'Tot aan de ijzer.' van Max Deauville

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

joran
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2014 19:11

'Tot aan de ijzer.' van Max Deauville

Bericht door joran »

Mijn excuses als volgend bericht hier niet op zijn plaats is. Het is nog even zoeken om inzicht te krijgen in het systeem. Eveneens mijn excuses als ik opmerkingen of vragen zou stellen, die reeds eerder aan bod kwamen in dit forum en dit om dezelfde reden.

Iedereen op deze site zal het boek 'Tot aan de Ijzer' van Max Deauville wel kennen. Het gaat hier inderdaad om een merkwaardig boek die 'gecensureerd' uitgegeven werd in 1917.
Ik las het boek een eerste keer maar geraakte vast in dezelfde terugkerende activiteiten van het zich verplaatsen van het ene oord naar het andere. Ik las het niet uit.

Ik las het opnieuw maar nu met de pc bij de hand. Ik las het boek en zocht via google maps de verschillende locaties op.
Een pluspunt is dat je naast de kaart waarop je kunt inzoemen, ook direct beelden krijgt via street views en de locatie kunt bekijken vanuit de lucht via google earth.


Er is ondertussen heel wat veranderd, maar veel richtpunten zijn nog terug te vinden.
Ik merkte dat het verhaal tot leven kwam en tot de verbeelding ging spreken.
De arts heeft het bijvoorbeeld over 'een witte kerk' en dan zie je deze kerk terug. Hij heeft het over een plaats tussen 2 vaarten of kanalen en je kunt exact zien waar hij zich toen bevond.

Vandaar deze tip. Als je het boek echt op zijn volle waarde wil lezen, dan raad ik je aan om dit even te proberen.
Pas dan krijg je een idee van de troepenbewegingen en het impact op de soldaten.

groeten
Joran
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”