DBT

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

DBT

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wat waren de bevindingen tijdens het interbellum in verband met het gebruik van de DBT? Was dit een accuraat en betrouwbaar wapen (tijdens de oefeningen en/of in het heetst van de strijd)? Zijn hierover getuigenissen bekend? Gebruikte men ook gewone patronen model 1930 zoals toegelaten werd in het "Instruction sur le lance-grenades D.B.T. et sur ses munitions"?

Wie voerde de drijfpatronen mee om de granaat voor de DBT af te vuren, hoe werden deze verpakt voor gebruik te velde (bv in de patroontassen op een clip?) en in welke hoeveelheid werden die patronen meegevoerd?

Groeten,
Bram.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: DBT

Bericht door RAL »

Goeie vraag Bram.
Ik zit al jaren met een dilemma: zal ik kijken wat er in het pakje steekt, of niet?
Meerdere meningen zijn welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Beste Ral,

Eén advies: afblijven. Ik heb zelf twee patronen, dus voor het uitzicht hoef je het niet te doen. Een gesloten pak heeft bovendien meer (historische) waarde, naar mijn mening. Om maar te zwijgen van de geldelijke verzamelwaarde. Bedankt om het te delen, alleszins.

Alleen het gebruik te velde interesseert mij op dit moment. Moest je daar meer info over hebben, graag.

Groeten,
Bram.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: DBT

Bericht door RAL »

En hoe zien die patronen er dan uit?
Een belachelijke vraag als je er meerdere hebt maar niet weet hoe ze er uit zien.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

De patroon naast de granaat (niet mijn verzameling, maar van het net geplukt):

Afbeelding

Kortom, zoals de patroon model 1889 maar dan met een stompere kogel. Geen verwarring mogelijk met de patronen model 1889 of 1930.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Nog eentje:

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hieronder enkele passages uit velddagboeken in verband met de strijd aan de KW-linie tussen Herent en Kampenhout.

Tijdens de nacht van 13 op 14 mei haalt het II/4J 300 lichtkogels en 400 DBT-granaten af aan de commandopost van het 4J.

Op 15 mei worden enkele manschappen van het I/1J door de bataljonscommandant belast met het bijeen drijven van het loslopende vee. Men vindt veel achtergelaten materiaal, waaronder enkele FM30s met al hun toebehoren van het 4e Linieregiment en enkele DBT’s.

Gezien de moeilijke ravitaillering overdag moest het 2J op 15 mei erover waken zo weinig mogelijk artilleriesteun te vragen. Kleine doelen moesten overdag bestookt worden met het zwaar infanterievuur (DBT, mortier 7c6 en kanon 4c7).

Het geeft maar een zeer beperkt beeld weer van het gebruik van de DBT. Indien iemand nog dergelijke vermeldingen heeft of eventueel rapporten, lees ik met veel plezier mee :mrgreen:

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Jawel hoor, Bram :-)

Geef me een beetje tijd om een en ander op te zoeken.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Neem gerust alle tijd. Geduld is een mooie deugd en ik hou van mooie deugden :mrgreen:

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Nog een klein vraagje. Volgens AMI n°9 droeg de DBT-schutter een GP35. Was dit meer theorie dan praktijk? In het museum van de ChA staat een DBT-schutter met een karabijn en patroontassen. Gaat het hier om een vrije interpretatie of om een historisch correcte weergave? Zijn er foto's bekend van DBT-schutters in "vol ornaat"? Kortom, wat was de effectieve bewapening van de BDT-schutter. Zelfde vraag voor de VB-schutter en de FM30-schutter.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Hier een eerste referentie:

Bouha, M., 1930, L'infanterie au combat, Brussel: Krijgsschool
pp. 16

"On experimente actuellement un lance-grenades qui enverait une grenade de 450 gr de 200 a 650 metres sous une inclinaison unique. Son debit serait grand."

De accenten moet je er maar bij denken - ik zit op mijn ipad en zie ze niet staan ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Nog een klein vraagje. Volgens AMI n°9 droeg de DBT-schutter een GP35. Was dit meer theorie dan praktijk? In het museum van de ChA staat een DBT-schutter met een karabijn en patroontassen. Gaat het hier om een vrije interpretatie of om een historisch correcte weergave? Zijn er foto's bekend van DBT-schutters in "vol ornaat"? Kortom, wat was de effectieve bewapening van de BDT-schutter. Zelfde vraag voor de VB-schutter en de FM30-schutter.

