7e linie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
inge
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2014 11:47

7e linie

Bericht door inge »

goede avond

graag had ik inlichtingen over de 7e linie ,de grootvader van mijn vriend maakte deel uit van de 7e linie, hij bezit vele foto's zonder legende en zou dit graag kunnen localiseren,
danke op voorhand
inge
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: 7e linie

Bericht door Sgt. Veldeman »

Weet je zijn cie ?

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: 7e linie

Bericht door Ivanhoe »

De 7e en 17e linie vochten alleszins rond Moorslede in 1918. Daarvoor moet je eens het dagboek van Jef Vermerien "Mijn grote oorlog" lezen. Begint geloof ik in 191, met de recrutering en opleiding in het kamp van Parigné-l'Eveque, daarna aan de IJzer, het bevrijdingsoffensief, enz...

Als je de geboortedatum en de familienaam én verschillende voornamen van de grootvader van je vriend kent, kan je diens gegevens opvragen (per mail dacht ik) in Evere, waar een archief van personeelsdossiers is van die periode.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 7e linie

Bericht door Yente »

Een compagnie van het 7e linie verloor 30 man in de zware gevechten rond de hoeve 'Slaapt in 't Stro' in Onze Lieve Vrouw Waver, waaronder haar commandant kapitein Hubert Durt.

Bron: De eerste wereldoorlog, 1000 gesneuvelden, Sint Katelijne Waver, Erf en Heem, 2014
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 7e linie

Bericht door Yente »

Yente schreef:Een compagnie van het 7e linie verloor 30 man in de zware gevechten(29-30/09/1914) rond de hoeve 'Slaapt in 't Stro' in Onze Lieve Vrouw Waver, waaronder haar commandant kapitein Hubert Durt.

Bron: De eerste wereldoorlog, 1000 gesneuvelden, Sint Katelijne Waver, Erf en Heem, 2014
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
inge
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2014 11:47

Re: 7e linie

Bericht door inge »

goede morgen

danke voor de reacties
inge
Gebruikersavatar
Lansier13953
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 feb 2014 12:21

Re: 7e linie

Bericht door Lansier13953 »

Geschiedenis in het kort,
bron: Guldenboek der Vuurkaart pag.119

7e EN 17e LINIE

Bij de mobilisatie vormt het 7e, met het gemobiliseerd 27e, de infanterie van de 7e gemengde brigade, onder ‘t bevel van Generaal Drubbel.
Het 7e is voor ‘t eerst in den strijd gewikkeld tijdens den eersten uitval uit Antwerpen; zijn IIe bataljon, inzonderheid, levert den 26ste augustus een verwoed gevecht omstreeks Wespelaar.
Gedurende den 2de uitval uit Antwerpen speelt de 7e gemengde brigade een uiterst schitterende rol. Bij den dageraad van 9 september verovert het Aarschot en bemeestert er 400 gevangenen en een overvloedige buit.
De dag van den 10de moest bijzonder roemrijk worden. Na een reeks zware gevechten gelukken de regimenten der brigade er in, bij den dageraad, de hoogten te veroveren die hun doel, Leuven, rechtstreeks bestrijken. Besloten dit prachtig succes door te drijven, heeft Generaal Drubbel zijn bevelen gegeven om den aanval in den vroegen morgen te hernemen, doch ‘s nachts ontvangt hij vanwege de divisie het bevel om zich zoo spoedig mogelijk naar Aarschot terug te trekken. Haar onstuimige opruk heeft immers de 7e Brigade, in vergelijking met de andere troepen der 2e Legerdivisie, in een gevaarlijken uitsprong geplaatst.
‘s Anderendaags hervatten het 7e en het 27e den aanval. Niettegenstaande den hardnekkige weerstand en de tegenaanvallen van den vijand, die steeds aangroeit, dringen zij flink vooruit... wanneer hun nogmaals het teleurstellend bevel om zich terug te trekken bereikt.
Tijdens het beleg van Antwerpen zou de 7e gemengde brigade hard beproefd worden. De stoïsche weerstand van hare bataljons in de tussenruimte Walem, Sint-Katelijne-Waver, en daarna op de Nete kostte hun zware verliezen.
De razende strijd aan den IJzer gaf aan het 7e (1)de gelegenheid om het toppunt van den roem te bereiken. Onder de aansporing van zijn dapperen commandant, Kolonel Delobbe, was zijne verdediging van de omgeving van de Eendrachtsbrug voor Sint-Joris-bij-Nieuwpoort zoo subliem dat het regiment de grote eer verdiende zijn vaandel - het eerste van het ganse Belgische leger - met de Leopoldsorde gedecoreerd te zien.
Opgezweept door de Koninklijke hulde, levert het 7e de volgende dagen heldhaftige gevechten, inzonderheid bij den tegenaanval te Ramskapelle (30 october) en bij de aanval te Lombardsijde (4 November).
Gedurende de stabilisatieoorlog bezette het 7e de sectors van Ramskapelle, St-Jacobs-Kapelle en zijn berucht bruggenhoofd, Nieuwkapelle, Steenstraat, Diksmuide, Reigersvliet, Oudstuivekenskerke, Boezinge. Overal onderscheidde het regiment zich door zijn uitstekende moreel en zijn buitengewoon werkvermogen.
In december 1916 werd het 7e ontdubbeld in het 7e en het 17e.
Tijdens de « heilige wacht » overlaadden de prachtige patrouilleursgroepen van het 7e (luitenant Verbist) en van het 17e (luitenant Meeus) zich met roem door een lange reeks stoutmoedige en soms roekeloze raids. In den nacht van 28 op 29 october 1917 nam een detachement van 5 pelotons het beruchte kasteel van kilometerpaal 19 stormenderhand in en bemachtigt er een twintigtal gevangenen en materieel.
Bij den dageraad van 28 september 1918 bevinden het 7e en het 17e zich op den rechtervleugel van het Belgisch leger, waar zij aansluiten met de Britse troepen. Onstuimig, onweerstaanbaar stormen zij vooruit, wijl zij in hun vaart alles overhoop werpen: van ‘s middags af waren alle doelen bereikt. Den 29n, na een bloedige stormloop, wordt Moorslede ingenomen. Den 1ste october verovert een bataljon van het 17e St-Pieter en, met een stoutmoedige voorsprong op de andere troepen dringt het door tot voor de Flandern-Stellung.
Na enige dagen rust, nodig om de erg gedunde eenheden opnieuw samen te stellen, rukken het 7e en het 17e, den 16n october op, bij de 2e fase van het bevrijdingsoffensief.
Een reeks levendige gevechten bakenen den zegevierende vooruitgang van het 7e en het 17e af tot de onmiddellijke omgeving van Gent, waar zij worden verrast door den stralende dageraad van de Eindoverwinning.
In de plooien van het vaandel van het 17e schitteren in gulden letters de roemvolle vermeldingen:
Sint-Joris-bij-Nieuwpoort - IJzer - Moorslede - Antwerpen - Lombardsijde.

