Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Heeft er iemand een idee welke types van brandstof men bij de Belgische militaire luchtvaart gebruikte voor de diverse types van vliegtuigen tijdens het interbellum (Fiat CR-42, Hawker Hurricane, Gloster Gladiator, Fairy Fox, Fairy Battle, ...)?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door georges-cdl »

De vraag is gesteld en wacht op een antwoord ! ;)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door georges-cdl »

Het antwoord blijkt niet zo gemakkelijk te zijn... :lol: dus nog effe wat wachten !
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door georges-cdl »

Da's al een begin...

"Le Fiat ( en étoile) du Fiat utilisait du 87octanes. Le Rolls Royce Merlin ( en ligne) du Batlle et Hurricane utilisait du 100 octanes"
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door Bram1940 »

OK, bedankt. Inderdaad al een begin.

Groeten,
Bram
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door georges-cdl »

Alle vliegtuigen buiten de Battle & hurricane gebruikten 87 octane brandstof.

Bram, ik heb ook iets bijgeleerd ! ;)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930

Bericht door georges-cdl »

Voilà, sé... ik denk dat je vraag nu beantwoord is ? :D
Gr

A la question du fuel utilisé par l'Aéronautique Militaire la réponse est simple: 87 octanes.

La RAF a commencé a utiliser la 100 octane de façon opérationnelle à la veille de la Bataille d'Angleterre: sans limites sur Merlin XX, avec limites sur Merlin II & III.

Les Allemands ont utilisé le 87 octanes jusqu'en '45:
- leur carburant est un dérivé du charbon!!!
- leur moteurs compensent avec une capacité volumétrique + grande donc surfaces frontales et poids plus importants. Par honnêteté, j'avoue une carburation (et injection) plus aboutie.
- DB-605: injection directe d'essence, Audi le proposera sur automobile...65 ans plus tard.

Les américains introduisent le 130 octanes en 45/46, je crois ?
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”