Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Het dagelijkse leven in België tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door Paddy »

Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

In een bezet land gaat het grootste deel van de bevolking proberen om gewoon verder te doen met zijn dagdagelijkse beslommeringen. De opgelegde beperkingen maken het er niet makkelijk op maar men probeert er het beste van te maken. De wat meer commercieel ingestelde medemens die zijn scrupules kan laten varen gaat in zee met de bezetter en probeert naast een goed leven er ook nog een stevige spaarcent aan over te houden.
Dan heb je nog een derde categorie, zij die zich niet kunnen neerleggen bij hun beknotte vrijheid en die in “verzet” gaan. Sommigen werken als spion, anderen helpen ontvluchte krijgsgevangenen of proberen zelf het leger te vervoegen. Verzet heeft heel veel vormen maar het hoofdkenmerk is dat men zich niet neerlegt bij de situatie.
Over de Weerstand tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn ontelbare werken verschenen maar over burgerlijk verzet 1914-1918 is niet veel te vinden, daarom dit topic.
Misschien wordt hier een tipje van de sluier opgelicht.


Afbeelding

Afbeelding

Bron: De Legerbode n° 750, 17 april 1921

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door Paddy »

Veroordeeld op 28 juni 1916 en gefusilleerd te Gent op 11 augustus 1916.

Afbeelding
Afbeelding

Uit het dagboek van Virginia Loveling, het verhaal bij de executie van o.a. de rijkswachter Gustaaf Mus en onderpastoor Octaaf De Clercq.
(zie herdenkingsprentje hierboven)

Woensdag 30 augustus '16.
Uit zeer zekere bron kan ik het volgende mededeelen aangaande de halsrechtingen van 11 dezer laatst. Met vertrouwden, waaronder gendarm Mus, was bij onderpastoor Octaaf De Clercq een spioneerdienst ingericht. Den woensdag 29 maart '16 werd hij te zijnent in hechtenis genomen met Mus. Alles werd doorzocht en de bewijzen gevonden. De geheime briefjes, welke de priester later kon wegsturen, zeggen weinig van zijn leven in het gevang. Eens liet men hem van verre op den cour zijn moeder zien. Hij schetst een tragisch tafereel van het groot proces:
"Ik was kalm. Voor dertig getuigen heb ik verklaard op tragen, nadrukkelijken toon: "Als priester bemin ik vurig mijn vaderland, als burger nog meer. Het eenige wat ik betreur, is van het niet krachtiger te hebben kunnen dienen."" Wat zijn misdrijf in de beschuldigingsrede van den krijgsauditeur erg verzwaarde. Op 28 juni werd het doodvonnis uitgesproken. Op 10den augustus werden zijn verwanten plots bij hem geroepen. Allen verkeerden in de meening, dat het een afscheid gold voor zijn vertrek naar Duitschland. Zoodra ze heen waren, om 5 uur des namiddags, trad de pruisische aalmoezenier Sturm binnen en kondigt hem aan, dat het doodvonnis den volgenden morgen vroeg zal voltrokken worden: "Arme moeder," zei hij, in snikken uitbarstend. Om drie uur las hij zijn laatste mis. De rampgenooten: Braet, advocaat; Mus; Algoet en van Gheluwe communiceerden uit zijn handen.
Ze worden allen met het krieken van den dag naar de uitvoeringsplaats gebracht. Hij zegent de medeveroordeelden, die in rang zijn gesteld en kruist de armen over de borst. Zijn paternoster had hij om den hals gehangen. Vijf kogels troffen hem, twee waren door zijn handen gegaan. Op den slag was hij niet dood. Een revolverschot maakte hem af. Evenmin als Mus had hij zich laten blinddoeken.
De soldaten aangeduid of uitgelotoorsp.: ofuitgelot voor die executies, smeekten hun overheden ze niet te moeten uitvoeren, wat hun geweigerd werd. Heb ik elders neergeschreven, dat de officier, die het commando gaf er ziek van werd? Dat ten minste wordt beweerd. De doodwagens rollen heen in volle vlucht naar de verschillende kerkhoven. Op de kist van De Clercq lag zijn pastoorshoed. Toen de kerkgebeden uitgesproken waren op het doodenveldoorsp.: doodenvel van St. Amandsberg, keerde de pruisische aalmoezenier Sturm, zich tot de soldaten en sprak: "Kameraden, 't is een held, die hier ligt."
Zelf heeft Octaaf De Clercq de schriftuurteksten uitgekozen voor zijn "doodsantje," het gebruikelijk herinneringsbeeldeken der overledenen. Hier volgt het afschrift van een brief, geschreven door den gendarm Mus:
"Gent 10 augustus '16."
"Zeer beminde Moeder, Broeders en Zusters. Het uur, door den goeden God bepaald, om mij tot hem te roepen, geslagen zijnde, stuur ik u mijn laatste vaarwel. Morgen vroeg, 11den Augustus, word ik door de wapens gedood. Doch moed, beminde moeder, het is niet als booswicht, dat ik de doodstraf onderga, doch wel voor uw aller bevrijding. Troost u! Ik zal een heilige zijn in het Paradijs; want ik sterf voor een rechtvaardige zaak. Ik heb dezen avond aan een belgischen aalmoezenier een laatste en goede biecht gesproken, wees dus gerust. Denk aan de heilige Maagd, die ook haren zoon zag sterven, gansch onplichtig. Hoe korter het leven des te kleiner is de rekening te vereffenen."
"Laat mijn doodbeeldekens drukken met mijn portret als gendarm. Deel ze uit aan mijn vrienden. Op de Kommandantur te Gent is nog een som van 11 tot 1200 frank. Vraag ze aan, ze komt u toe."
"Gij zult waarschijnlijk veel verdriet hebben niet tot hier te kunnen komen. Ik had het hun nochtans gevraagd; doch er is niets meer aan te doen, en ik mag geen aanspraak maken beter behandeld te worden dan, die hier in 't zelfde geval zijn. Ik sterf met moed, heb er dus ook. Uw zoon gaat naar den Hemel."
"Lieve Moeder, hierbij zijn nog eenige relikwieën, mijn handschoenen, mijn zakuurwerk, mijn plastron, militaire col, medalieën van den H. Antonius en der H. Maagd. Bedank de Zusters van Liefde uit de Molenaarstraat, die mij zoo lang hebben eten gegeven."
"Zeer beminde Moeder, Broeders en Zusters, het is reeds 4 uur van den morgen, het uur onzer dood nadert. Ik, uw zoon — Gustaaf, Alexander en Aloïs zijn allen in dezelfde cel opgesloten. Wij hebben den nacht doorgebracht al zingende en biddende. De mis gaat beginnen en dan op weg naar de Schietbaan, vol kracht en moed. Ik zend u een laatsten kus! Vaarwel. lieve moeder, uw zoon Gustaaf gaat sterven voor zijn lief vaderland!" (geteekend):
"Gustaaf Mus; gendarm."
"11 augustus '16."

