Gesprongen spoorwegbruggen

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door georges-cdl »

In 1914 heeft de belgische genie vele spoorwegbruggen laten springen vanaf de duitse grens tot diep in het land.
Heeft iemand kennis van een archief daaromtrend om er een duidelijk overzicht van te hebben ?
Reeds dank !
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door Walesha »

Interessante vraag, de hamvraag is dan wel of er zo'n archief bestaat? :roll:
Maar ik heb zo het vermoeden dat er weinig spoorbruggen zullen overgebleven zijn, vooral op de kleine minder belangrijke lijnen. Diegene die voor de geallieerden belangrijk waren zullen wel gespaard zijn gebleven met dien verstande dat de Duitsers die niet hebben opgeblazen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door georges-cdl »

Walesha,
de duitsers hadden vooraleerst interesse voor de spoorlijnen richthing Frankrijk vanaf hun grens met België.
Er was een hele organisatie om deze snel te herstellen alsook aan te passen de eerste maand na de invasie. Het meeste in Wallonie trouwens daar dit de as was naar Frankrijk en de Marne o.a.
Ook treinstations werden aangepast met laad en loskades b.v
Volgens mij is er zeker iets te vinden in het KLM ?
De franse genie heeft destijds daarover gepubliceerd.

Of bestaan er boeken over dit interessant onderwerp ?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door Walesha »

Goh... ik heb al gezocht op het net maar tot dusver zonder enig bruikbaar resultaat. :?
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door koen »

In het tijdschrift "Schrapnel" van WFA zijn er volgens mij meerdere artikels hierover verschenen

Alvast dit in 2007 (nummer 1) : ◾Duitsland en de Belgische spoorinfrastructuur (Freddy Vandenbroucke & Herman Verstraete) p.53"

en 2008 (nr.2) : Duitse spoorreparaties, september 1914 – Freddy Vandenbroucke
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door georges-cdl »

Dank U Koen !
K'zal deze nummers opzoeken...
Gebruikersavatar
Lansier13953
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 feb 2014 12:21

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door Lansier13953 »

Georges,
weet niet of je er iets aan hebt, maar ben bij mijn opzoekingen naar 5de Lansiers het volgende tegengekomen:

Van 20 tot 27 september '14 werd er een patrouille 5L uitgestuurd met de opdracht telegraaf- en spoorweginfrastructuur de vernietigen.
Op 22 september '14 werden springladingen aangebracht aan de voor de vijand belangrijke spoorweglijn Hasselt - Bilzen. Deze zouden 's anderendaags, bij terugkeer van een andere opdracht tot ontploffing worden gebracht.
Op 23 september '14 werden vernietigingen aangebracht aan de spoorlijn Tongeren Hasselt verbinding naar Hasselt ter hoogte van Wiemertingen. Bij terugkeer van de patrouille werd dan de eerder geplaatste springlading, op de spoorlijn Hasselt - Bilzen, tot ontploffing gebracht met als gevolg de vernietiging van het station van Diepenbeek.
Op 24 september '14 werden op de spoorlijn Tongeren - Sint Truiden, ter hoogte van de verbindingsspoorlijn naar Hasselt te Hoepertingen, zowel telegrafie als spoorweginfrastructuur vernietigd.

Dit was volgens mijn opzoekingen de enige keer dat een patrouille van het 5de Lansiers met zulk een opdracht belast was.

Nog succes met uw zoekwerk,
Etienne
"AB ORIGINE FORTIS"
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door georges-cdl »

Dank U Lancier.
Ik had eerder verwacht dat zo'n missies voor de genie waren ?
Anderzijds lees ik ook dat de genie eenheden niet genoeg manschappen hadden om hun missies uit te voeren... !
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door Bram1940 »

In september 1914 hebben pioniers-pontonniers-cyclisten van de Cavaleriedivisie onder begeleiding van een hele groepering, de spoorweg Tienen-Leuven opgeblazen tussen Boutersem en Korbeek-Lo.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Lansier13953
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 feb 2014 12:21

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door Lansier13953 »

Georges,
over de samenstelling van de patrouille kan ik geen uitsluitsel geven. Enkel dat zij op 20 sep '14 vanuit Antwerpen vertrokken zijn. De pat was onder leiding van een Luitenant 5de Lansiers en samengesteld uit vrijwilligers van het regiment. Mogelijk aangevuld met pontonniers van de CD.

Voor wat betreft spoorwegbruggen kan ik wel meegeven dat op 12 sep een eerste maal geprobeerd werd de spoorwegbrug te Aalst op te blazen. Dit was echter maar gedeeltelijk gelukt. Op 14 sep had men meer succes. Om 04:20 uur vliegt de spoorwegbrug de lucht in. Dit was tevens het sein om de spoorwegbrug te Denderleeuw op te blazen. 7 minuten later was dit dan ook een feit.

nog succes bij uw zoekwerk,
Etienne
"AB ORIGINE FORTIS"
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door Walesha »

Bruggen opblazen is niet per definitie de taak van de genie, in elke eenheid vond en vind je nog steeds militairen die met springstof overweg kunnen en weten hoe een brug of een spoorweg te ondermijnen. In het omgekeerde geval zijn die mensen ook in staat om in voorkomend geval te ontmijnen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Gesprongen spoorwegbruggen

Bericht door georges-cdl »

Dank U allen !
Het zullen toffe opzoekingen worden denk ik !
Nu zien wat er daarvan nog te vinden is in de archieven ?
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”