Carnet de Pécule

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Carnet de Pécule

Bericht door jef »

Hallo,
Ik had hier een vraagje ivm het carnet de pécule, het zogenaamde spaarboekje. Bij een nalatenschap is dit één van de vele documenten die het best bewaard teruggevonden wordt. De zuurverdiende centjes van onze soldaten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit documentje zich in veel verzamelingen bevindt.
Wanneer men het kaftje opendoet valt het op dat dit spaarboekje maar begint op 1 juli 1917. Heeft er iemand een idee welk een document voorafging aan deze carnet de pécule. Of hoe werd solde dan bijgehouden?
Op pagina 2 ( zie bijlage) :vinden we de periode, een tijdsbepaling, in de linkerkolom.
de tweede kolom is nooit ingevuld.
de derde kolom (zie 1) Haute paie de guerre. Waar stonden deze bedragen voor? Graad?Reeds verkregen orden of medailles? Dienst- of frontstrepen?
de vierde kolom ( zie 2) Indemnité de Combat Men vertelde me dat dit het bedrag was dat men kreeg per dag voor werkelijke frontdienst. Voor de infanterie in de loopgraven, voor de artillerie achter de stukken. Dit zou rond de 1 fr. per dag geweest zijn ( ??). Dus bovenop de solde!
Men vertelde me ook dat de soldij voor de infanterist 29 cent/dag en cavalerist 33 cent/ dag bedroeg, maar ik weet niet welke periode.
Hoeveel kreeg iemand per frontstreep?
Is deze soldij reglementering ergens in een officiële publicatie terug te vinden?
Heel graag jullie advies, opmerkingen en toelichtingen.
Met groeten en dank,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Carnet de Pécule

Bericht door jef »

Nog even mijn vraag onder de aandacht brengen. Ik geef toe, het is nu geen uitstekend moment om vragen te stellen. Vele forumvrienden zijn op vakantie.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Carnet de Pécule

Bericht door jef »

Nog even dit vraagje onder de aandacht brengen. Hopelijk hebben jullie een goede vakantie achter de rug.
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Carnet de Pécule

Bericht door jef »

Nog eventjes dit onderwerp onder jullie aandacht brengen.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”