12 de linie - 6de en 12 de artillerie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Kriss
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2017 21:10

12 de linie - 6de en 12 de artillerie

Bericht door Kriss »

Hallo iedereen,
In ben het legerdossier van een ver familielid aan het uitpluizen.
Deze persoon werd op 1 mei 1903 ingelijfd bij het 12 de linieregiment, 1ste regiment artillerie. Sedert 1 oktober 1905 was hij in verlof voor onbepaalde tijd en op 1 juni 1912 ontslagen wegens reorganisatie (? Dit wordt maar in één overzichtstabel vermeld).

Over WOI vind ik volgende gegevens:
De meeste overzichtslijsten in het dossier maken melding dat hij op 22 april 1916 terug in dienst getreden is als oorlogsvrijwilliger (via het "B.R. de Londres" (Bureau de recrutement van Londen?) en werd ingedeeld bij het 6de regiment artillerie. Tot 13 juli 1916 verblijft hij in een C.I.A. alvorens in actieve dienst te gaan.
Vervolgens wordt hij op 1 januari 1917 wegens een reorganisatie van het leger overgeplaatst naar het 12de regiment artillerie. (ontdubbeling van het regiment?)
Op 10 augustus 1918, wordt hij overgeheveld naar G.P.A.R. (grand parc automobile de réserve), als chauffeur en op 24 november 1918 gaat hij over naar de P.A.M.A. (peloton automobile de munitions d'artillerie). Dit wordt voorafgegaan door een verblijf in Calais (?) op 9 mei 1918. Zijn GPAR en PAMA onderafdelingen van de artillerie?

Eén tabel vermeldt dat hij reeds op 3 augustus 1914 heropgeroepen werd voor het 12 de linieregiment "de forteresse" (?), op 10 september verbleef in het hospitaal in Oostende, op 1 oktober 1914 in het hospitaal Alexander palace in Engeland "comme reformé" (?) en op 9 oktober 1914 als vluchteling "dans un comité près de Swansea (?)

Ik heb een algemene kennis over WOI, maar mijn kennis over de diverse legereenheden is heel summier. Ik heb reeds opzoekingen gedaan via internet, heb een algemene regimentsgeschiedenis van het 6de en 12de regiment artillerie gevonden en ook verwijzingen naar burgervluchtelingen in Engeland maar heb heel veel vraagtekens.
Kan iemand mij wat verduidelijkingen geven of verder verwijzen?

Alvast bedankt!
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 12 de linie - 6de en 12 de artillerie

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hierna vind je de geweldige post van Paddy : http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=18&t=2328

Daarin zal je kunnen lezen dat de GPAR en de PAMA beide deel uitmaken van hee transportkorps van een legerdivisie.

Groeten,
Bram
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 12 de linie - 6de en 12 de artillerie

Bericht door Carolus »

Hallo,

Je moet misschien de documenten nog eens nakijken.
Het is wel belangrijk om te weten of uw familielid een milicien was (dienstplichtige) of een vrijwilliger.
Het 12e linieregiment en het 1e regiment artillerie zijn twee regimenten die tot verschillende wapens behoorden : infanterie en artillerie.
Miliciens werden in die tijd bijna nooit overgeplaatst tussen twee wapens dus het is wel nuttig te weten tot welke categorie hij behoorde.
Een militair werd ook nooit ontslagen wegens reorganisatie. Het is waarschijnlijk gecompliceerder dan dat maar zonder meer gegevens moeilijk om te duiden.
Groeten,
Carlos
Kriss
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2017 21:10

Re: 12 de linie - 6de en 12 de artillerie

Bericht door Kriss »

Dag Carlos,

Hij is in 1903 in dienst getreden als vrijwilliger "volontaire avec prime".
In 1912 staat er (weliswaar maar op één document), "licencié pour réforme" en dan nog "pour hernie" (liesbreuk?)
zie bijlagen.

Ik heb het volledige dossier nog eens doorgenomen en heb me vermoedelijk wel vergist met het 12de linie, 1ste regiment artillerie. Het is wel degelijk het 12de linie.
Ik vind het zoïzo een vreemd verhaal: in dienst, ontslagen (?), gevlucht naar Engeland en uiteindelijk dat toch terug in dienst als oorlogsvrijwilliger...



Bedankt voor de hulp!

groeten, Kris
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 12 de linie - 6de en 12 de artillerie

Bericht door Carolus »

Hallo Kris,

Een vrijwilliger met premie was iemand die , nadat hij zelf deelgenomen had aan de loting, zich opgaf als vrijwilliger om iemand die zich "erin geloot" had te vervangen. Degenen die wilden vervangen worden moesten een som storten in een centrale kas van waaruit de vrijwilligers met premie hun premie kregen. Er was dus geen rechtstreeks verband tussen een bepaalde persoon die wilde vervangen worden en een specifieke vervanger met premie of anders gezegd de VMP wist niet wie hij verving.
In die periode moesten de infanteristen 8 jaar militiedienst doen waarvan 20 maanden effectieve dienst tijdens de eerste 24 maanden na hun in diensttreding. De bepaalde ( in de tijd duidelijk omschreven ) verloven die de soldaten kregen telden dus niet mee voor die 20 maanden effectieve dienst. Na hun 20 maanden effectieve dienst vertrokken de miliciens en VMP's in onbepaald verlof zonder soldij. Ogenschijnlijk werden ze dus terug gewone burgers maar dat was niet geval. Ze bleven militair met een ganse reeks verplichtingen en konden in geval van ernstige externe of interne dreiging teruggeroepen worden uit dat groot verlof. Dit is dus op grote schaal gebeurt in de zomer van 1914.
Voor verdere informatie wacht ik op je bericht.

Carlos
Kriss
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2017 21:10

Re: 12 de linie - 6de en 12 de artillerie

Bericht door Kriss »

Bedankt Carlos!
Ik heb documenten kunnen bijvoegen bij mijn vorige bericht, via privébericht lukte het mij helemaal niet.
Blijkbaar is hij in 1914 niet terug opgeroepen (zijn verklaring) ... of is hij wel degelijk opgeroepen, maar is hij naar Engeland gevlucht, we zullen het nooit weten. Binnen het leger begrepen ze blijkbaar ook niet waarom hij in augustus 1914 niet terug opgeroepen was. Verschillende malen wordt hiernaar geïnformeerd. Op één fiche vond ik dan terug dat hij op 10 september verbleef in het hospitaal in Oostende, op 1 oktober 1914 in het hospitaal "Alexandra palace" (volgens opzoekingen geen hospitaal, maar een opvangplaats voor vluchtelingen in Londen) in Engeland en op 9 oktober 1914 als vluchteling in een comité bij Swansea. (Daar werden 762 Belgische vluchtelingen opgevangen door het “Swansea War Refugee Committee", dit kan dus kloppen)
Via het "bureau de recrutement de Londres" is hij dan in 1916 als oorlogsvrijwilliger in dienst getreden en is hij bij de artillerie beland.
Bizar, eerst vluchten en dan uiteindelijk toch dienstnemen.
Passeerden er veel Belgen de aanwervingsbureau 's in Groot-Brittannië?

Kris
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”