Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

Bericht door foxy.jack »

DOOMS Maurice (geboren Bulskamp op 20/2/1896 - overleden hospitaal te Bergues op 4/1/1917) behoorde tot het 12° van 1 regiment Carabiniers.
Waar was deze eenheid eind 1916 actief in Vlaanderen?

Op zijn overlijdensdocumenten staat vermeld gestorven aan uremie (nierfalen) en eclampsie (stuipen).
Heeft iemand een vermoeden wat aan de basis zou kunnen liggen van deze symptomen?

groetjes
Foxy
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

Bericht door C/Gr »

Van wat ik in de Kroniek van de Karabiniers terugvind:
- van rust van 7 december 15 tot 20 januari 1916 (Vinkem, Leisele, De Panne, Bray-Dunes)
- Wacht aan de Yzer bij Nieuwkapelle (19 jan - 22 dec 1916)
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

Bericht door Sgt. Veldeman »

foxy.jack schreef:Op zijn overlijdensdocumenten staat vermeld gestorven aan uremie (nierfalen) en eclampsie (stuipen).
Heeft iemand een vermoeden wat aan de basis zou kunnen liggen van deze symptomen?
Ik zou denken in de richting van de vallende ziekte.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

Bericht door foxy.jack »

Bedankt voor de informatie.

Maar het brengt mij niet veel verder. Personen met vallende ziekten zouden in principe afgekeurd moeten zijn.

Waar zaten ze in de periode november/begin december 1916 (voor de rustperiode)?

Ik vermoed dat deze soldaat gekwetst is geweest tijdens gevechten. En dat hij via het eerste lijnhospitaal naar een verder achtergelegen hospitaal (Bergues) is afgevoerd te worden om daar te overlijden.

Groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

Bericht door Sgt. Veldeman »

Schotwonden en dergelijke zouden in zijn dossier moeten staan. Probeer die piste eens.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Regimentgeschiedenis 1 Carabiniers

Bericht door Yente »

nida schreef:Er namen toch ongetwijfeld soldaten een eigen wapen mee?
Een slecht voorbeeld misschien, maar veel Amerikaanse soldaten hadden ook een eigen pistool of revolver bij tijdens WO2.
En waarom kopieert u mijn tekst uit dit topic: http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... dog#p35917 ??
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”