Regimentsgeschiedenis 3e Linie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door love4history »

Dag heren,

Heeft er iemand misschien toegang tot het boek:
WILLEMS (M.) Les 3e et 23e regiments de Ligne en champagne, s.l., 1939, 116p.
Die even zou willen kijken naar de vermeldingen op 17-18-19 oktober 1918 tijdens het Bevrijdingsoffensief?

(Bij mijn weten is dit de enige "geschiedenis" van het 3e die verschenen is?)

Dit in het kader van een herdenking volgend jaar van de "Slag aan de Ringbeek" op 18 oktober 1918
Hartelijk bedankt voor de hulp!
Mvg
love4history
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door bupi »

En champagne ?
En campagne = te velde.

"Slag aan de Ringbeek " = waar ergens ?

Mvg.Pierre.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Een tweetal pagina's in "Historiek van het Regiment gedurende den Veldtocht 1914 - 1918".

Groeten,
Bram
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door love4history »

Hmmm... waarschijnlijk hadden ze inderdaad liever in de champagne gezeten, maar was wel degelijk en campagne ;)

"Slag aan de Ringbeek": voor het 2e en 3e Linie te Wingene, voor het 18e Li Hertsberge, voor het 10e Oostkamp.

Mvg
Roel
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door love4history »

Dankzij user Bram1940 de info bekomen. Met dank!
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door Yente »

love4history schreef:Dag heren,

Heeft er iemand misschien toegang tot het boek:
WILLEMS (M.) Les 3e et 23e regiments de Ligne en champagne, s.l., 1939, 116p.
Die even zou willen kijken naar de vermeldingen op 17-18-19 oktober 1918 tijdens het Bevrijdingsoffensief?

(Bij mijn weten is dit de enige "geschiedenis" van het 3e die verschenen is?)

Dit in het kader van een herdenking volgend jaar van de "Slag aan de Ringbeek" op 18 oktober 1918
Hartelijk bedankt voor de hulp!
Mvg
love4history

Beste,

Ik heb deze regimentsgeschiedenis. Zoekt u nog steeds de tekst over deze data?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door love4history »

En bedankt Yente voor de aanvullende gegevens. Gaat over twee verschillende bronnen die toch wl iets andere info geven. Voor een studie moet je ze inderdaad eigenlijk allebei vergelijken. Thanks.
Niemand iets over 2e Li op 18 oktober 18 a.u.b? (zie mijn andere post)
grts
l4h
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door Yente »

Er is een forumlid die de regimentsgeschiedenis van het 2e bezit.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
alpibucky
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2017 21:14

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door alpibucky »

Beste,

Een van mijn grootoom werd in Diskmuide (Kaaskerke) op 17 (of 18) juni 15 gesneuveld. Hij behoorde tot de 3Linie 3/4 12Cie. Ergens heb ik kunnen lezen dat er in de dodengang ca 240 soldaten sneuvelden vooral in 1915. Waar kan ik hun namen vinden ? In het dodengang museum ? .
Hoelang was de 3Linie toen op het slagveld te Diksmuide ? Vanaf 19 of 20 juni werd gestart met het graven van een naderingsgracht naar de tanks, door manschappen van de 3Linie ?

Met vriendelijke groeten,

alpibucky
HofstaadsHammeke
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2017 19:31

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door HofstaadsHammeke »

Beste,
ik heb een specifieke vraag omtrent twee slachtoffers tijdens de fameuze slag aan de Ringbeek.
De eerste gesneuvelde is Maurice Verhamme, en de tweede is Maurice Veramme. Beiden hebben als overlijdensdatum 18/10/1918 te Wingene, en ze zouden allebei afkomstig zijn van Pollinkhove. Ik dacht eerst dat het om een persoonsverwarring ging (een schrijffout hier of daar), maar in het belgian war dead register staan ze alletwee vermeld met een andere geboortedatum en -jaar.
Is er een manier om meer informatie hieromtrent te bemachtigen? Mijn achternaam is immers dezelfde (Verhamme), en ik wil dit graag wat meer in detail uitspitten. Ik ben echter nog helemaal niet thuis in deze wereld van regimenten en heb geen kennis omtrent de beschikbare geschiedkundige geschriften.
Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen zetten.
Alvast bedankt!
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door Bram1940 »

Beste,

Aangezien er wel wat fouten gemaakt werden bij het oplijsten van de gesneuvelden na de oorlog en men bij het NIOOO deze lijsten gewoon heeft overgenomen, denk ik dat je er van mag uitgaan dat beide gesneuvelden één en dezelfde persoon zijn, te meer daar voor Verhamme schijnbaar geen fiche bestond ...

Kijk eventueel eens in de eretabel van het 3de Linie naar beide namen. Wellicht kom je Veramme er niet tegen, Verhamme wel.

't Is maar een hint.

Spijtig genoeg is het stamboek van het 3 Linie verloren gegaan ...

Groeten,
Bram
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door Carolus »

Beste,

VERAMME :
Er werd een Veramme Mauritius Josef Maria Cornelius geboren te Pollinkhove op 02/04/1893.
Vader : Modestus Seraphinus
Moeder : DAVID Sophia Coleta
Hij werd ingeschreven te Pollinkhove voor de lichting 1913.
Aanvankelijk werd hij op 08/10/1912 definitief vrijgesteld van legerdienst omdat hij een broer had die ingeschreven was 30/11/1909.
Toen, door een wetswijziging, deze vrijstelling verviel werd hij op 17/05/1913 aangeduid voor de dienst en op 08/08/1913, tijdens de inlijving, aangewezen voor het 3e Linie.
VERHAMME :
Er waren in de periode 1871 tot 1900 geen geboorten, huwelijken of overlijdens van personen met de familie VERHAMME. Er mag dus aangenomen worden dat er in die periodes geen Verhammes in Pollinkhove woonden.
Wie die Verhamme Maurice blijft onduidelijk. Misschien eens navragen in Evere of er een legerdossier is op zijn naam met die geboortedatum ?

Mvg
HofstaadsHammeke
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2017 19:31

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door HofstaadsHammeke »

Op de afbeelding HEU016500943 op 'westhoek verbeeldt' (overzicht van de gesneuvelde Pollinknaars) staat nochtans Maurice Verhamme met afbeelding, geboren op 3 juni 1894.
Ik heb wel gezien dat er op 18/10/1918 ook leden van het 2de Linie regiment gesneuveld zijn. Zou hij daar kunnen deel van uitgemaakt hebben?
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Regimentsgeschiedenis 3e Linie

Bericht door Carolus »

Op basis van de akten van de burgerlijke stand kan ik met zekerheid zeggen dat in 1894 zeker geen Verhamme geboren werd in Pollinkhove.
Ik zie wel dat in de begeleidende tekst bij de foto die je vermeld de naam Verhamme Maurice vervangen werd door Veramme Maurice.
Ja kan misschien eens contact zoeken met de auteur die bij de foto vermeld wordt.
Mijn ervaring leert me dat het op die verzamelbidprentjes wemelt van de fouten.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”