soort wapen?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
roger1121940
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2013 19:13

soort wapen?

Bericht door roger1121940 »

Beste,
Kan iemand me zeggen welk type handwapen dit is?
Zou het gebruikt kunnen zijn in WOI?
Het is gedemilitariseerd.
Roger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: soort wapen?

Bericht door canadian2nd »

Hallo Roger. Ik denk Belgische Bulldog. Werd zonder twijfel ook gebruikt tijdens WO I. Jij zegt dat hij gemilitariseerd is. Heb je daarvan een certificaat van de Proefbank van Luik ? Indien niet dan speelt het jaar van fabricatie een rol (als je die terug vindt natuurlijk). Let wel op met de nieuwe wapenwet! Dit is een wapen die op de vroegere HFD lijst stond. Daar deze lijst nu afgeschaft is, kan het zijn dat dit wapen alhoewel gedemilitariseerd werd (niet officiëel), toch nog vergunningsplichtig is.
Meet eens de kamerdiameter van de trommel met een schuifmaat. Zoek eens achter stempeltjes, dan weten we misschien al een beetje meer. Indien Belgisch fabricaat moet je het befaamde Perron van Luik aantreffen. (eens googelen op Belgische Bulldog en Perron Liège)

mvg

canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: soort wapen?

Bericht door nick »

Werd zonder twijfel ook gebruikt tijdens WO I.

=> Ik onderschrijf deze stelling niet, vind ik te kort door de bocht...
Deze revolvers zijn burgertypes en zijn nooit in gebruik geweest bij de strijdkrachten, zo kun je van iedere vooroorlogse tweeloop zeggen dat die gebruikt werd tijdens de oorlog ;) ...

Mvg,

Nick
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: soort wapen?

Bericht door Yente »

Er namen toch ongetwijfeld soldaten een eigen wapen mee?
Een slecht voorbeeld misschien, maar veel Amerikaanse soldaten hadden ook een eigen pistool of revolver bij tijdens WO2.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: soort wapen?

Bericht door canadian2nd »

nick schreef:Werd zonder twijfel ook gebruikt tijdens WO I.

=> Ik onderschrijf deze stelling niet, vind ik te kort door de bocht...
Deze revolvers zijn burgertypes en zijn nooit in gebruik geweest bij de strijdkrachten, zo kun je van iedere vooroorlogse tweeloop zeggen dat die gebruikt werd tijdens de oorlog ;) ...

Mvg,

Nick
Ik stel ook niet dat dit wapen "officiëel" werd gebruikt door de Belgen tijdens de beginjaren of tijdens de 1e WO hé Nick ?
Maar dat ze hem hebben gebruikt, daar mag je zeker van zijn. Zo zochten o.m. de Patrouilleurs handvuurwapens in Frankrijk en in de USA om hun mensen te bewapenen. Dit staat trouwens vermeld in het boek ...
De vraag van Roger was dan ook niet of het wapen "officiëel" werd gebruikt maar enkel "gebruikt". Op deze vraag is mijn antwoord : JA.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: soort wapen?

Bericht door Walesha »

Voor zover mijn info klopt is het een Webley Bulldog.
Vraag is nog of het originele Britse is dan wel een Belgische kopie.

http://www.imfdb.org/wiki/Webley_Bulldog
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: soort wapen?

Bericht door nick »

canadian2nd schreef:
nick schreef:Werd zonder twijfel ook gebruikt tijdens WO I.

=> Ik onderschrijf deze stelling niet, vind ik te kort door de bocht...
Deze revolvers zijn burgertypes en zijn nooit in gebruik geweest bij de strijdkrachten, zo kun je van iedere vooroorlogse tweeloop zeggen dat die gebruikt werd tijdens de oorlog ;) ...

Mvg,

Nick
Ik stel ook niet dat dit wapen "officiëel" werd gebruikt door de Belgen tijdens de beginjaren of tijdens de 1e WO hé Nick ?
Maar dat ze hem hebben gebruikt, daar mag je zeker van zijn. Zo zochten o.m. de Patrouilleurs handvuurwapens in Frankrijk en in de USA om hun mensen te bewapenen. Dit staat trouwens vermeld in het boek ...
De vraag van Roger was dan ook niet of het wapen "officiëel" werd gebruikt maar enkel "gebruikt". Op deze vraag is mijn antwoord : JA.

mvg
Jan
Misschien heeft een enkeling wel eens een Bulldog afgevuurd tijdens WOI... Er zullen wel schoten afgevuurd geweest zijn met een tweeloop ook...

Ik hou 't hierbij, dit topic is mij geen polemiek waard.

Mvg,

Nick
Takeo
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2014 18:04
Locatie: Frankrijk

Re: soort wapen?

Bericht door Takeo »

Hi,

IMHO, een British Bulldog of een belgische (of andere) kopie al dan niet in licentie gemaakt,

Waarschijnlijk cal. .455, zwart kruit.

Het merkwaardige is de ring onderaan de kolf, die men bij burgerwapens niet terugvindt. De ring duidt op een om de hals gedragen snoer om het wapen in aktie niet te verliezen.

In WO 1 waren revolvers voorbehouden aan offcieren, sommige onderoficieren en enkele anderen die her per uitzondering meekregen.

Een andere merkwaardige opmerking die ik wens te maken, is dat de Bulldog en dergelijke, met die korte loop (drie duim) hoegenaamd niet geschikt is voor gebruik op een afstand van meer dan 10 meter of zo (zelfs op 5 meter kunt ge er moeilijk een schuurdeur mee raken).

Ik denk niet dat dit ooit als oorlogswapen "officieel" gebruikt werd.

Politiewapen misschien ? Maar zeker niet iets waarmee een officier zijn manschappen "over the top" mee zou aanvoeren.

T.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: soort wapen?

Bericht door canadian2nd »

Walesha schreef:Voor zover mijn info klopt is het een Webley Bulldog.
Vraag is nog of het originele Britse is dan wel een Belgische kopie.

http://www.imfdb.org/wiki/Webley_Bulldog
Inderdaad Walesha.
Lijkt mij ook een Britse Bulldog (de draagring aan de kolf ...)
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”