Casque Adrian Mod. 1931

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

Geplaatst: Zo Jan 09, 2011 8:24 pm
Bram1940 schreef:Hallo,

Sinds enkele dagen heb ik de discussie gevolgd aangaande de verf van de helm model 1931 op een Nederlandstalig forum. Daarop werd beweerd dat honderdduizenden helmen overschilderd werden tijdens de mobilisatie van 1939 om de schittering van de glans van de verf tegen te gaan. Wat het Belgisch leger betreft, was deze stelling nieuw voor mij. Het bewijs is blijkbaar niet onmiddellijk vindbaar in enig archief, maar wel in het aantal overschilderde helmen (waarvan sommige "battle damaged") in diverse verzamelingen.

Wat ik meen begrepen te hebben, is het volgende:
- de helm werd ontwikkeld rond 1928 en in gebruik genomen rond 1931
- hetzelfde model werd gebruikt voor 1940 door het leger, de passieve luchtbescherming, de rijkswacht, het rode kruis etc. etc. in België
- door de toename van het gemobiliseerde leger, duurde de productie tot zeker 1939, mogelijk zelfs tot mei 1940.
- gedurende het productieproces werden verschillende kleuren gebruikt.

Bij sommige beschadigde of afbladerende helmen kun je soms een lichtere kleur zien verschijnen. Ik heb daarbij volgende vragen :
1. Hoeveel lagen verf had de helm model 1931 vooraleer hij aan het Belgisch leger geleverd werd?
2. Indien er zich een onderlaag bevindt, onder de eigenlijke verf, welke kleur heeft die? Mogelijk heeft die onderlaag een andere chemische samenstelling.
3. Werden er op grote schaal helmen her- of bijgeverfd om de schittering tegen te gaan? Zoja, door wie (intendance, ...)? Vanaf wanneer? En volgens welke orders?
4. Indien dit op grote schaal bevolen werd, wat waren dan de specificaties aangaande de te gebruiken (camouflage)verf?
5. Zijn er verzamelaars die een bijgewerkte helm in hun verzameling hebben waarbij ze echt 100% weten dat die onaangeroerd is sinds mei 1940? Eventueel aan de hand van duidelijke foto's?
6. Wie waren de fabrikant van de model 1931 helm? En heeft België ook beroep gedaan op buitenlandse firma's voor de vervaardiging ervan?

Voor alle duidelijkheid, het betreft de model 1931. Dus niet de eerdere modellen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

langemarck schreef:Bram,
zoals je weet ben ik de discutie ook aan het volgen en ze is volgens mij helemaal nutteloos een beetje uit de hand gelopen.
Er worden vragen gesteld die bijna niet meer te beantwoorden zijn, behalve door de verantwoordelijken van toen en die zullen er wel al niet meer zijn.

sommige dingen zullen wel in de JMO's vermeld staan, maar het zal toch niet alles zijn.

veel dingen zijn veronderstellingen die opgebouwd zijn door de vele verzamelaars door de jaren heen, vele van deze veronderstellingen zullen heel logisch klinken maar zijn daarvoor niet de enige waarheid.

ik ga je vragen proberen te antwoorden naar mijn mening, maar van enkele kan ik je nu al zeggen dat ik het niet weet.

1. volgens mij één laag.
2.volgens mij geen onderlaag.
3.er werden er zeker oververfd,maar of dat dan op grote schaal was?door wie? mogelijk in de kazernes? volgens welke orders? dat zou dan normaal kunnen terug te vinden zijn in de JMO!
4.dat zou dan ook in de JMO kunnen te vinden zijn.
5.zeker.
6.Ik denk niet dat er in het buitenland helmen gemaakt zijn.
Ik weet dat er zeker drie fabriekanten waren voor de binnenwerken maar hoeveel fabriekanten er waren voor de helmen zelf? dat is een vraag die mij ook al heel lang bezig houd.
momenteel heb ik drie mogelijk verschillende types en de verschillen zitten hem zowel in het gewicht, kam, haken binnenin en de verf.

jammer genoeg werden de Belgiche helmen niet van een maker voorzien in tegenstelling tot de Franse.

zoals je ziet Bram, moet ik op vele vragen het antwoord schuldig blijven, en als er antwoorden zijn op die vragen ,die ooit verschenen zijn in de JMO's, dan zijn ze in het Frans en hier moet ik sowiso toch passen.

Hopelijk weet iemand anders hier nog wat meer te vertellen.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

Bram1940 schreef:Bedankt Ivan,

Een nieuw jaar, dus nieuwe mogelijkheden. We gaan voor het onmogelijke. Misschien kennen ze een deel van de antwoorden in het KLM, toch een wetenschappelijke instelling. Ik probeer die weg eens.

Groeten,
Bram.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

piot1940 schreef:Dat honderdduizenden helmen herschilderd werden tijdens de mobilisatie '39 lijkt me een indianenverhaal. Hoe komt het dan dat er nog zoveel in hun originele kleur opduiken. Maar bovenal, dit is de eerste maal dat ik dat verhaal hoor. Mocht dit waar zijn dan zou daar toch al veel vroeger iets over opgedoken zijn in memoires van anciens, ergens in een JMO, een reglement, desnoods ergens in een gewoon intern schrijven....
Er zijn toch voldoende mensen die in de legerarchieven opzoekingen doen. Ergens zou daar toch iemand zijn aandacht aan geschonken hebben. Zo glanzend lijkt die verf nu ook weer niet dat alle helmen dienen herverfd te worden. Dat schittereffect zou toch opgevallen zijn bij controle van de eerste leveringen en de kleur en glans wordt normaal gezien toch gestipuleerd in de bestellingen. Wel zijn er verschillende tinten.

