Gevangennames mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Gevangennames mei 1940

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Tijdens een speurtocht naar verder informatie over de gevangennames van militairen tijdens de achhtiendaagse veldtocht, las ik net deze paper:

Hautecler, G., 1970, L'origine et nombre des prisoniers de guerre belge 1940-1945, Revue Internationale d'Histoire Militaire, v.29, pp.949-961

(1) Hautecler stelt dat het aantal Belgische krijgsgevangenen tijdens de campagne van 10 tot 28 mei wordt op 50.000 geschat. Hierbij worden de volgende collectieve overgaves rekerend:

10 en 11 mei: 7de infanteriedivisie en ondersteunende formaties in de sector Briegden-Lixhe van het Albertkanaal: ~7.000 gevangenen
13 mei: 14de infanteriedivisie in de sector Beringen-Hasselt van het Albertkanaal: ~5.000 gevangenen
18 mei: IIde bataljon 2de Regiment Jagers te Voet in de regio Beigem-Merchtem: ~800 militairen
23 mei: 16de infanteriedivisie in de Gentse binnenstad: ~6.000 gevangenen
24 mei: 2de Linie en 23ste Linie in de sector Ronsele van het Afleidingskanaal van de Leie: ~1.000 gevangenen
25 mei: 4de infanteriedivisie in de sector Meigem van het Afleidingskanaal van de Leie: ~7.000 militairen
26 mei: de rest van het 23ste Linie in de ondersector Oostwinkel: ~2.000 gevangenen

Al wie tijdens de campagne gevangen genomen werd, werd in regel direct naar duitsland op transport gezet

(2) De auteur stelt dat er na de capitulatie zo'n 350.000 militairen overbleven bij het veldleger in West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Daarvan werd een gedeelte gedemobiliseerd. Een ander deel trok op eigen initiatief er van onder. Het aantal krijgsgevangen dat na de capitulatie naar Duitsland werd gevoerd, wordt door Hautecler op ~150.000 geschat. De beweging naar Duitsland werd op ons grondgebied door onze eigen legerleiding georganiseerd, met vaak minimale Duitse bewaking. De Duitse stok achter de deur was het meestal niet waargemaakte dreigement dat wie als militair thuis gevonden werd zonder demobilisatieattest ("entlassungsschein") opgepakt zou worden. Dit gebeurde volgens Hautecler alleen op georganiseerde wijze op 29 mei en 30 mei met arrestaties in de streek van Gistel en Aalter en begin juni in Luik via aanplakbrieven waarbij aan militairen zonder entlassungsschein gevraagd werd om zich spontaan te melden. Via doorgangskampen in o.a. Brasschaat werden militairen in de eerste helft van juni door de Duitsers overgebracht naar de Stalags en de Oflags.

(3) Van de ongeveer 200.000 militairen die naar Frankrijk werden geëvacueerd (7de divisie, CRI, CRAB, territoriale formaties, ministerie, enz...) werden ~25.000 militairen krijgsgevangen genomen bij de terugkeer van deze troepen naar ons land in augustus en september 1940. De rest werd gedemobiliseerd.

(4) Hautecler schat het aantal krijgsgevangenen in september op ~145.000 Vlamingen en ~80.000 Walen.

(5) Op 5 juni 1940 beslist de Duitse legerleiding om:
  • (a) Alle militairen van de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Brabant (m.u.v. de stad Brussel en het arrondissement Nijvel) onmiddellijk vrij te laten.
    (b) Bij de militairen uit andere provincies de artsen, veeartsen, ingenieurs en technici, ondernemers en bedrijfsleiders, ambtenaren, douaniers, politieagenten, rijkswachters, personeel van gas- water- en electriciteitsbedrijven, personeel van transportondernemingen, landbouwers, mijnwerkers, chauffeurs en geschoolde arbeiders vrij te laten
We weten nu natuurlijk hoe de uitzonderingen hier de regel bevestigen. Zo werd bvb het overschot van het Vlaamse 24ste Linie naar Duitsland gestuurd, terwijl het Waalse 3de Ardeense Jagers bij de doortocht in Vielsalm gedemobiliseerd en vrijgelaten werd.

Enfin - de paper dateert natuurlijk al uit 1970, maar de later verschenen schattingen lijken Hautecler toch niet tegen te spreken.

Wie heeft er nog nuttige informatie?

Dank je wel,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

Toch niet heel de 14de ID ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door eaw458 »

Sgt. Veldeman schreef:Toch niet heel de 14de ID ?
Ah neen - een divisie had op volle sterkte ongeveer 13K manschappen.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

BTW: u weet toevallig niet welke eenheid/-heden in Koekelare werden gevangengenomen ?
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Troyka »

Als ik kijk op wikispace 'de achttiendaagse veldtocht' en ik zoek daar 'koekelare' dan krijg is als resultaat: 3e & 4e Linie, 24e Linie. Vermoedelijk XI groep 2e Reg DTCA
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

Mijn overgrootvader zat in 38Li en in zijn dossier stond (op z'n Entlassungsschein denk ik) dat hij gevangengenomen is in Koekelare, dus ik neem aan dat heel dat regiment of toch tenminste die compagnie daar is gevangengenomen. Hij is krijgsgevangen gemaakt en heeft in Greifswald, Duitsland gezeten.

mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door eaw458 »

Sgt. Veldeman schreef:Mijn overgrootvader zat in 38Li en in zijn dossier stond (op z'n Entlassungsschein denk ik) dat hij gevangengenomen is in Koekelare, dus ik neem aan dat heel dat regiment of toch tenminste die compagnie daar is gevangengenomen. Hij is krijgsgevangen gemaakt en heeft in Greifswald, Duitsland gezeten.

