Veldpostcodes?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
vic044
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2013 21:46

Veldpostcodes?

Bericht door vic044 »

Hallo

Ter voorbereiding van de herdenking in ons dorp op 11/11/2014 is een lid van ons werkgroepje in de archieven van zijn grootvader gedoken.

Daarin vond hij een lange lijst met alle namen van de mannen die gediend hebben.
Dit is natuurlijk zeer interessante informatie voor ons dorp en fantastisch dat die informatie nog beschikbaar is.

Achter elke naam staat het adres en vervolgens een code (aangeduid met geel) en tenslotte het nummer van de compagnie.

Weet er iemand waarvoor de code staat?
Is dit een soort van veldpostcode?
Een verwijzing naar de eenheid waarin de persoon diende?

Je kan vaststellen dat ik geen idee heb wat het betekent daarom is alle informatie welgekomen zodat we dit kunnen ontcijferen en vastleggen voor de toekomstige generaties.

Dank bij voorbaat voor jullie assistentie.

Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vic044
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2013 21:46

Re: Veldpostcodes?

Bericht door vic044 »

Dank je wel voor je reactie Niko.
Kan zijn, ik heb echt geen idee.

In het archief zat er blijkbaar ook een uittreksel van het frontblaadje van Herentals uit 04/1917.
Op de lijsten van Herentals en Vorselaar staan ook codes die op dezelfde manier zijn opgebouwd...

In bijlage een voorbeeld.

Mvg


stijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Veldpostcodes?

Bericht door Ivanhoe »

In Flanders Fields ligt er alleszins een overzicht met al die veldpostcodes; klopte alleszins met wat op de brieven van mijn grootvader stond...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Veldpostcodes?

Bericht door Paddy »

Een paar van de veldpostcodes 1915-1918 vindt je hier terug [link2]Militaire Briefwisseling,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?p=1598#p1598[/link2] . Een volledige lijst heb ik nog nooit gezien maar zou zeer zeker welkom zijn ;-)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
vic044
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2013 21:46

Re: Veldpostcodes?

Bericht door vic044 »

Hartelijk dank heren voor jullie inbreng.
Ik zal mijn licht eens opsteken bij het Flanders Fields museum.
Als het eventueel mogelijk is van hen een foto/scan van de volledige lijst te bekomen, zal ik dit hier natuurlijk zeker laten weten. :)

Mvg


stijn
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”