Akkoord dat sommigen herverfd zijn maar dan gaat het naar mijn weten over het model 15 dat een vrij lichte mosterdkleur had. Gelijkaardig voor het model 20-22 of ?? ?Die paar herschilderde die ik ooit had bleken toch garagewerk te zijn (verfwerk over roest, over vroegere beschadigingen van de lak etc..)

Mogelijks mis ik hier iets in de collectie, so be it.

Wat betreft producenten heb ik helaas geen gegevens. De enige aanduiding kreeg ik van een collega verzamelaar: Als ik me niet vergis was er vroeger in Luik (Chenée) een fabriekje dat Belgische helmen fabriceerde.

één of meerdere lagen? Enerzijds zou ik denken 2 kort na elkaar aangebracht voor een goede onderlinge hechting. Dit omdat één enkele dikke laag de neiging heeft om af te druipen. (Mijn beetje ervaring met voertuigen spuiten laat me toe dit neer te pennen)
Anderzijds heb ik in de collectie M31 helmen waar een stuk lak weg is en eigenlijk kan ik daar niet op zien of het nu een enkele dikke laag is of twee, goed ineengevloeide dunnere lagen.
Het kleurverschil bij afschilferen lijkt me eerder het gevolg van het verkleuren van het buitenste deel van de verflaag door gebruik. Indien die buitenkant, die door gebruik ietwat verkleurd is, afschuurt of afslijt dan komt de basiskleur te voorschijn.

m vr gr, Jean
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

peter u schreef:Hallo Jean,

Een indianen verhaal is het niet hoor.
In mijn verzameling zitten er twee, en ik heb er in het verleden nog meer gehad, ook zijn er verscheidene exemplaren in andere verzamelingen.
Het is wel zo dat je de standaard M31, met z'n gespoten finish wel meer tegenkomt.
En er is inderdaad veel gerommeld en geprutst met M31 helmen, maar deze twee exemplaren zijn dat zeker niet.

Dit is de helm van Cmdt Montjardin, de compagnie commandant van de 1st compagnie van het 2de regiment grenswielrijders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hele verhaal op een ander forum: http://www.lowlandsmilitaria.be/forums/ ... php?t=4517

Nog één, ook duidelijk overschilderd geweest voor de impact van de scherf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Peter[/i]
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

piot1940 schreef:Peter,

Akkoord voor die twee en mogelijks voor nog enige andere in meerdere verzamelingen. Het zal dus wel gebeurd zijn, akkoord maar honderdduizenden zoals in eerste instantie aangebracht lijkt me wel straf. Niemand die daar melding van maakt dat dit op grote schaal gebeurd is.
Probleem in casu is dat men tot op heden nog geen tekst daarover weergegeven heeft.

m vr gr, Jean
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

peter u schreef:Hallo Jean,

"Die paar herschilderde die ik ooit had bleken toch garagewerk te zijn (verfwerk over roest, over vroegere beschadigingen van de lak etc..)"
Ik verzamel zelf ook al wat jaartjes en ik ben bekend met dit fenomeen en ik ben ook van mening dat deze overschilderde helmen met een zekere scepsis moeten benaderd worden, laat dit duidelijk zijn.

Maar persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat dit overschilderen toch wel meer is dan een geïsolleerd fenomeen.
Dat er geen tekst over is kan ze niet herleiden tot een aantal freak helmen.
Cmdt Montjardin bv is nu niet echt jan met de korte naam en ik ben er sterk van overtuigd dat zijn helm is overschilderd samen met op z'n minst de helmen van de soldaten van zijn compagnie.
Degene die ik al gezien heb hadden haast allemaal stamnummers er in, deze stamnummersen gaven een grote variatie van eenheden aan.
Dit alles is natuurlijk speculatie, maar toch ook niet echt fantasie.
Als ik me niet vergis had het Belgisch leger toch wel een half miljoen soldaten onder de wapens in de periode '39/'40, als slechts 1/5 van die militairen hun helm hebben overschilderd spreek je toch al snel van honderdduizend helmen.

Het bewijs is inderdaad niet schriftelijk, maar het zit in de verzamelingen van de Belgische militaria verzamelaars.


Mvg,
Peter
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

langemarck schreef:eindconclusie nog maar eens:

er zijn met zekerheid helmen periodiek oververfd, maar momenteel onmogelijk te bepalen hoeveel en door wie wel en niet :wink:
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

Bram1940 schreef:
peter u schreef:Nog één, ook duidelijk overschilderd geweest voor de impact van de scherf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Peter[/i]
Peter,

Kan je bij gelegenheid misschien eens wat grotere foto's posten van de laatst getoonde helm? Kwestie van de lagen goed te kunnen onderscheiden.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

peter u schreef:U vraagt wij draaien Bram :wink:

Enkele details van de verf laag, je kan duidelijk de twee lagen zien en de borstel strepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


P
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Casque Adrian Mod. 1931

Bericht door Exjager »

Bram1940 schreef:OK, da's duidelijk Peter. Bedankt!

Groeten,
Bram.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”