mvg,

Robrecht Veldeman
Met die conclusie was ik toch wat voorzichtiger - niet alles en iedereen werd mooi per eenheid gesorteerd.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

inderdaad, de terugtrekking en gevangennames zijn niet bepaald ordelijk verlopen.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Peter50
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2011 21:54

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Peter50 »

Mijn vader zat in het 41ste Linieregiment en werd op 28/05/1940 gevangen genomen in Tielt volgens zijn "Personalkarte"
Als ik dat hier zo lees, zou hij ook ergens anders gevangen genomen kunnen zijn?
nicolas rs
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:52

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door nicolas rs »

mijn groot vader zat tijden zijn legerdienst ( was een week soldaat toen de oorlog uitbrak ) in frankrijk , zou met terugkeer in belgie ommiddelijk vrijgelaten zijn ... weet niet welke divisie of zo ... de man is al 5 jaar overleden , heeft de rest van de oorlog gedient bij het verzet , en had vals pasport want moest in loop van de oorlog gaan werken in duitsland en wilde echt niet gaan ..
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Beste Nicolas,

Ofwel zat hij bij de CRI ofwel de CRAB. Je kan best zijn militair dossier eens opvragen.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door eaw458 »

Peter50 schreef:Mijn vader zat in het 41ste Linieregiment en werd op 28/05/1940 gevangen genomen in Tielt volgens zijn "Personalkarte"
Als ik dat hier zo lees, zou hij ook ergens anders gevangen genomen kunnen zijn?
Allicht niet. Het 41Li eindigde zijn veldtocht rond Tielt.

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/41e+linie

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
nicolas rs
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2012 12:52

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door nicolas rs »

Bram1940 schreef:Beste Nicolas,

Ofwel zat hij bij de CRI ofwel de CRAB. Je kan best zijn militair dossier eens opvragen.

Groeten,
Bram.
het het opgevraagt , vandaag een email gehad , mijn grootvader( soldaat milicien) was in gedeelt bij ; het 4de linie regiment , het 4de bataljon(IV BON) en zou ergens gedient moet hebben onder een Van Den Torren Jan , destijds bevelhebber van van 13KIE, 4de linieregiment te velde....
was toch verast .... heeft er iemand info of foto's van het regiment ?
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

In mijn overgrootvader zijn dossier staat: - Gevangene van de Duitsers: 28-05-1940 Vrijgelaten 15-02-1941
En het vak 'Krijgsgevangene in Duitsland' is leeg. Terwijl ook in zijn dossier stond dat hij in Stalag IIC in Greifswald zat. Ik ontving daar ook een pdf-document van.
Hoe kan dat ?

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Karel Swolfs
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2016 09:15

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Karel Swolfs »

Mijn grootvader was krijsgevangenen en verbleef in Stalag II c. Greifswald
Waar kan ik info of zijn dossier ergens opvragen?
alvast bedankt
Karel
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door RudiS »

eaw458 schreef: (5) Op 5 juni 1940 beslist de Duitse legerleiding om:
  • (a) Alle militairen van de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Brabant (m.u.v. de stad Brussel en het arrondissement Nijvel) onmiddellijk vrij te laten.
    Walter
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Nederlandstalige soldaten ten laatste begin 1941 terug thuis waren maar dat de Franstaligen tot 1945 als krijgsgevangene in Duitsland bleven. De Duitsers hadden een kleine test om te zien of iemand daadwerkelijk Nederlands kende. Sommige Franstaligen, met een summiere kennis van het Nederlands, slaagden echter ook voor deze test en werden huiswaarts gestuurd.

MVG,
Rudi.
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Wat is er dan gebeurd met het 22e linieregiment? Die zaten toch samen met het 2e en 23e linieregiment in ronsele en oostwinkel?

David
luc
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2011 17:28
Locatie: Eeklo

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door luc »

Degene die na 28mei krijgsgevangen zijn genomen in Oostkamp zijn afgevoerd naar Kaprijke en Bassevelde. Daar kregen ze na een paar dagen hun Entlassungsschein.
dzqtgm
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2016 22:03

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door dzqtgm »

Beste leden,

weet iemand wat "1RAA bat 1 groep 3" te "Oude God" kan betekenen. Mijn schoonvader Ghislenus De Jonghe is daar in dienst getreden op 7 dec 1936. Hij heeft de 18 daagse meegemaakt. Kent iemand het verloop van deze legereenheid?
Hij is opgepakt te Antwerpen door Duitse soldaten en op transport gezet naar Stalag XVII B nabij Krems. Op een briefkaartje stond ook "Meidling" vermeld?
Alle info is welkom.

Raymond
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Beste Raymond,

Hij is binnen gegaan bij de eerste batterij van de derde groep van het 1ste Regiment Legerartillerie (wel eigenaardige vermelding want officieel was dit de 7e batterij in 1940 ofte 7/III/1RAA).

Hier vind je de geschiedenis dankzij de geweldige inspanningen van Walter: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... artillerie.

Deze batterij werkte met Duitse legerbuit van WOI die door de Fonderie Royale de Canons aangepast werd in de jaren twintig, vandaar die M24 (modèle of modifié 1924).

"Oude God" was een woonkern en onderdeel van Mortsel. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Mortsel

Groeten,
Bram
dzqtgm
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2016 22:03

Re: Gevangennames mei 1940

Bericht door dzqtgm »

Hallo Bram,

bedankt voor uw informatie. Ik heb de vermelding gevonden bij de documenten te Evere bij zijn indiensttreding op 7 dec 1936 en kon de link niet leggen bij de gegevens op de website van de 18-daagse oorlog. Ghislain heeft nooit over deze periode willen praten. Over Stalag XVII B zei hij enkel: "veel slagen en bijna geen eten...

met vriendelijke groeten,

Raymond.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”