Noordschote april 1917

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Pandemonium
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2014 12:05

Noordschote april 1917

Bericht door Pandemonium »

Mijn eerste post op dit forum en wel om de volgende reden, ik ben op zoek naar info over het 22 linie regiment in de sector rond Noordschote rond 1917.
De rede hiervoor is dat de twee broers van mijn overgrootvader, Paul en Camiel Senave, jongens uit Oostende actief waren in deze sector. Van Camiel weet ik dat hij soldaat 2 kl was in het 22 Linie 2/2 (6 Cie).
Hij sneuvelde echter op 12 april 1917 te Noordschote en ligt vandaag begraven te Oostende, begraafplaats Paster Pype.

Zijn broer Paul zou de oorlog overleven en zorg moeten dragen voor de familie, want in de nasleep van de dood van Camiel, stierf zijn vader van "verdriet" en pleegde de moeder zelfmoord.
Je kan dus wel stellen dat de oorlog een zware impact heeft gehad op de familie.

Vandaar ook mijn vraag, kan iemand mij meer vertellen over de specifieke activiteiten of bewegingen van Belgische en/of Duitse troepen in deze sector rond deze datum?

Camiel en Paul bij hun oproeping
Afbeelding

Foto van de eenheid
Afbeelding

Camiel en Paul in uniform
Afbeelding

Camiel Senave
Afbeelding

Paul Senave
Afbeelding

Bidprentje
Afbeelding

Alvast bedankt
Machiels
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2014 17:01

Re: Noordschote april 1917

Bericht door Machiels »

Beste,

In het dagboek van mijn overgrootvader, luitenant van een infanteriecompagnie, lees ik dat hij in die periode vlakbij in Reninge, Stavele en enkele weken later in Noordschote zat. Telkens wanneer er grote veranderingen zijn of grote verliezen of vele krijgsgevangen genomen worden, vind ik dit terug in het dagboek.
Op 9 april, Paasmaandag werden 5000 Duitsers gevangen genomen te Vimy, in de buurt van Arras. Op 10 april sneeuwt het te Stavele. Het is koud. De volgende dagen is mijn overgrootvader stand-by te Stavele.
Op 18 april hebben Engelsen en Belgen 3000 Duitse gevangenen genomen en 300 kanonnen buitgemaakt. Dat is weliswaar een week later dan de datum die jou interesseert. In de volgende lijnen beschrijft mijn overgrootvader dat deze overwinning in schril contrast stond met de periode daarvoor, toen was de moraal even helemaal op een dieptepunt. Vanaf de 18de lopen de Belgen het hoofd hoog en fier over wat ze gepresteerd hebben na de moeilijke dagen die ze ervoren moesten doormaken.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”