Majoor stafbrevethouder DENDAL,
Commandant der I/1V van het 7e, later, in
December 1916, 5e compagnie van het 17e.
"AB ORIGINE FORTIS"
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: 7e linie

Bericht door clash »

Yente schreef:Bron: De eerste wereldoorlog, 1000 gesneuvelden, Sint Katelijne Waver, Erf en Heem, 2014
Dit zou ik geen 'bron' noemen, dit is eerder collagewerk.

Zie http://www.liberaalarchief.be/iconograf ... echer.html voor een andere soldaat van het 7de linie die uitgebreid foto's maakte.
En het bijhorend boek : http://www.liberaalarchief.be/publicati ... men92.html

Daarnaast kan je het boek "Les carnets d'un fantasin de 1914" van Maurice Mareels proberen te vinden, voor wat betreft de acties in september en oktober 1914

groeten,
Bert
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 7e linie

Bericht door Yente »

clash schreef:
Yente schreef:Bron: De eerste wereldoorlog, 1000 gesneuvelden, Sint Katelijne Waver, Erf en Heem, 2014
Dit zou ik geen 'bron' noemen, dit is eerder collagewerk.

Zie http://www.liberaalarchief.be/iconograf ... echer.html voor een andere soldaat van het 7de linie die uitgebreid foto's maakte.
En het bijhorend boek : http://www.liberaalarchief.be/publicati ... men92.html

Daarnaast kan je het boek "Les carnets d'un fantasin de 1914" van Maurice Mareels proberen te vinden, voor wat betreft de acties in september en oktober 1914

groeten,
Bert
Bedankt voor de link! Worden de gevechten te Sint Katelijne Waver in het boek van Mareels goed beschreven?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: 7e linie

Bericht door clash »

Yente schreef:Bedankt voor de link! Worden de gevechten te Sint Katelijne Waver in het boek van Mareels goed beschreven?
Mvg Yente
Mareels schrijft vanuit het gezichtspunt van een soldaat. Hij past dit wel binnen het verloop van de veldtocht, maar verwacht geen militair-tactische beschrijving. Het boek geeft wel een goed beeld van wat een soldaat in 1914 meemaakte: veel marcheren, confrontaties in verwarrende omstandigheden en vervolgens weer veel marcheren.

groeten,
Bert
inge
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2014 11:47

Re: 7e linie

Bericht door inge »

bedankt voor de verschillende reacties
Inge
het boek,'mijn grote oorlog' vond ik al op 2de hands
en ik zoek verdere achter andere boeken
mvg
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”