[link2]Dagboek van Virginia Loveling,http://www.kantl.be/ctb/pub/loveling/ht ... 8-30entry1[/link2]

De Schietbaan te Gent .....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door Paddy »

Wat leesvoer :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door Paddy »

fred schreef:Hallo, was er ook geen verzetsorganisatie tijdens WO I die langs Nederland om brieven naar het front smokkelde ?
MVG FRED
jef schreef:Afbeelding
jef schreef:Afbeelding

Er zou een boek gepublceerd zijn met al de namen van de gefusilleerden te Oostakker, de naam ontsnapt me nu.
groeten,
Jef
Paddy schreef:Josef Freyling

Bron: De Legerbode n° 766, 15 augustus 19921

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
guerramundial1 schreef:Ook bijkomende informatie onder deze link:

[link2]11 Belgen gefusilleerd door de Duitsers in Hasselt,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=19&t=262[/link2]

MVG

Wim
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door Paddy »

Een ander vorm van verzet: de geheime pers. Geschreven door Jean Massaert.

De Engelse vertaling



[link2]bron,http://archive.org/details/secretpressinbel00massrich[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick P
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2017 16:45

Re: Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door Patrick P »

Is er iemand die meer weet over een verzetsgroep in WO 1 ( Spionage ) , met de naam "De Beukelaer" . Hoofd van de afdeling zou een zekere Mr Bal geweest zijn . Met dank voor de hulp .
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Het Verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog

Bericht door georges-cdl »

Voor het verzet tijdens WO1 heeft Kolonel o.r. Emile Engels een goed boek geschreven in het frans.
Titel "Dans le dos des allemands"
Uitgeverij Racine
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1914-1918 - la Belgique occupée”