eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
hansdb
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:51

eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door hansdb »

Dag allemaal,

Wat ik me afvraag is hoe en waar de soldaten tijdens de 18-daagse veldtocht aten, sliepen.
Ik heb nog nergens foto's van tenten of gaarkeukens gezien. Enige wat ik weet is dat het leger in de dorpen die gepasseerd werden met tegoedbons eten collecteerden.
Bv: Uit opeisingsbons blijkt dat het 6e Reg. Art. in Zele 400 kg hooi, een varken en zes kiekens nam. Bron: Quintyn E, p.30

Wat slaapplaatsen en verzorging betreft heb ik tot dusver nog niks gevonden. Moest iedereen dan gewoon zijn plan trekken?

Informatie over deze aspecten van de veldtocht zijn steeds welkom.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door eaw458 »

hansdb schreef:Dag allemaal,

Wat ik me afvraag is hoe en waar de soldaten tijdens de 18-daagse veldtocht aten, sliepen.
Ik heb nog nergens foto's van tenten of gaarkeukens gezien. Enige wat ik weet is dat het leger in de dorpen die gepasseerd werden met tegoedbons eten collecteerden.
Bv: Uit opeisingsbons blijkt dat het 6e Reg. Art. in Zele 400 kg hooi, een varken en zes kiekens nam. Bron: Quintyn E, p.30

Wat slaapplaatsen en verzorging betreft heb ik tot dusver nog niks gevonden. Moest iedereen dan gewoon zijn plan trekken?

Informatie over deze aspecten van de veldtocht zijn steeds welkom.

Groeten,

Hans
Onderdak: Eenheden werden waar mogelijk ingekwartierd in openbare gebouwen of bij burgers. Daarvoor had elke eenheid een installatieploeg die het gros vooraf ging en op de plaats van bestemming de nodige accommodatie opeiste en verdeelde aan de aankomende troepen. In bepaalde omstandigheden werd inderdaad ook onder de blote hemel op de stellingen overnacht, maar dat werd waar mogelijk vermeden.

Voedsel: Elke compagnie / batterij / eskadron had een eigen veldkeuken met twee tot drie koks en een bevoorradingswagen voor levensmiddelen. Regimenten werden bevoorraad door de compagnie intendance van de divisie, die dan weer bevoorraad werd door de intendance van de territoriale troepen. Eenheden beschikten zoals je zelf al ontdekte echter ook over de mogelijkheid om goederen tegen een bon op te eisen. In de praktijk wou het wel eens mislopen. De veldkeukens werden al wel eens achtergelaten of raakten vast te zitten samen met de rest van de wielvoertuigen op de drukke wegen en dan was het behelpen geblazen. Eenheden werden zo al wel eens bevoorraad door passerende troepen of trokken hun plan.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
hansdb
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:51

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door hansdb »

Getuigenis van Jean Beunekens (1e Grenadiers)
Over Eeklo gingen we verder naar Maldegem.Wij hadden honger. Dagenlang zagen we geen veldkeuken. We leefden van wat de vluchtelingen ons gaven; af en toe gingen we een paar kippen pakken op een boerderij. Ik zag een hongerige soldaat een stier neerschieten om de buit met zijn kameraden te delen.
http://www.dbnl.org/tekst/vos_066belg01 ... 1_0005.php

Hans
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Eens iedereen een plaats gevonden had, kon het al eens gebeuren dat een hogere in graad de plaats kwam opeisen. Er zat dan niets anders op dan een ander onderkomen te vinden. Dit was dan de taak van de foerier.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door Lewis Gunner »

hansdb schreef: Ik zag een hongerige soldaat een stier neerschieten om de buit met zijn kameraden te delen.
http://www.dbnl.org/tekst/vos_066belg01 ... 1_0005.php
Wow ik wist niet dat dit gebeurde, ik wist niet dat onze troepen het zo zwaar hadden.
Allesinds interressant topic,ik heb me dit ook al ees afgevraagt

Groeten
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door Yente »

