'Orate fratres': gebedenboek voor het Belgisch leger te velde

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

'Orate fratres': gebedenboek voor het Belgisch leger te velde

Bericht door Sgt. Veldeman »

Mijn grootouders hebben mij een gebdenboekje gegeven dat nog van mijn overgrootvader is geweest, veteraan in de Achttiendaagse Veldtocht. Buiten de vele schietgebedjes en vrij veel Latijn staat er ook in wat het militair adres is van de eigenaar van het boekje. Waarmee we 1 mysterie hebben opgelost (ik wist in welk regiment hij zat maar niet zijn bataljon of compagnie) en een ander de kop opsteekt. In het boekje staat nl 38 linieregiment 12 compagnie III bat BP 2 ...( of toch iets wat lijkt op puntjes) 24.

Om dat laatste deel is het mij te doen. Die 'BP 2...24': iemand die een idee heeft waarvoor dat staat ?

Met vriendelijke groeten,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: 'Orate fratres': gebedenboek voor het Belgisch leger te velde

Bericht door Sgt. Veldeman »

Sgt. Veldeman schreef:... In het boekje staat nl 38 linieregiment 12 compagnie III bat BP 2 ...( of toch iets wat lijkt op puntjes) 24.

Om dat laatste deel is het mij te doen. Die 'BP 2...24': iemand die een idee heeft waarvoor dat staat ?

Met vriendelijke groeten,

Robrecht Veldeman
Volgens mij - ik kan mis zijn - staat BP voor Bataljonspost, het is namelijk een postadres. Maar welke betekenis hebben die cijfers dan ?

Met vriendelijke groeten,


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”