Terminologie: de slag om/bij ...

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Vaak wordt gesproken om de Slag bij Halen (Slag der Zilveren Helmen), de Slag bij Orsmaal, De Slag bij Grimde, de IJzerslag, de Slag om de Zeven Zillen, enz.

Wanneer wordt deze omschrijving in feite gebruikt in het kader van WO I? Moesten beide slag leverende legers zich voorbereid hebben op zo'n slag of spreekt men van een slag wanneer er bij een gevecht x aantal slachtoffers gevallen zijn, x aantal compagnieën verdwenen zijn (krijgsgevangenen, gewonden, gesneuvelden, ...), ...

In onze gemeente spreekt men vaak om de Slag aan de Oude Vijvers. Nergens in de velddagboeken wordt over deze "slag" gesproken. Er wordt enkel gezegd dat er slachtoffers gevallen zijn. In wezen ging het om twee compagnieën die te laat of niet verwittigd werden dat ze zich moesten terugtrekken en bij hun uiteindelijke aftocht omsingeld werden. Bij het daaropvolgende gevecht vielen er aan Belgische zijde zo'n 21 doden, aan Duitse zijde +/- 60 (het aantal is evenwel onzeker). Er zouden ook zo'n 110 krijgsgevangenen genomen zijn. Twee Belgische compagnieën hielden op te bestaan.

Kan hier gesproken worden van een slag of gaat het "louter" om achterhoedegevechten?

Indien er sprake is van een slag, wordt dit dan taalkundig steeds met een hoofdletter (de Slag bij ...) aangeduid?

Bedankt voor jullie ophelderende commentaar.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door jef »

Hallo Bram, ik zou "gevechten bij.... " gebruiken.
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door jef »

Hello again Bram,
In verband met uw vraag heb ik eens de literatuur geraadpleegd om mijn vorig bericht te staven. Ik wist dat ik het nog ergens gelezen had ..... ik had de klok horen luiden maar wist begod niet waar de klepel hing. Heb een beetje zitten zoeken... en gevonden. In het artikel van Roger V. Verbeke, Terminologie en onderscheid, gepubliceerd in de WFA schrapnel januai 1997 vind ik als definitie:
Slag:grootschalige actie, met inzet van alle middelen.
Gevecht: beperkte actie (in ruimte en tijd)
Schermutseling: heel beperkte actie (bvb door een patrouille)
groeten,
Jef
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door LEO »

Zoals ik het begrepen heb :

Slag BIJ Haelen : Slag in de omgeving van Haelen, Haelen was het doel niet maar de kortsbijzijnde plaatsaanduiding. Idem bv Waterloo.
Slag OM de Luikse Forten : De Forten waren het doelwit.
Veldslag : http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldslag
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door jef »

Ja Leo, Ik ben geen taalkundige... met mijn eerste post bedoelde ik "gevechten bij de oude vijvers..... Grimde..... de zeven Zillen".
Ik probeer eens te infomeren ivm de slag bij Halen en de slag om de Luikse forten.
Jef
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door Bram1940 »

jef schreef:Hello again Bram,
In verband met uw vraag heb ik eens de literatuur geraadpleegd om mijn vorig bericht te staven. Ik wist dat ik het nog ergens gelezen had ..... ik had de klok horen luiden maar wist begod niet waar de klepel hing. Heb een beetje zitten zoeken... en gevonden. In het artikel van Roger V. Verbeke, Terminologie en onderscheid, gepubliceerd in de WFA schrapnel januai 1997 vind ik als definitie:
Slag:grootschalige actie, met inzet van alle middelen.
Gevecht: beperkte actie (in ruimte en tijd)
Schermutseling: heel beperkte actie (bvb door een patrouille)
groeten,
Jef
Jef,

Ik was die WFA-uitgave uit het oog verloren. Ik zal die nakijken. Bedankt voor de tip.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Terminologie: de slag om/bij ...

Bericht door jef »

Heb zopas Roger Verbeke aan de lijn gehad en de correcte terminologie is
Gevechten bij Halen
Verdediging van de versterkte stelling Luik
In de laatste Shrapnel van dit jaar zou normaal een artikel verschijnen met deze correcte benamingen.
groeten,
Jef
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”