Schilderij: Gidsen vs. Ulanen?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Schilderij: Gidsen vs. Ulanen?

Bericht door Ivanhoe »

In bijgevoegde afbeelding (die ik toevallig vond op internet) een schilderij van een slag tussen Belgische cavalerie en Duitse ulanen.

Veel Duitse ulanen zijn er niet te zien, behalve enkele pinhelmen in de verte... Buiten een lancier met zijn politiemuts (ook in het verre stof) zie ik eigenlijk vooral gidsen (berenmuts + roderoze broeken)...

In de holle weg ligt een cyclist op de grond, dus het lijkt mij een verwijzing naar de slag van Halen, maar ik vermoed dus met de verkeerde eenheden afgebeeld?

Of zou het hier een andere slag betreffen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Schilderij: Gidsen vs. Ulanen?

Bericht door Ivanhoe »

Wel een bijzonder knap schilderij vind ik, die dynamiek van die troep die naar voor rukt, is prachtig weergegeven...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Schilderij: Gidsen vs. Ulanen?

Bericht door bupi »

Detail ;
Als ze gaan aanvallen hebben ruiters meestal hun "alégée" mauser karabijn reeds hangen naast hen ipv op de rug !
Die berieming was praktisch bij paardrijden maar niet 1 2 3 de karabijn er uit te halen en te gebruiken !
In Haelen hebben ze als voetvolk gevochten denk ik !
Noot ;
Zoek al 40 jaar zo een berieming voor de cavallerie voor mauser karabijn en comblain karabijn en mauser karabijn 1916 !
Zelfs de cyclisten hadden bijkomende riemen om aan hun normale geweerriem te bevestigen!
Zo kon het geweer platter op de rug gedragen worden en drukte de lader niet in de lenden !
Mvg.Pierre.
Gebruikersavatar
Lansier13953
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 feb 2014 12:21

Re: Schilderij: Gidsen vs. Ulanen?

Bericht door Lansier13953 »

Hallo,

schilderij, trouwens zeer mooi werk, zou wel eens kunnen kloppen.
Er waren wel degelijk Gidsen aanwezig in Halen.

Bij de 6de charge uitgevoerd door de Curassiers waren zowel Cyclisten, 4de en 5de Lansiers als 1ste Gidsen betrokken.
Bij de 7de en 8ste charge uitgevoerd oor Uhlanen waren zowel 5de Lansiers als 2de Gidsen betrokken.
Deze charges hebben zich afgespeeld ter hoogte van de "holle weg" op de as Velpen - Liebroek

De Gidsen hebben bij deze slag zo goed als geen verliezen gehad.
Het is misschien daarom dat er in de literatuur zo weinig over te vinden is.

Nog een prettige dag,

Etienne
"AB ORIGINE FORTIS"
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Schilderij: Gidsen vs. Ulanen?

Bericht door SMH »

Maar het is wel zo dat er geen belgen te paard hebben gevochten... Allemaal als infanterie.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”