WIE ZAT WAAR

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
luc2206
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 nov 2016 12:40

WIE ZAT WAAR

Bericht door luc2206 »

:roll: Kan iemand mij helpen? Mijn grootoom kwam na veel reorganisaties van het 3de jagers te voet de 3de gemengde brigade tijdens het eindoffensief in1918 in de 11de inf.div. te recht in de zuidelijke aanvalsgroepering, hij sneuvelde op 29-9-1918 te Moorslede (waterdambeek) wat zou zijn taak daar geweest zijn. In zijn militair dossier stond dat hij in1916 een speciale opleiding volgde in een Frans artillerie camp om er te leren munitie laden. Zou het kunnen dat zijn compagnie instond voor de munitie bevoorrading? Ik denk dat omdat hij ook een paar maanden dienst had gedaan in een dierendepot hij kon dus ook wel met dieren (honden en paarden) omgaan. Wat ik mij ook afvraag in 1914 raakte hij gewond te Kontich enkele maanden geen spoor van hem te vinden tot hij plots opduikt aan het front te Ramskapelle hoe zou hij daar geraakt zijn?
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: WIE ZAT WAAR

Bericht door georges-cdl »

Dit blijkt interessante opzoekingen te worden !
Misschien een bezoek brengen aan het KLM om hen advies te vragen ?
Succes...
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: WIE ZAT WAAR

Bericht door Carolus »

Hallo,

Het zou nuttig zijn te weten van welke militieklasse hij was. Deed hij zijn effectieve dienst al vóór de oorlog ?
luc2206
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 nov 2016 12:40

Re: WIE ZAT WAAR

Bericht door luc2206 »

Merci Carolus voor u reactie. Om op u vraag te antwoorden mijn grootoom tekende in 1908 een contract als vrijwilliger met premie en diende in het 3de jagers te voed in 1910 ging hij in onbepaald verlof op 30-4-1914 gemobiliseerd dient bij het 23ste linie hij nam deel aan de veldtocht aan de Nete met de derde gemengde brigade.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: WIE ZAT WAAR

Bericht door Carolus »

