1e lansiers

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Franske Remington
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2017 15:21

1e lansiers

Bericht door Franske Remington »

Hallo, onlangs hebben we stukken teruggevonden van mijn grootvader.
Hij heeft 4 jaar aan de Ijzer gezeten, en was volgens een foto blijkbaar trompetter bij de 1e Lansiers, en volgens een foto/briefkaart was hij op 6 juni 1914 in Leopoldsburg. Hij heeft er nooit iets over verteld.
Heeft er hier iemand info (wat deden ze, waar waren ze overal ...?)over die eenheid? Zoeken op het internet gaf bitter weinig resultaat. Hopelijk hebben we hier meer geluk.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 1e lansiers

Bericht door Carolus »

Hallo,
Hierbij wat Info die u mss kan op weg helpen :
Het 1e Lansiers was een cavalerieregiment dat in 1914 deel uitmaakte van de 4e legerdivisie, initieel ingezet voor de verdediging van Namen.
Dit regiment had trouwens Namen als garnizoensstad in die periode. In september 1916 werd het regiment in twee gedeeld. Het eerste deel bleef bij de 4 L.D., het andere deel ging naar de 5 L.D.
Enkele interessante sites :
http://www.abl1914.be/garnizoen/1lans.htm
http://guldenboek.yser.eu/html/guldenbo ... siers.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/1er_r%C3% ... e_mondiale

Belangrijkste:
Er bestaat een boek over de geschiedenis van het regiment : "Historique 1 Régiment de Lanciers"
Dit boek is raadpleegbaar in het kenniscentrum van "In Flanders Fields" in Ieper (wordt niet uitgeleend).
Mss ook te consulteren in het legermuseum te Brussel, maar dat zal je moeten navragen.
Verder kan je misschien es navragen in Evere of er een legerdossier is op naam van uw grootvader.
Dus mss een paar verplaatsingen maar ja kan wel wat meer te weten komen.

Mvg
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 1e lansiers

Bericht door Carolus »

Kleien correctie op mijn vorig bericht : de opsplitsing gebeurde in september 1917 ipv september 1916.
Franske Remington
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2017 15:21

Re: 1e lansiers

Bericht door Franske Remington »

Bedankt voor de toelichting Carolus.
Jouw 1e link had ik gevonden, de verwijzing naar het boek ook. Maar dat gaat dus maar tot 1914, waarschijnlijk tot het moment dat ze de vijand tegemoet gingen?
De 2de link gaf dus al wel een verduidelijking. Blijkbaar zaten zij toch wel verwikkeld in hevige gevechten...
Ik ken niks van zo'n dossier. Is daaruit te leren waar hij gelegen heeft, waar hij gevochten heeft ?? Of is dat meer in "algemene termen"? Heeft hij de overtocht met de boot meegemaakt naar Antwerpen??
Dat moet aangevraagd worden in Evere, adres heb ik hier op het forum al gezien. Is dat daar makkelijk te vinden?
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 1e lansiers

Bericht door Carolus »

Hallo,

De oudste dossiers bevinden zich in het legermuseum in Brussel, de jongste in Evere. Vermits hij tot het veldleger behoorde zal hij wel een cavalier geweest zijn van één van de jongste militieklassen. Misschien kan je eens zijn geboortedatum geven of de militieklasse( als je die kent) om te dit bevestigen. Dan geef ik wel wat meer uitleg over het dossier en hoe je het kan inkijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”