Kazerne te Passendale? Of in de buurt?

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Kazerne te Passendale? Of in de buurt?

Bericht door Ivanhoe »

Heeft er iemand weet van een kazerne in Passendale of in de buurt (Ieper) zo rond 1937? Dan moet de vader van een vriendin daar als onderdeel van de transmissietroepen gekazerneerd zijn geweest. Vermoedelijk gedetacheerd bij een "normaal" regiment.
Graag had ik geweten welk regiment dat dan kan zijn, zodat we weten met wie hij in mei 1940 "op schok" was. We weten enkel dat hij in juni 1940 te Saint-Dizier (Fr) is gevangengenomen, maar ik heb geen enkel regiment gevonden waar die naam vermeld staat...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Kazerne te Passendale? Of in de buurt?

Bericht door eaw458 »

Ivanhoe schreef:Heeft er iemand weet van een kazerne in Passendale of in de buurt (Ieper) zo rond 1937? Dan moet de vader van een vriendin daar als onderdeel van de transmissietroepen gekazerneerd zijn geweest. Vermoedelijk gedetacheerd bij een "normaal" regiment.
Graag had ik geweten welk regiment dat dan kan zijn, zodat we weten met wie hij in mei 1940 "op schok" was. We weten enkel dat hij in juni 1940 te Saint-Dizier (Fr) is gevangengenomen, maar ik heb geen enkel regiment gevonden waar die naam vermeld staat...
Met Saint-Dizier en juni moet je die gevangenname zien binnen de context van de aan de Fransen geleverde arbeidersbataljons. Deze detachemtenten werden samengesteld uit naar Frankrijk geevacueerde delen van ons leger en moesten veldwerken gaan uitvoeren. Zo'n 20K militairen namen deel. Het draaide op een groot fiasco uit.

Daarmee ben je natuurlijk nog niks verder mbt zijn eenheid....

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”