Lewis Gunner schreef:
hansdb schreef: Ik zag een hongerige soldaat een stier neerschieten om de buit met zijn kameraden te delen.
http://www.dbnl.org/tekst/vos_066belg01 ... 1_0005.php
Wow ik wist niet dat dit gebeurde, ik wist niet dat onze troepen het zo zwaar hadden.
Allesinds interressant topic,ik heb me dit ook al ees afgevraagt

Groeten
Wek erg voor de boer. Schieten ze gewoon zijn stier dood..
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door eaw458 »

Straffe verhalen vertellen is ok, maar als je wil lezen waarom het er zo aan toe ging, kan je starten met het hoofdstuk over logistiek in LtGen Oscar Michiel's "18 Jours de Guerre en Belgique". Het wordt dan meteen duidelijk dat de logistieke structuur van de Belgen nooit opgewassen was tegen een bewegingsoorlog.

De kern van het bevoorradingsysteem werd geleverd door het zogenaamde Stationsmagazijn van de Directie der Transporten en Ravitailleringen (zie http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... +het+Leger).

Dit stationsmagazijn nam levensmiddelen in ontvangst van de militaire bakkerijen, beenhouwerijen en depots.

Dit organisme zou elke dag naar elke divisie een DRT (Dagelijkse Ravitailleringtrein) uitsturen van zijn standplaats naar een afgesproken bevoorradingsstation. Deze trein moest opgewacht worden door het Autopeloton voor Ravitaillering van de divisie. Dit peloton verdeelde de voorraden onder de eenheden binnen de divisie. Daarbij werd het principe gehanteerd van de Eenheidsvrachtwagen, dwz één camion levert alle goederen op bestemd voor één eenheid.

Bij de inval werd de idee van de DRT's direct afgeschaft omdat enerzijds de afstanden te kort werden en anderzijds de eindstations steeds gewijzigd moesten worden. De Autopelotons voor Ravitaillering werden verwacht om zelf te toer van de verschillende depots te doen. Dat liep natuurlijk mis.

De logistieke structuur was gewoon veel te stroef voor een bewegingsoorlog.

En bij de eenheden zelf gingen er bij de aftocht van het Albertkanaal tussen 10 en 13 mei en van de K.W. Stelling naar de lijn Terneuzen-Gent-Oudenaarde tussen 16 en 19 mei zoveel voorraadwagens en veldkeukens verloren dat ook het opeisen van levensmiddelen vaak geen oplossing bracht.

Bevoorrading aan munitie en brand-en smeerstoffen, da's een ander verhaal ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
hansdb
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:51

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door hansdb »

Ik las ooit eens dat Napoleon de functie van "Maréchal de logis" instelde. Deze had als taak te zorgen voor het onderkomen en proviand.
Ook in het Belgisch leger bestond deze titel: moesten ook de 20e eeuwse Maréchals de logis zorgen voor onderdak en eten of hadden ze een andere functie?

Hans
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door eaw458 »

hansdb schreef:Ik las ooit eens dat Napoleon de functie van "Maréchal de logis" instelde. Deze had als taak te zorgen voor het onderkomen en proviand.
Ook in het Belgisch leger bestond deze titel: moesten ook de 20e eeuwse Maréchals de logis zorgen voor onderdak en eten of hadden ze een andere functie?

Hans
Dat was in de Franse en Belgische legers tegen dan al lang een graad. Wachtmeester in het Vlaams. Equivalent van sergeant bij de cavalerie, artillerie en Rijkswacht.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
hansdb
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:51

Re: eten, slapen, verzorging tijdens de 18 daagse veldtocht

Bericht door hansdb »

[/quote]
Wek erg voor de boer. Schieten ze gewoon zijn stier dood..
Mvg Yente[/quote]

Las in een andere getuigenis dat de meeste boeren (in de frontlijn) gevlucht waren, soms zonder om te kijken naar hun beesten => in de getuigenis die ik las lieten de passerende soldaten de dieren uit de stal los zodat ze vrij konden grazen en drinken.

Hans
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”