Jespers Theofiel

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jerre
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:38

Jespers Theofiel

Bericht door jerre »

Dag iedereen,

Graag had ik jullie gehad in verband met de opzoekingen met betrekking tot deze persoon.

Hij heeft zijn dienstplicht bij het 14e linieregiment in de periode van 1937-1938.
Hiervoor was hij militair werkman vanaf zijn 16 jaar in de A.S.I.A.T. kazerne te Vilvoorde bij de Technische Dienst van de Overseiningstroepen/Transmissietroepen.

Bij de mobilisatie van het 14e linieregiment te Grivegnée (dichtbij Luik) werd er beslist om hem terug te sturen naar de A.S.I.A.T. kazerne te Vilvoorde.

Hij was electricien van beroep en had dus al enige kennis vervaardigd bij de Technische Dienst van de Transmissietroepen omdat hij daar 'nuttiger' werk zou kunnen doen.

Maar nu komt er iets waar ik niet goed aan uit kan.

Hij zou nadat hij zich in Vilvoorde heeft aangemeld met 'zijn' eenheid naar Frankrijk zijn getrokken op 19 mei 1940.
Ik weet alleen niet goed met welke eenheid hij naar daar zou zijn gegaan.
In zijn militair dossier vinden we niets terug, alleen dat hij in Frankrijk is geweest.

Zou dit dan met de Technische Dienst van de Transmissietroepen zijn geweest?
Betrof deze technische dienst alle Transmissietroepen of één enkel bataljon?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Jespers Theofiel

Bericht door eaw458 »

jerre schreef:Dag iedereen,

Graag had ik jullie gehad in verband met de opzoekingen met betrekking tot deze persoon.

Hij heeft zijn dienstplicht bij het 14e linieregiment in de periode van 1937-1938.
Hiervoor was hij militair werkman vanaf zijn 16 jaar in de A.S.I.A.T. kazerne te Vilvoorde bij de Technische Dienst van de Overseiningstroepen/Transmissietroepen.

Bij de mobilisatie van het 14e linieregiment te Grivegnée (dichtbij Luik) werd er beslist om hem terug te sturen naar de A.S.I.A.T. kazerne te Vilvoorde.

Hij was electricien van beroep en had dus al enige kennis vervaardigd bij de Technische Dienst van de Transmissietroepen omdat hij daar 'nuttiger' werk zou kunnen doen.

Maar nu komt er iets waar ik niet goed aan uit kan.

Hij zou nadat hij zich in Vilvoorde heeft aangemeld met 'zijn' eenheid naar Frankrijk zijn getrokken op 19 mei 1940.
Ik weet alleen niet goed met welke eenheid hij naar daar zou zijn gegaan.
In zijn militair dossier vinden we niets terug, alleen dat hij in Frankrijk is geweest.

Zou dit dan met de Technische Dienst van de Transmissietroepen zijn geweest?
Betrof deze technische dienst alle Transmissietroepen of één enkel bataljon?

Alvast bedankt!
Hallo,

Volgens Jean Jamart's boek 'L'Armée belge de france en 1940' is de Technische Dienst van de Transmissietroepen van zijn oorlogskantonnementen in de fabrieken van de Compagnie Internationale des Wagons Lits te Oostende op 19 mei 1940 naar Frankrijk vertrokken. Jamart duidt er op dat de informatie rond deze eenheid eerder spaarzaam is, maar dat toch enkele detachementen naar Zuidfrankrijk wisten te ontkomen terwijl het gros van de eenheid in de komende dagen in Noordfrankrijk werd gevangen genomen.

De Technische Dienst van de Transmissietroepen was een enkel organisme met standplaats te Vilvoorde dat voor alle eenheden van de Transmissietroepen werkte. Het personeel bestond uit een beperkt aantal militairen en een reeks burgerarbeiders.

Apropos, ASIAT is een naoorlogse term. Het kwartier ASIAT aan de Willem Elschotstraat is volgens mij niet het zelfde als de kazerne van de transmissietroepen aan de Mechelsesteenweg. Die kazerne werd in 1987-88 afgebroken, terwijl den ASIAT enkele jaren terug is verkocht bij de verhuis naar Peutie.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jerre
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:38

Re: Jespers Theofiel

Bericht door jerre »

Waarom werden de Technische Dienst van de Transmissietroepen naar Frankrijk gestuurd?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Jespers Theofiel

Bericht door eaw458 »

jerre schreef:Waarom werden de Technische Dienst van de Transmissietroepen naar Frankrijk gestuurd?

alvast bedankt
Omdat de Belgen (en de geallieerden) de waanidee hadden dat net zoals in de eerste wereldoorlog ergens in Vlaanderen de Duitsers zouden tegengehouden worden, het front zich zou stabiliseren en het dan nuttig zou zijn in Frankrijk een ganse structuur op poten te zetten om het leger in ons land te ondersteunen. Frankrijk werd aanzien als 'veilig' gebied.

Die evacuaties werden bevolen vanaf de eerste oorlogsdagen en gingen door tot en met 20 mei.

Op die dag stonden de Duitsers na hun doorbraak te Sedan aan de Atlantische kust en waren de Fransen, Britten en Belgen afgesneden en omsingeld in Noordfrankrijk en Vlaanderen. Koude douche dus en op 28 mei was de zaak beklonken.

Zeer in het algemeen gezegd, werden de volgende formaties naar Frankrijk gestuurd:

-> Een heel pak steundiensten, depots, arsenalen, hospitalen, enz...
-> De restanten van de aan het Albertkanaal op 10 mei overrompelde 7de divisie
-> Alle opleidingscentra en eenheden voor versterkingen
-> Jonge mannen tussen 16 en 35 die nog niet bij het leger geweest waren
-> Enkele ontvluchte eenheden van het leger

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jerre
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:38

Re: Jespers Theofiel

Bericht door jerre »

Na enkele dagen werd mijn overgrootvader gevangen genomen in Frankrijk maar al na enkele dagen werd hij vrijgelaten.
Zou dit te maken hebben gehad omdat hij Vlaming en milicien was?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Jespers Theofiel

Bericht door eaw458 »

jerre schreef:Na enkele dagen werd mijn overgrootvader gevangen genomen in Frankrijk maar al na enkele dagen werd hij vrijgelaten.
Zou dit te maken hebben gehad omdat hij Vlaming en milicien was?

Alvast bedankt
Elk van deze redenen waren genoeg voor een vrijlating na enkele dagen:

(a) Vlaming en milicien
(b) Bepaalde beroepen
(c) Willekeur

Kies maar uit :-)

Zie ook hier:http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=21&t=1883

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jerre
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:38

Re: Jespers Theofiel

Bericht door jerre »

Is het mogelijk dat een militair verschillende stamboeknummers had?

Dit is het geval bij mijn overgrootvader.
bij het 14e linie was dit : 114/42802
bij de Overseiningstroepen : ex - LMW BO2429

kan iemand mij vertellen wat dit wilt zeggen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Jespers Theofiel

Bericht door eaw458 »

jerre schreef:Is het mogelijk dat een militair verschillende stamboeknummers had?

Dit is het geval bij mijn overgrootvader.
bij het 14e linie was dit : 114/42802
bij de Overseiningstroepen : ex - LMW BO2429

kan iemand mij vertellen wat dit wilt zeggen?

Alvast bedankt
Ik meen dat B02429 zijn naoorlogs stamnummer als burger bij defensie was, en hij tot en met mei 1940 stamnummer 114/42802 had.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
jerre
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:38

Re: Jespers Theofiel

Bericht door jerre »

Bedankt voor het antwoord Walter!
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”