bonnet de police, geverfde floche

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

bonnet de police, geverfde floche

Bericht door piot1940 »

Strookt dit met de waarheid of is dit een indianenverhaal?

In sommige regimenten zou de floche voor de trompetter in dezelfde kleur geverfd zijn als de bies van de bonnet, als de spiegels van het wapen, overeenstemmend met het touw rond de trompet?

Is dit inderdaad reglementair zo of werd het toegepast
Was dit dan een herverfde floche of gewoon een floche van aangepaste kleur?


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door eaw458 »

Geen idee, Jean.

Al is het natuurlijk wel zo dat het aanbrengen van bijkomende kleur of het omkeren van hoofdkleur/bijkleur op uniformen van trompetters en tamboers een bekend gegeven is dat bij mijn weten in de tweede helft van de 18de eeuw ontstond, in de Napoleontische tijd universeel was, en bij vele legers lang blijven plakken is. Denk maar aan de tricolore bies op het Franse uniform van mei 40.

Misschien liep er wel een of andere korpscommandant rond die zo zot was om dat in zijn eenheid in te voeren, maar wie gaat dat ooit te weten komen?

Blijven zoeken achter de juiste foto :D

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door piot1940 »

Dit is het bewuste item.
bonnet de police_geverfde floche.jpg
bonnet de police_geverfde floche_detail1.jpg
De floche is er op een bepaald moment opnieuw met een andere draad aan bevestigd. Een klein stukje van het originele koordje is nog aanwezig.
bonnet de police_geverfde floche_detail2.jpg
Intern was de floche ooit hemelsblauw wat, in combinatie met de rode bies, er zou kunnen op wijzen dat de bonnet ooit van het 1e régiment aéronautique was. Alleen weet ik niet juist in welke periode het de gewoonte was om het cijfer frontaal te monteren.

m vr gr, Jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door eaw458 »

Hmm... dat lijkt me idd prustwerk op kleine schaal, eerder dan herverven van flosjen in grote aantallen.

Het zou de eerste korpscommandant niet zijn die zo iets uitvindt en bij het ABBL van het interbellum bestaan nog voorbeelden van niet-offciële kentekens.

Maar ik weet natuurlijk ook dat je met mijn opmerkingen in dit speficieke geval geen stap verder bent ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door piot1940 »

't ja, alle ideën zijn uiteraard welkom.
Die bonnet gaat in elk geval in de afdeling "rariteiten, te bewaren", tot de oplossing bovenkomt. Zaterdag zie ik nog een gedreven verzamelaar. Misschien dat die met een ander idee of bewijs komt.

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Zonder het stuk gezien te hebben, kan ik twee opmerkingen geven. Voor 1914 hadden trompetters vaak een andere kleur dan de troep op onderscheidingsstukken (meestal dan nog geel). Je komt regelmatig mutsen tegen waarvan de kwast dezelfde kleur heeft als de bies van de muts. Vraag is dan natuurlijk of het om een fantasietje gaat van voor (of na?) de oorlog. In jouw geval had de kwast ooit een andere kleur. Er is dus om een andere reden mee geprutst. Wellicht nu nog moeilijk te achterhalen. Ik heb alleszins nooit gehoord van het verkleuren van kwasten. Meestal was de trompetter of klaroenblazer wel gekend in de eenheid en had die dan nog één of ander kenteken op de mouw. Bovendien was de vraag of een milicien zo graag opviel destijds ...

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door eaw458 »

Ik zal nog maar eens in een geheel andere richting vertrekken... Ik doe ook aan 16e eeuwse living history en heb al wel eens met plantaardige verfstoffen gespeeld. Wol knalrood verven met alkanet wortel (Alkanna Tinctoria) is zowat het makkelijkste, meest lichtvaste en goedkoopste verfproces dat je kan kiezen. De 18de eeuwse Britten hadden niet zonder aan hun centen te denken voor rode uniformjassen gekozen.

Maar dit geheel terzijde :D

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door piot1940 »

In plaats van licht in het duister te brengen zie ik nu helemaal niets meer. Pure mist... :?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: bonnet de police, geverfde floche

Bericht door Bram1940 »

Bram1940 schreef:Bovendien was de vraag of een milicien zo graag opviel destijds ...
Ik bedoel daarmee uiteraard binnen de kazernemuren en op de oefenpleinen. Voor het vrouwelijk schoon buiten de dienst kon opvallen met het uniform uiteraard geen kwaad :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”