Inscheping per trein naar ??

Het dagelijkse leven in België tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
WillyT
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2014 17:34

Inscheping per trein naar ??

Bericht door WillyT »

Hallo,
ik ben Willy Trog en probeer naar aanleiding 100 jaar oorlog de militaire loopbaan van mijn grootvader Constant Trog te reconstrueren. Ik heb zijn dossier aangevraagd, maar de huidige wachttijd bedraagt 8 à 10 weken. Doch niet getreurd ik heb al veel:
Trog Constant, geboren in Burcht op 16 december 1891
Legerdienst als soldaat bij het 8e linie regiment, in ?, klas 1911 en heeft gevochten aan de IJzer, maar is spoedig verwond geraakt aan de rechterarm en achter gebleven in een bietenveld. Door de duitsers afgevoerd als krijgsgevangene en naar ik de correspondentie kan volgen getransporteerd naar opeenvolgend Duitsland: Keulen, Güstrow, vervolgens naar Zwitserland: Hilterfingen, dan naar Frankrijk om uiteindelijk terug thuis te komen bij einde oorlog.

Ik heb wat fotomateriaal maar 1 foto kan ik niet thuisbrengen. Kan iemand hier iets meer over zeggen?
Volgens mij moet dat uit de periode stammen van het vertrek naar de IJzer in 1914.
De rechtervlag zal wel de Belgische zijn, maar wat is de linker vlag?
Kent iemand het station?
De vermoedelijke datum?
Alle info welkom.

Willy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Inscheping per trein naar ??

Bericht door Paddy »

Dit is zeker en vast geen foto uit 1914 maar eerder 1917. Mogelijk is dit de trein Gustrow-Zwitserland of Zwitserland-Frankrijk.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
WillyT
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2014 17:34

Re: Inscheping per trein naar ??

Bericht door WillyT »

Inderdaad Paddy,

ik meen de foto te kunnen linken aan een andere foto. Van deze foto weten we exact waar die genomen is: in Eichbulh op 21 mei 1916.
De militair naast de barones, staat ook in het midden van mijn eerste foto. Ik denk ook dat de vrouw op mijn eerste foto de barones is (? die ze uitwuift?)

Maar dat brengt mij op een bijkomende vraag: hoe kunnen krijgsgevangenen geinterneerd in Zwitserland een "uitstap" doen naar Eichbuhl? Dat ligt toch in Duitsland?

Willy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Inscheping per trein naar ??

Bericht door Yente »

Weet je wanneer hij is uitgewisseld van Zwitserland naar Frankrijk?
Mijn over-overgrootvader is ook een maand voor het einde van de oorlog uitgewisseld geweest van Duitsland over Zwitserland naar Frankrijk wegens zijn verwondingen.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
WillyT
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2014 17:34

Re: Inscheping per trein naar ??

Bericht door WillyT »

Sorry voor deze late reactie.

Ik heb ondertussen zijn militair dossier gekregen, met volgende bijzonderheden:
Krijgsgevangen genomen op 23 augustus 1914: hij heeft dus de IJzer niet gezien! Hij moet dus verwond zijn geraakt tussen Namen en Dinant.
"Gerepatrieerd" op 18 juli 1917. Waarschijnlijk gaat het hier dus over de repatriering tussen Zwitserland en Frankrijk. Want hij heeft nog geruime tijd in Frankrijk gezeten. Hiervan meen ik een andere foto te kunnen linken: zie bijlage

Verlof zonder wedde op 7 juni 1918

Blijft nog altijd de vraag: om welke vlag gaat het bij die foto bij de trein....

Willy
WillyT
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 aug 2014 17:34

Re: Inscheping per trein naar ??

Bericht door WillyT »

Blijkbaar is de fot niet gelukt. Hopelijk nu wel....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Inscheping per trein naar ??

Bericht door bupi »

Hallo Willy ;
Een gok ; de Congolese vlag met een ster ?
Op de eerste foto met vlaggen een artisanale fabrikatie .
Laatste foto al een betere uitvoering en mischien dezelfde vaandeldrager (mischien oud koloniaal /vrijwilliger ).
Mvg.Pierre.
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1914-1918 - la Belgique occupée”