gaat, steunde ik op de tinten van de kraagspiegels. Bij artillerie zou je immers eerder net andersom zien - donkere stof (blauw) met bleker biesje (rood). Bij het transportkorps was dat blekere stof (bleekblauw) met donker biesje (donkerblauw).

Misschien toch eens bij je gemeente aankloppen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

En intussen hebben de vriendelijke mensen van de burgerlijke stand te Knokke-Heist nuttige gegevens kunnen verschaffen via email:
juliaan.gif
Ik interpreteer even en hoop dat de kenners mij kunnen verbeteren :-) :

- 4e en 24e linieregiment. Dat 24e expliciet erbij staat, duidt aan dat hij daarbij was ondergedeeld?
- sergeant-milicien. Wel vreemd want zijn broer Albert was ook sergeant en die kwam pas begin 1941 uit krijgsgevangenschap terug (in Oostenrijk dacht ik). Mijn grootvader zelf is niet naar een kamp gestuurd geweest. Of is sergeant-milicien nog geen echte officier?
-104-84332: stamboeknummer. Valt daar nog info uit te halen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Beste,

104 staat voor 4e Linie. Tijdens de mobilisatie werd het 4Li ontdubbeld in 24Li. Welke miliciens en de reserve-officieren naar krijgsgevangenschap moesten, was vaak afhankelijk van de omstandigheden waarin ze krijgsgevangen genomen werden.

Een sergeant is een onderofficier, geen officier (pas vanaf de graad van onderluitenant).

Mvg,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door eaw458 »

Ook nog even aanvullen dat je met het stamnummer niets wijzer bent. De eerste drie cijfers - 104 - zijn een code voor de eenheid van eerste inlijving (4Li dus). De rest is een volgnummer.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Bram1940 schreef:Beste,

104 staat voor 4e Linie. Tijdens de mobilisatie werd het 4Li ontdubbeld in 24Li. Welke miliciens en de reserve-officieren naar krijgsgevangenschap moesten, was vaak afhankelijk van de omstandigheden waarin ze krijgsgevangen genomen werden.

Een sergeant is een onderofficier, geen officier (pas vanaf de graad van onderluitenant).

Mvg,
Bram
Bedankt voor de reactie. Maar mijn grootoom (dus de broer van mijn grootvader) was ook sergeant in het 4e, waarom is die dan wel naar Oostenrijk gestuurd na de capitulatie? (Stalag XVII C - Döllersheim (Edelbach) )
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

eaw458 schreef:Ook nog even aanvullen dat je met het stamnummer niets wijzer bent. De eerste drie cijfers - 104 - zijn een code voor de eenheid van eerste inlijving (4Li dus). De rest is een volgnummer.

Walter
Bedankt. Is het correct om te redeneren dat hij in het 4e is ingelijfd, maar met de mobilisatie naar het 24e mee ontdubbeld werd? En kan dat kloppen qua uniformen met die foto's?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Bram1940 »

De redenering klopt.

De militairen hebben evenwel broeken en getten aan voor bereden troepen. Dat wijst op zich niet onmiddellijk naar infanterie, tenzij het eventueel gaat om chauffeurs van tractoren of iets dergelijks. Op de muts van de man links heb je het meeste kans om eventueel 24 te onderscheiden bij uitvergroting. Tenzij op de foto andere personen staan die jij meent te zien. Het is maar een idee.

Groeten,
Bram
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Iedereen bedankt voor zijn reactie :-). Toch al weer heel wat wijzer geworden...

Zijn ganse legerdienst heeft hij in Brussel gedaan, dus dat moet ik er nog ergens proberen aan te koppelen...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:De redenering klopt.

De militairen hebben evenwel broeken en getten aan voor bereden troepen. Dat wijst op zich niet onmiddellijk naar infanterie, tenzij het eventueel gaat om chauffeurs van tractoren of iets dergelijks. Op de muts van de man links heb je het meeste kans om eventueel 24 te onderscheiden bij uitvergroting. Tenzij op de foto andere personen staan die jij meent te zien. Het is maar een idee.

Groeten,
Bram
Hmm... aan infanterie had ik weeral niet gedacht, maar het klopt natuurlijk wel. Weet jij precies wie bij de infanterie de bereden uitrusting kreeg, Bram?

Ik weet dat deze in alle geval aan militairen van het peloton verkenners uitgedeeld werd, maar ben verder niet zeker van de volgende functies. Ik zet hier even op een rijtje waaraan ik zoal denk:

- andere militairen met een fiets of motorfiets
- chauffeurs van vierwielers
- chauffers van Vickers Utility B trekkers
- voerders van paardengerij

Thx

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door foxy.jack »

Mijn vader was bij het vervoerkorps Brussel (1938).

http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=849

Je kan zijn foto's vergelijken met uw foto's.

Foxy
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Bram1940 »

eaw458 schreef:Hmm... aan infanterie had ik weeral niet gedacht, maar het klopt natuurlijk wel. Weet jij precies wie bij de infanterie de bereden uitrusting kreeg, Bram?

Ik weet dat deze in alle geval aan militairen van het peloton verkenners uitgedeeld werd, maar ben verder niet zeker van de volgende functies. Ik zet hier even op een rijtje waaraan ik zoal denk:

- andere militairen met een fiets of motorfiets
- chauffeurs van vierwielers
- chauffers van Vickers Utility B trekkers
- voerders van paardengerij

Thx

Walter
Walter,

Ik denk dat je zowat alle mogelijkheden opgesomd hebt. Adjudanten hadden steeds de rijbroek, net als officieren.

Mijn eerste gedacht was ook Vervoerkorps gezien de lichte kleur van de kraagspiegels ... Maar dat is dan weer niet in overeenstemming met de andere papieren.

Groeten,
Bram
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: De wacht te Wijnendale, mei 1940

Bericht door Ivanhoe »

Bram1940 schreef:Beste,

104 staat voor 4e Linie. Tijdens de mobilisatie werd het 4Li ontdubbeld in 24Li. Welke miliciens en de reserve-officieren naar krijgsgevangenschap moesten, was vaak afhankelijk van de omstandigheden waarin ze krijgsgevangen genomen werden.

Een sergeant is een onderofficier, geen officier (pas vanaf de graad van onderluitenant).

Mvg,
Bram
Inderdaad,
Mijn grootnonkel werd al op 11 mei te Hasselt gevangengenomen (omstandigheden waarin kennen we niet). Toen maakten de Duitsers nog lustig krijgsgevangenen blijkbaar. Mijn grootvader is vermoedelijk op het einde van de 18-daagse veldtocht gecapituleerd met de rest van het leger, toen ze zelf hun krijgsgevangenschap moeten organiseren...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”