Het 3e Linie was vóór WO1 in garnizoen te Oostende (Staf, II Bataljon, III Bataljon) en te Ieper (I Bataljon en Regimentsschool).
Na de grote reorganisatie van einde 1913 werd voorzien dat, ingeval van mobilisatie, het 3 Linie ontdubbeld werd in het 3e linie en het 23e Linie, die samen de 3e Gemengd Brigade van de 1e Legerdivisie (bestaande uit de 2e, 3e en 4e Gemengde Brigade) vormden.
Er was voorzien dat bij mobilisatie in 1914 de militieklasse 1908 (waar uw familielid deel van uitmaakte) ingezet werd bij het ontdubbelde regiment, in dit geval dus het 23e Linie. Na de zware verliezen tijdens de eerste oorlogsmaanden en de slag aan de IJzer werd het 23e Linie op 01/11/1914 ontbonden en de resterende manschappen werden terug bij het 3e Linie gevoegd. In mei 1916 was het 3e Linie het eerste regiment dat terug over voldoende manschappen beschikte om weer op te splitsen in een 3e Linie en een 23e Linie, die nu samen de 1e Infanteriebrigade vormden nog altijd als onderdeel van de 1e Legerdivisie. Einde 1916 waren er voldoende manschappen om alle regimenten terug te ontdubbelen.
Nu vormden het 3e Linie en het 23e Linie de 3e Infanteriebrigade van de 1e Legerdivisie (bestaande uit de 2e, 3e en 4e Infanteriebrigade). Begin 1918 werden de drie infanteriebrigades van de 1e legerdivisie ontbonden (ook van de andere divisies) en vervangen door twee infanteriedivisies.
De 1e legerdivisie kreeg de 1e infanteriedivisie (2e Linie, 3e Linie en 22e Linie) en de 7e infanteriedivisie (4e Linie, 23e Linie en 24e Linie).
Hetzelfde verhaal is er voor het 3e Jagers te Voet.
Vóór de oorlog was dit regiment in garnizoen te Doornik (Staf, I Bataljon, II Bataljon), Laken (III Bataljon) en Menen (Regimentsschool). Na de reorganisatie van einde 1913 was voorzien dat het 3e jagers te Voet ontdubbeld werd in het 3e Jagers te Voet en het 6e Jagers te Voet die samen de 17e Gemengde brigade vormden behorende tot de 5e Legerdivisie (bestaande uit de 1e, 16e en 17e Gemengde Brigade). Bij mobilisatie in 1914 ging de militieklasse 1908 in principe naar het ontdubbelde regiment, dus het 6e Jagers te Voet. Het 3e Jagers te Voet vocht begin oktober 1914 o.a. in Kontich bij de verdediging van Antwerpen. Indien hij in het begin van de oorlog bij het 3e Jagers te Voet diende is het niet uitgesloten dat hij gekwetst werd en van een hospitaal in Antwerpen via Oostende werd overgebracht naar Engeland of Frankrijk voor verdere verzorging, waarna hij pas begin 1915 terug aan het front kwam. In dit geval kan het ontbreken van de IJzermedaille aantonen dat hij niet deelnam aan de slag aan de IJzer.
Het 6e jagers te Voet werd ontbonden juist vóór de slag aan de IJzer en de resterende manschappen werden weer bij het 3e jagers te Voet gevoegd. Einde 1916 werd het 3e Jagers te Voet weer opgesplitst in het 3e en 6e Jagers te Voet die samen de 15e Infanteriebrigade vormden van de 5e Legerdivisie (bestaande uit de 1e, 14e en 15 Infanteriebrigade). Begin 1918 werden deze drie brigades eveneens ontbonden en werd de 5e Legerdivisie opgesplitst in de 5e Infanteriedivisie ( 1e Linie, 21e Linie en 2e jagers te Voet) en de 11e Infanteriedivisie (3e Jagers te Voet, 5e Jagers te Voet en 6e Jagers te Voet). Het 3e jagers te Voet vocht op 29/09/1918 tijdens het eindoffensief te Moorslede.
Tijdens de oorlog werd er een Belgisch opleidingskamp ( centre d'instruction d'artillerie - C.I.A.) opgericht in Eu (F). Er gingen hier ook infanteristen een opleiding volgen voor het veilig omgaan met (artillerie)munitie. Vermoedelijk heeft uw familielid daar een cursus gevolgd.
Uw verhaal vormt wel een merkwaardige mengeling van het 3e jagers te Voet en het 3e Linie. Normaal veranderden gewone infanteristen niet vlug van regiment (tenzij tussen moederregiment en ontdubbeld regiment). Misschien nog eens goed in zijn dossier nakijken bij welke eenheden hij nu eigenlijk gediend heeft.
Als je dat uitgedokterd hebt kan je dan eventueel de regimentsgeschiedenissen eens gaan nalezen in het kenniscentrum van In Flanders Field te Ieper. Ze hebben er van het 2e Linie, 23e Linie en het 3e Jagers te Voet. Er is ook het boek "Mijn groote oorlog" 1914-1918 bij het 3e en het 6e Jagers te voet van Odilon Bouckaert. Je kan ook op internet de site "Een naam in arduin" eens nakijken. Dit gaat ook over een soldaat van het 3e Jagers te Voet.
Veel succes !!
luc2206
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 nov 2016 12:40

Re: WIE ZAT WAAR

Bericht door luc2206 »

:) Merci Carolus voor de goede verstaanbare uitleg, ja ik ben maar een beginneling en geeft toe met al die reorganisaties van ons leger destijds vond ik moeilijk mijn we. Ik ben echt content van u hulp en zaal zeker een naar Ieper gaan, trouwens ik ben er al eens geweest maar had toen te weinig tijd ik had er een kort gesprek met mijnheer Roger Verbeke. Carolus nogmaals een dikke merci voor de moeite.
luc
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: WIE ZAT WAAR

Bericht door Carolus »

Graag gedaan
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”