Regiment der overseiningstroepen - St Dizier

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Regiment der overseiningstroepen - St Dizier

Bericht door Ivanhoe »

Voor een vriendin uit de tekenles ben ik wat info over haar vader aan het rondsprokkelen op het internet...
Via de archieven in Evere kwam ik te weten dat haar vader behoorde tot het regiment der Overseiningstroepen. De trein waarop hij zich bevond werd door een Duits bombardement tot ontsporing gebracht en ze werden door de Duitsers op 10 juni (10-6 dus) gevangengenomen te St. Dizier.

Mijn vraag:
1/ De overseiningstroepen, was dat een soort regiment waarvan de leden bij andere regimenten waren ondergebracht om de communicatie te verzorgen? Ik kan me niet voorstellen dat die een apart opererend regiment vormden.

2/ Zijn er nog regimenten die te St-Dizier werden gevangengenomen op of rond die datum?

Alvast bedankt voor jullie spontane antwoorden :-)

Ivo
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Regiment der overseiningstroepen - St Dizier

Bericht door eaw458 »

Ivanhoe schreef:Voor een vriendin uit de tekenles ben ik wat info over haar vader aan het rondsprokkelen op het internet...
Via de archieven in Evere kwam ik te weten dat haar vader behoorde tot het regiment der Overseiningstroepen. De trein waarop hij zich bevond werd door een Duits bombardement tot ontsporing gebracht en ze werden door de Duitsers op 10 juni (10-6 dus) gevangengenomen te St. Dizier.

Mijn vraag:
1/ De overseiningstroepen, was dat een soort regiment waarvan de leden bij andere regimenten waren ondergebracht om de communicatie te verzorgen? Ik kan me niet voorstellen dat die een apart opererend regiment vormden.

2/ Zijn er nog regimenten die te St-Dizier werden gevangengenomen op of rond die datum?

Alvast bedankt voor jullie spontane antwoorden :-)

Ivo
Het Regiment der Overseiningstroepen groepeerde in vredestijd de transmissietroepen. Bij de mobilisatie van aug 39 verdween dit regiment en ontstonden tientallen onafhankelijke bataljons en compagnies bij het opriepen van de reservisten. Helaas werd in de militiedossiers zelden vermeld bij welk bataljon of compagnie te betrokkene geplaatst werd. Je kan best eens op 18daagseveldtocht.wikispaces.com kijken voor de structuur van de verbindingstroepen.

Wat St-Dizier betreft, gaat het allicht om een van de tijdekijke werkersbataljons die door onze legerleiding aan de Fransen werd bezorgd om veldversterkingen gaan aan te leggen. Die bataljons waren samenraapsels van het naar ons buurland overgebrachte personeel. Duizenden militairen zijn in dit desastreuse avontuur gevangen gemaakt - niet alleen in die stad trouwens.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Regiment der overseiningstroepen - St Dizier

Bericht door Ivanhoe »

Inderdaad, in het dossier staat niks over compagnie of bataljon... Alleszins al bedankt voor de info!
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”