Groeten,
Bram.
Voor de FM30:

Manuel pour les cadres de reserve d'infanterie, 1932 (met addenda tot 1939)

Repartition des 1240 cartouches entre les militaires de l'equipe du FM30

Grade:
2 paquets de 15 cart sur 3 lames chargeurs
6 chargeurs pour FM
4 paquets de 20 cart pour FM

Tireur:
4 chargeurs pour FM

1er Pourvoyeur:
6 chargeurs pour FM
6 paquets de 20 cartouches pour FM

2eme, 3eme, 4eme Pourvoyeur
2 paquets de 15 cart sur 3 lames chargeurs
6 chargeurs pour FM
4 paquets de 20 cart pour FM

Bij andere functies staat wel pistoolmunitie vermeld waar relevant. Ik neem dus aan dat de FM schutter alleen over zijn mitrailleuse beschikte.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Was de FM30 geen collectief wapen? Daarnaast moet de schitter dan toch een eigen wapen gehad hebben?

Groeten,

Bram.
Laatst gewijzigd door Bram1940 op 10 jun 2012 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Was de FM360 geen collectief wapen? Daarnaast moet de schitter dan toch een eigen wapen gehad hebben?

Groeten,

Bram.
Wel dat dacht ik tot ik dit las ook, maar dat zelfde reglement zegt ook dat de verdediging van het detachement toekomt aan de ploegoverste en tweede, derde en vierde bevoorraders. Er is ook duidelijk geen dotatie pistoolmunitie vermeld.

Bij wijze van vaag gerelateerd voorbeeld vermeldt Louis Van Brussel in zijn '18 dagen blitzkrieg' dat bij het 14Li het op 10 mei de stukscommandanten van de C47 aan een persoonlijk wapen ontbrak.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Er bleek op meer plaatsen een gebrek aan wapens... Nochtans laat een foto in AMI n°9 uitschijnen dat de schutters van de Mi wel een GP35 met kolf kregen (ook al droegen zij nog de Mills model 1915-uitrusting).

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Er bleek op meer plaatsen een gebrek aan wapens... Nochtans laat een foto in AMI n°9 uitschijnen dat de schutters van de Mi wel een GP35 met kolf kregen (ook al droegen zij nog de Mills model 1915-uitrusting).

Groeten,
Bram.
Dat wordt bvb bevestigd in R. Janvier 'Nous, les fuyards de 1940'. Sgt Janvier was Mi stuksoverste bij alweer het 14Li en vermeldt vaak de GP's van hemzelf en zijn schutter.

Vreemd dat dat dan voor FM30 schutters anders zou zijn?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Bij het Cavaleriekorps (Lansiers, Gidsen, Jagers te Paard) waren ook gevechtsgroepen met DBT. Hoe zag hun organigram eruit? Van welke hogere eenheid hingen ze af? En werden deze DBT's meegevoerd op vrachtwagens of met de moto (sidecar, tricar)?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

12 stuks per regiment, ondergebracht in telkens een sectie DBT binnen het peloton buiten rang van elk eskadron. Het Esk Pan W had er geen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Heb me verwarrend en onvolledig uitgedrukt - bij de Cav had elk eskadron fuseliers (1ste, 2de, 4de en 5de) een sectie van drie DBT in hun peloton buiten rang. Elke stuk had een sidecar voor de bemanning van drie personen en de vuurmond. Elk stuk had ook nog een tweede solo moto met een militair. De sectiechef reed op een solo, maar had een chauffeur. Veertien man in totaal dus, met drie sidecars en vier solo motos.

;)

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Volgens de doc op http://www.mil.be/cav/doc/ maakte de sectie DBT geen deel uit van het "peloton hors rang" maar was het toegevoegd aan ieder escadron. Wat ik niet wist (wat ook in die doc staat en wat jij ook schreef), was dat die DBT vervoerd werd in of op de sidecar met drie man erop, begeleid door een solo-moto.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door piot1940 »

Nog een klein vraagje. Volgens AMI n°9 droeg de DBT-schutter een GP35. Was dit meer theorie dan praktijk? In het museum van de ChA staat een DBT-schutter met een karabijn en patroontassen. Gaat het hier om een vrije interpretatie of om een historisch correcte weergave?
Dit lijkt op het eerste zicht op een vrije interpreatie, lettend op de een publicatie van 9 januarie 1940 mbt "Uitrusting van de fusilierscompagnie"
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... ollbar.htm
waar per peloton in de DBT ploeg 3 schutters DBT zijn met elk nog een G.D. pistool (G.D. pitool, drukfout of afkorting die me ontgaat?)

