Servies RA/CC

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Servies RA/CC

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

ik heb net twee porseleinen borden gekocht die gemaakt werden door de Belgische firma Cerabel. Deze firma bestond als zodanig van 1934 tot 1977. Ik had graag de borden gesitueerd in de tijd aan de hand van de opschriften. Er staan twee gekruiste en gevleugelde kanonslopen op, waarrond de tekst REGIMENT ARTILLERIE - RUITERIJKORPS. Vanaf 1930 noemden de vliegende kanonniers het Rédiment d'Artillerie du Corps de Cavalerie, dus in het Nederlands Regiment Artillerie van het Cavaleriekorps (ofte Ruiterijkorps). Naar mijn weten werd de term ruiterijkorps of cavaleriekorps niet meer gebruikt sinds de heroprichting in 1951 van de bataljons die de tradities erfden van het 17A, 18A, 19A en 34A van voor 1940. Of heb ik het verkeerd voor? Dus bord en te situeren tussen 1934 en 1940? Gelijkaardige borden bestonden tevens met Franstalige opschriften.

Alvast bedankt voor de commentaren.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Servies RA/CC

Bericht door eaw458 »

Ik meen in alle geval dat na WO2 een (leger)korps gewoon een (leger)korps was voor de term die een groepering van divisies aanduidt en in die context de term cavaleriekorps nooit meer gebruikt werd.

Je redenering lijkt me te kloppen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”