Zoektocht naar informatie

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Julie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2017 19:21

Zoektocht naar informatie

Bericht door Julie »

Beste iedereen,

Bij de aankoop van ons huis in Borgerhout, Antwerpen, kreeg ik enkele oude foto's van de oorspronkelijke bewoners mee, waaronder vier foto's waarop mannen in unform te zien zijn. Ze zijn genomen te Antwerpen, vermoedelijk ca 1920, echter geen namen of verdere info.
Zelf bezit ik geen enkele kennis ivm de geschiedenis van het leger, dus ik wilde deze graag door jullie laten bekijken in de hoop meer informatie te vinden.
Herkent er iemand een uniform of kan er een jaartal geschat worden?
Alle tips welkom!

Alvast erg bedankt,
Julie Loonen

Julie.Loonen@yahoo.com

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thys.Mar
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jun 2017 18:34

Re: Zoektocht naar informatie

Bericht door Thys.Mar »

Beste ,
De foto" s kunnen inderdaad van de jaren 20-30 of zelfs vroeger zijn .
De eerste foto lijkt me iemand van het regiment jagers te paard ( lichte kleur van de spiegels op de kraag en de "floche " aan de muts ondanks dit een zwart/wit foto is )
De tweede foto is iemand van de medische dienst ( embleem op de kepie en de kraag )
De derde heeft iets te maken met de marine en / of scheepvaart ( al lijkt me dit geen militair uniform )
De vierde is blijkbaar ook van de medische dienst ( embleem op de knopen volgens mij )
Ik hoop U hiermee verder geholpen te hebben .
Er zullen ook wel personen op dit forum zijn die meer en/of betere info kunnen geven !

M v g

Thys Marc
Julie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2017 19:21

Re: Zoektocht naar informatie

Bericht door Julie »

Beste Marc,

Bedankt voor uw reactie een tijdje geleden. Door een onverwachts overlijden ben ik er even niet mee bezig geweest, maar nu zet ik de zoektocht verder. Uw informatie is zeer waardevol en brengt me een stapje dichter, heel erg bedankt!!

Met vriendelijke groeten,
Julie Loonen
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Zoektocht naar informatie

Bericht door abbl64 »

Hallo Julie en Marc,
in enkele beweringen ken ik je volgen maar heb ook andere info.
OA,
de 1e foto zal waarschijnlijk wel een jager te paart zijn,
de 2e foto is geen medische dienst,namelijk deze man draagt een Mercuriusstaaf(staaf met vleugels en 2 slangen)
en geen Asculaebstaaf(spiegel met 1 slang).
De Mercuriusstaaf is een verwijzing naar een administratieve dienst,dit kan douane zijn,of belastingsdienst.
De persoon is zeker in staatsdienst,oa ik heb ook een foto met zo een uniform op.
de 3e foto is zeker geen marine,in de tijd voor 1940 had België geen marine,enkel zeevaart(scheepvaart)
Dus zal het zee-of scheevaart zijn.
de 4e foto is voor mij niet te identificeren,het is wel een militair uniform van voor 1914
maar het embleem op de knopen kan ik niet zien.
Als iedereen zo een beetje helpt dan valt de puzzel wel in mekaar.
MVG,Lucien
Julie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2017 19:21

Re: Zoektocht naar informatie

Bericht door Julie »

Beste Lucien,
Bedankt voor de informatie!
Na verder onderzoek via het kadaster zou één van de heren op de foto's kunnen zijn: Victor Jozef Verhoeven, hij was fabrikant te Deurne.
Zijn overlijdensbrief meldt inderdaad Oud Strijder 1914-1918 en militaire eretekens.
Heb intensief gegoogled maar veel wijzer raak ik niet. Hij trouwde tweemaal en had geen erfgenamen.
Waar kan ik ergens meer informatie vinden over zijn legerdienst en de militaire eretekens die hij ontving aub?

Afbeelding

https://images-03.delcampe-static.net/i ... 01.jpg?v=0
Thys.Mar
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jun 2017 18:34

Re: Zoektocht naar informatie

Bericht door Thys.Mar »

Beste ,
Probeer eens volgende link : Arch@mil.be

M v g

Marc
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”