3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Voor een wat uitgebreider artikel ben ik op zoek naar foto's van militairen van het 3de Linie en/of het 3de Lansiers in augustus 1914, indien mogelijk graag in de regio Tienen - Leuven.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Bram1940 »

Jeanke,

Kan jij eens kijken of je iets terug vindt over een hoeve Ponsaerts? Die zou hetzij op jouw grond, hetzij op die van een onmiddellijke buur moeten gestaan hebben. Mogelijks is die in 1914 door vlammen verwoest.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Jeanke »

Hallo Bram,

Ga er zeker en vast eens achter horen.
Over een uitgebrande hoeve in mijn buurt heb ik echter echter nooit horen spreken.
Mijn huidige woonst werd in 1913 gebouwd(mijn grootvader zag zijn nieuwe huis pas 5-6 jaar later weer... :| ), het was dus sowieso niet bij mij.

Grtz,

Jean(ke).
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Bram1940 »

Dag Jean,

Er wordt verwezen naar de hoeve Ponsaerts op de gehuchten Bost en Kromme Herent. Mogelijkerwijs zal het dan een gebuur geweest zijn. Moest je iets te weten komen, geef je maar een seintje.

Groeten,
Bram
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Jeanke »

Bram,

Met mijn moeder het er over gehad en die wist vaag van het bestaan van een verdwenen hoeve in de buurt zonder de eigenlijke locatie te kennen.
Heb nog 3 andere bronnen aan te boren, hou je op de hoogte van hun antwoorden.

Grtz,

Jean(ke)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Wreed bedankt!

Groeten,
Bram
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Jeanke »

Hoi Bram,

De hoeve Ponsaerts lag wel degelijk op het gehucht Cromme Herent(*), bijna schuin tegenover mij, op de plaats waar nu de Magic Dice gelegen is.
Helaas is de huidige plaats helemaal niet meer te vergelijken met de situatie tot na WOII.
Uit gesprekken tussen pot en pint met oudere locals is gebleken dat het kruispunt Leuvensesteenweg/Aarschotse Baan in de jaren '50(?) werd heraangelegd.
Betreffend kruispunt werd veel breder wat inhoudt dat een stuk terrein van de vroegere hoeve nu openbare weg is.
Het perceel zelf is ook omgewoeld bij de bouw van het benzinestation BP(dacht ik) "bij Stapper".
Ga straks nog even langs bij iemand die misschien nog iets meer weet over de hoeve.
Tevens nog 2 contacten bij gekregen, ga die ook eens lastigvallen sè...

Grtz,

Jean.

(*) Voor zij die zich vragen stellen over de "Cromme Herent": het gaat over een middeleeuwse plaatsnaam in de gemeente Boutersem en betekent in het hedendaagse Nederlands Scheve Beuk. :geek:
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Fantastisch! Ik was altijd van mening dat het inderdaad aan de kant van de Magic Dice was. Op de stafkaarten staat Krommen Herent in 1914 ook als Krommen Haring, evenwel aan de andere kant van de steenweg, jouw kant (tenzij de steenweg ondertussen danig van plaats veranderd is). Kan je mij eventueel bij gelegenheid in contact brengen met je gesprekspartners? Om het artikel, dat ik momenteel voorbereid, juist te kunnen situeren, is dat van vrij groot belang.

Ik zal ondertussen trachten een stafkaart van toen op één na nu te leggen. Misschien werkt dat al een stuk verhelderend.

Hoe was de bijeenkomst in Ulbeek?

Groeten,
Bram
Jeanke
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 dec 2013 16:31

Re: 3de Linie / 3de Lansiers - augustus 1914

Bericht door Jeanke »

Hoi Bram,

Het traject van de steenweg is niet meer veranderd sinds de aanleg onder Maria-Thérésia einde jaren 1700, wel wat breder geworden.
Dacht dat mijn kant van de steenweg ook Crommen Herent was?
Eens gaan vragen aan de deskundigen.
Zal je mijn contacten doorgeven, jij kent die ook wel hoor.
Zou inderdaad een beetje dom zijn om in driehoek te werken.

Ulbeek was geweldig, de "Patton Driver's" hebben er voor hun 30ste bijeenkomst niet op gekeken: meer dan 300 voertuigen waarvan 11 tanks onder wie Lucy Sue uit de film "Fury".

Grtz.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”