In dezelfde tabel vind je ook de informatie mbt FM BAR. De schutter heeft de FM BAR als wapen, de 1e munitie-bezorger heeft een GP, de 3 andere munitiebezorgers een geweer.

Wel even rekening houden met het feit dat dit een theoretische opstelling is. Na een paar dagen strijd zal het er in de praktijk wel anders uitgezien hebben. Nu stel ik me toch de vraag wat een karabijn doet bij de ChA doen die toch eerder met de mauser 35 of 36 uitgerust waren. Ik heb ook een beetje de twijfel of een DBT schutter naast zijn stuk nog een geweer meenam. Een pistool voor persoonlijke verdediging is in zijn geval toch eerder logisch.

De toewijzingen van bewapening, munitie, gereedschap, varia in de andere compagnien, ttz mitrailleur, kanon 4,7 cm, mortier, staf etc... vind je terug op http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... tingNL.htm


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

In dit boek vind je heel wat vermeldingen ivm het operationele gebruik van de DBT:

Vandersande, A., 1985, Mai 1940: les carabiniers au coeur du combat. Du Canal Albert a l'Oflag, Eigenbrakel: Editions J.M. Collet.

Ik haal er twee uit die over de kwaliteiten van het wapen spreken:

pp.19
"La grenade DBT était parfaite au point de vue technique, mais l'expérience que j'en fis pendant la campagne ne confirma guère les espoirs que l'on avait mis en elle. Dotée d'un système de mise à feu fusant non réglable, on la voyait bondir à son point de chutte grâce à la trainée de fumée de la mèche en combustion. Souvent elle roulait longtemps avant de se décider, enfin à exploser loin de l'objectif."

Het lijkt me dus dat de vaste ontstekertijd te lang bevonden werd.

pp. 168
"...de Roij prend la tête de son gp en deuxième échelon et se lance à l'attaque de deux constructions avec l'appui de ses DBT (d'ailleurs fort peu efficace sur des immeubles)..."

Niet doeltreffend voor gebouwen dus...

Mag ik ook eens een vraag stellen? ;) Als ik kijk naar het pakje aandrijfpatronen zie ik dat dit door het AFM van Antwerpen werd vervaardigd. Werd alle kleinkalibermunitie door het leger zelf gefabriceerd? Of werd er ook ingekocht bij bvb FN?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

@ Jean :

1) Wat de FM30 betreft, was ik inderdaad mis. Dit wapen werd niet als een collectief wapen gezien. De schutter had geen ander wapen.
2) GD = Grote Dracht?

@ Walter:

1) Blijkbaar was men er van hogerhand toch gerust in in die DBT als men overdag artilleriesteun probeert te minimaliseren in het voordeel van de DBT (bij de Jagers te Voet op een cruciaal moment op een dan cruciale plek ...).
2) Waarschijnlijk heeft de AFM enkel de keuring gedaan. De kleine kalibers werden o.a. door FN geproduceerd, net als (o.a.) voor de grotere kalibers (47mm, 120mm, 155mm, ...). De slaghoedjes zijn wel steevast AFM gemarkeerd.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door piot1940 »

@ Bram
2) GD = Grote Dracht?
Natuurlijk, juist.

gr J
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

piot1940 schreef:@ Bram
2) GD = Grote Dracht?
Natuurlijk, juist.

gr J
Dan kan het nog een foutje van de vertaler van dienst geweest zijn aangezien het GP zowel voor Grande Puissance als Grande Portée werd gebruikt ;)

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door piot1940 »

jamaar, jamaar, nu maai je de zekerheid opnieuw vanonder ons voeten... zo blijft alles onstabiel bij den AB :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

piot1940 schreef:jamaar, jamaar, nu maai je de zekerheid opnieuw vanonder ons voeten... zo blijft alles onstabiel bij den AB :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Toch geen vertaald reglement uit het interbellum zonder fouten en krom Vlaams zeker??? :D

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door piot1940 »

Ja, daar ben ik het volkomen met eens. De correcte tweetaligheid was ergens blijven haperen.... Ik weet niet hoe het nu is?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: DBT

Bericht door eaw458 »

Bram,

Hierin staat een mooi artikeltje over de DBT van het Museum van de Jagers te Voet te Charleroi:



Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: DBT

Bericht door Bram1940 »

Bedankt.

Bram.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”