Kanon 75 mm TR

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Kanon 75 mm TR

Bericht door Carolus »

Ik ben bezig een documentatie samen te stellen over de 461 soldaten WO1, waaronder 55 gesneuvelden, van mijn geboortestad.
Tevens probeer ik ook een overzicht te geven van de organisatie en de voornaamste bewapening van het Belgische leger 1899-1919.
Hier heb ik wel probleem met de stuksbemanning van de C75 TR . Volgens de "projet de reglement sur la service de la pièce" van 1907 bestaat de stukbemanning uit :
- un maréchal des logis (wachtmeester) - chef de pièce
- trois servants du canon : nr 1 (pointeur), nr 2 (tireur), nr 3 (Chargeur)
- trois servants du caisson : nr 4 (premier pourvoyeur), nr 5 (régleur), nr 6 (second pourvoyeur)
Dus in totaal zeven man.
Anderzijds stel ik vast dat , wanneer het stuk in beweging was, er twee man plaats nam op de affuit (stoeltjes links en rechts van de loop) en drie man op de munitiecaisson. De wachtmeester reed te paard naast zijn stuk. Zo kom ik maar aan zes man. Iemand een idee waar die zevende dan vandaan kwam ?
In dat "projet de réglement" wordt niet gesproken over de 3 paardengeleiders voor het zesspan dat de combinatie trok. Dus die hadden blijkbaar met de bediening van het kanon niets te maken. Ik denk dus niet dat die zevende man één van hen was.
Ik heb nogal wat vragen over de artillerie maar wil als nieuweling op deze site hiermee graag mijn eerste vraag stellen.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door mava105 »

Zat de 7de man niet op het paard vooraan?
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door jef »

Heb hier een paar foto's gevonden op het net.
zou misschien kunnen helpen?
Jef
Aie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door jef »

Aie2.jpg
groeten,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door bupi »

Halo Jef ;
Mooie foto's !
Ondanks de pijp op de eerste foto de wegvliegende lege huls bemerken !!!
Uw tweede foto heeft al de helft van het probleem opgelost !
Moest het een you tube zijn na 3 meter komt de oplossing !
Wat zien we ? Een zesspan met ne "avant train" en daarachter "la pièce" !
Ttz =voortrein en kanon =3 canonniers !
Wat zien we niet ? Een zesspan met ne "avant train" en daarachter "le caisson"!
Ttz=voortrein en munitiewagen =nog 3 canonniers !
En de 7 de die reed vanvoren (links eerste groep) zoals mava zei =ne CP (chef de pièce )!
En de 8 ste die reed vanvoren (links tweede groep) = guide du caisson !
Enz. komt nog een hele boel der achter !!!
Nie gemakkelijk = kijken boeken Roger Lothaire =2 boeken lichte artillerie & 1 zware !
Is(was ?) te koop in KLM Brussel !
Scan_20150403 (2).jpg
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door bupi »

Hallo Jef ;
Nog een tekeningetje over die " canonniers " !!!
Scan_20150403.jpg
De chef mag staan waar het hem best past !
2 & 4 een dubbele functie (dubbele pree ? ) !
2/4/5/6 zitten meestal op de knieen en dragen daarom lederen "knielappen"!
Niet om de knieen maar het (heilige) uniform te beschermen !
Iemand duidelijke foto's hiervan ?
Mvg.Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door Bram1940 »

hALLO?

Zoals de foto's van Pierre laten zien zaten er bij de bereden artillerie gewoonlijk twee man op de paarden in het gespan, twee op de voortrein en twee op het affuit. Bij de rijdende artillerie hadden alle kanonniers hun eigen paard en zat er dus niemand op de voortrein of de affuit (die trouwens geen stoeltjes had om het geheel lichter en dus mobieler te maken).
75mm Elsenborn2.jpg
Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door bupi »

Hallo Bram ,
Bedankt voor de vertaling !
Artillerie montée = bereden artillerie (gewone )!
Artillerie à cheval=rijdende artillerie (lichte)!
Hun licht kanon is een C75 T.R. allégé te herkennen =zonder stoeltjes en met twee beschermplaat steunen bedieningskant !
Ook hun voortrein en munitiewagen is een licht model te herkennen aan een gewoon recht steun handvat manschappen!
De gewone hebben meer een D vormig handvat !
Een rijdende artillerist noemt men ne "vliegende kannonier" volgens oud minister Dequae die erbij was ?
Een C75T.R.A. is (articulé) met een gewricht om hogere( élévation) neiging te verkrijgen !(interbellum)
T.R.=Tir Rapide = snelvuur !
Mvg.Pierre.
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door Carolus »

Hallo,
Bedankt aan allen voor de bijdragen.
Ik heb de goede raad opgevolgd en de boeken van Roger Lothaire aangekocht.
Zéér interessante lectuur. Het volgende denk ik al begrepen te hebben :
Een stuk geschut C75 TR bestond uit twee combinaties :
- een “Train avant”( met 40 schoten reservemunitie) met daaraan aangehaakt de affuit, het geheel getrokken door een zesspan;
- een zelfde ‘”Train avant” (met40 schoten reservemunitie) met aangehaakt een “Train arrière” (met de grootste munitievoorraad – 61 schoten) ook getrokken door een zesspan.
De zesspannen werden elk geleid door 3 paardengeleiders die als ruiter op de drie linkerpaarden zaten.
De chef de pièce was een wachtmeester. Daarnaast was er een brigadier guide de caisson. Die beide hadden een eigen paard. De wachtmeester reed links naast de combinatie met de affuit, de brigadier links naast de combinatie met de “Arrière train”.
De geschutsbemanning bestond uit zes kannoniers : 2 zaten op stoeltjes links en rechts van de loop van het kanon, de andere vier vermoedelijk per twee op de “Avant trains”. Het leger kennende, zal iedereen vermoedelijk wel een vaste plaats gehad hebben maar daar ben ik nog niet uit.
In geschutsopstelling werden de affuit en de “Arrière train” afgehaakt en naast mekaar opgesteld in vuurpositie. De twee “Avant trains”, elk met hun zesspan en drie paardengeleiders, vertrokken naar een plaats aangeduid door de batterijcommandant.
In die situatie leidde de wachtmeester de geschutsbemanning en de "guide de caisson" had de leiding over de weggestuurde “Avant trains” met de zesspannen en hun geleiders. Hij zorgde vermoedelijk op bevel voor de aanvoer van de reservemunitie die in zijn “karretjes” zat. De zes artilleristen onder leiding van de stukscommandant hadden elk een zeer preciese opdracht, zoals weergeven in de tekening van Roger Lothaire.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Kanon 75 mm TR

Bericht door georges-cdl »

Kijk hier http://www.editionsdupatrimoine.be/cata_1_new.html om de boeken bij de auteur te bestellen !
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”