4de linieregiment - vestingbataljon 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Odaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:51

4de linieregiment - vestingbataljon 1914

Bericht door Odaar »

Mijn betovergrootvader, Corneel Odaar De Vos, kwam op 10 oktober 1914 als soldaat via De Klinge in Nederland terecht waar hij werd geïnterneerd te Harderwijk.
Hij kreeg bij het oversteken van de grens een identiteitskaart waar op staat dat hij deel uitmaakte van het 4de linieregiment, 4de bataljon, 3de compagnie.
Ik vond een regimentsgeschiedenis van het 4de linieregiment in het Felixarchief te Antwerpen en daar werd nooit enige melding gemaakt van een 4de bataljon (er was enkel sprake van bataljons I - II en III).

Na verdere opzoekingen via het internet, bleek hier een verklaring voor te zijn: sommige soldaten werden in 'actieve' bataljons ingedeeld (bataljons I - II en III), oudere soldaten zoals mijn betovergrootvader (lichting van 1901) werden ingedeeld in 'passieve' vestingbataljons (het IVe bataljon).
En dit bleek inderdaad te kloppen, want na grondig bekijken van zijn soldatenboekje zag ik dat hij eigenlijk bij het "4e regiment de ligne de forteresse" was ingedeeld, vermoedelijk aan de vesting / forteresse Antwerpen aangezien hij in de buurt van Antwerpen over de grens is gegaan).

Over die vestingregimenten/bataljons kan ik helaas niet veel informatie vinden.

Kan iemand mij wat meer informatie geven 1) vestingregimenten die de vesting Antwerpen dienden te verdedigen (alle informatie is welkom, bvb. : wat waren hun specifieke taken? zijn zij ooit effectief ingezet geweest tegen de Duitsers? hoe zijn dergelijke troepen in Nederland terecht gekomen? waar kan ik er meer over lezen? ...?) en 2) specifiek over het vestingbataljon / de vestingbataljons van het 4 de linieregiment (alle info is welkom, bvb. : welke plekken moesten zij verdedigen? werden zij ingezet tegen de Duitsers/ aangevallen door de Duitsers? zijn er vele soldaten van dat regiment in Nederland terecht gekomen? Via welke route trokken zij naar Nederland? ...?)

Dank bij voorbaat!
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”