Antwerpenaren gevlucht naar Nederland voor het Duite leger

Het dagelijkse leven in België tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jenny
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2013 13:53

Antwerpenaren gevlucht naar Nederland voor het Duite leger

Bericht door Jenny »

Mijn grootmoeder vertelde ons vroeger hoe zij ( zoals veel Antwerpenaren) op de vlucht gingen voor het Duitse leger. Ze vertelde dat ze met de baby in haar armen de hele tocht te voet afgelegd had. Volgens mijn tante, (ondertussen ook overleden) regende het hard, en de baby werd ziek. Toen ze net over de Nederlandse grens kwam, is ze meteen naar een Rode Kruis Post gegaan. De baby is daar overleden. De baby's naam was Joannes Petrus Heirman, hij werd geboren te Antwerpen op 23 november 1913. Vermoedelijk is mijn grootmoeder tussen april 1913 en december 19143 naar Nederland gevlucht. Volgens mijn tante zijn ze te voet, langs de Bredabaan te Merksem gegaan. Ik weet niet wààr in Nederland ze de grens overkwamen. Wel weet ik dat ze in 1915 in Amsterdam woonde, daar is namelijk haar tweede kind geboren. Hoe kan ik uitvinden waar de baby overleden is? Ik heb jaren geleden naar het Rode Kruis geschreven maar nooit een antwoord gekregen.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Antwerpenaren gevlucht naar Nederland voor het Duite leg

Bericht door Bram1940 »

Beste Jenny,

Als ze een dossier ingediend heeft wegens oorlogsschade, zou er een dossier moeten zijn bij de FOD Sociale Zekerheid, zie http://warvictims.fgov.be/nl/research/intro.htm

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1914-1918 - la Belgique occupée”