Depots, etc... achter het front

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Voor mij is WO1 een ontdekking, onlangs begonnen tijdens het opzoeken van het verleden van mijn grootvader (artilleur in 2A, daarna 8A)
Hij heeft alleen 1 foto en zijn medails achtergelaten.
Bijna niets verteld aan zijn kinderen, dus we weten er bitter weinig over...
Zijn dossier leverd bijna niets op

Ik heb interesse voor wat er gebeurd is van achter het Ijzerfront tot de franse grens.
Dus meer op zoek naar alle depots (voedsel, uniformen, bewapening, munitie, ...), transport, bakkerijen, "ambulances", etc...

Beter naar het KLM en, hopend om er iemand van goede wil te vinden (met kennis ;) ), in het reuze archief te gaan zoeken ! :D
Sinds het overbrengen van het archief van Evere naar het KLM, blijkt het maar pôverkes te zijn...

Heeft iemand ervaring van de boven vermelde opzoekingen ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door one_O_five »

Ik ben nu bezig hier in de streek waar ik woon wat op te zoeken in verband met de eerste dag van de inval, per slot van rekening is de aanval op Luik hier vijftig meter van mijn voordeur begonnen.
Betreffende logistiek, de bij spoorwegliefhebbers goed bekende viaduct van Moresnet is gebouwd in 1916 door de Duitsers, dit speciaal om de bevoorrading van het front in Vlaanderen te vergemakkelijken.
De vroegere lijn 38 komende van Luik stopte namelijk in Gemmenich, de nieuw aangelegde lijn die nu nog bestaat verbond Aken via Visé en Tongeren rechtstreeks met het front in Vlaanderen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Dus opzoekingen in het archief van het KLM dan ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door one_O_five »

Online zoeken, en hier ter plaatse, contacten opnemen met de gemeente, met de plaatselijke museums.
Niet vergeten dat ook verenigingen iets kunnen bijdragen, hier noemen ze dat "Heimatverein" maar bijna overal bestaan zo cultuur historische verenigingen, stadsgidsen ook al een goede bron van inlichtingen.
In de Belgische archieven gaan snuffelen kan nooit kwaad maar om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ge hier veel gaat vinden over die materie, met veel moeite gaat ge misschien wel depot's en installaties kunnen vinden.
Het eerste probleem in die oude archieven te zoeken is hoe, zonder enig gegeven is dat bijna niet te beginnen.
tegenwoordig hebben bijna alle gemeentes een website, met mail adres, persoonlijk zou ik beginnen met alle gemeentes die in het gebied liggen dat interessant is aanschrijven.
Gewoon een kleine email met de vraag of er bij hun diensten iets gekend is over depots, hospitalen en zo verder op hun grondgebied tijdens 14-18.
Aan de hand van de antwoorden kunt ge dan beginnen, eventueel contact opnemen met een gemeente en ter plaatse in de gemeentelijke archieven, musea of verenigingen gaan kijken, en ook met de bekomen inlichten naar de militaire archieven trekken.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

"105"

Inderdaad een goede "approach" via de gemeentes.

Achter het Ijzerfront zijn er ook vele monumenten, etc... die naar bepaalde eenheden of andere evenementen verwijzen.
Heb daar een paar uitstappen voorzien maar moet dit renderen gezien ik van het Brusselse Gewest ben... toch een 300km up & down !
Via fotoboeken kan je er ook vele zaken ontdekken.

Uiteindelijk vind ik 14-18 interessanter dan de 18daagse veldtocht... misschien te vlug gedaan voor de ze laatste ? :D

Net vernomen dat er dossiers bestaan over de depots o.a... maar dit zou ook op een "speurtocht" lijken :shock:
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Hallo Niko !

Is dit een boek... ?
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Niets op internet gevonden via "bookfinder"...

Daar is zeker een kopij op de biblioteek of archief in Evere !
Dus scannen... :D

Nogmaals bedankt
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Dank U Niko

Ook een tof onderwerp die depots, veldhospitalen, spoorwegen netwerk etc... achter den Ijzer !
Dat moest toen een reuze organisatie geweest zijn ?

Groetjes
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Niko,

Ze hebben een exemplaar op het CDB... nu tijd vinden om het boek te kopieren !
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Depots, etc... achter het front

Bericht door georges-cdl »

Niko, is reeds "gekopieerd"... :D
Inderdaad een "goede draad" voor de depots voor de zone Calais/Gravelines/Dunkerque...

Bestaat er een dergelijk werk maar dan van het Ijzerfront tot de franse grens ?

Er blijken een pare toffe studies ter beschikking te zijn op het KMS (o.a over de logistiek achter het front) ?
Daar zal ik volgende week een bezoek brengen !

Mijn bedoeling is van elke depot, hospitaal, ect... gekoppeld aan het spoor netwerk (standaard, 1.00m en 0.60m sporen), op te nemen en te plotten op 1/20.000 kaarten...

Ben nog steeds op zoek naar stafkaarten waarop net netwerk getekend is...
DIt was het geval op franse kaarten maar heb er maar één van gevonden (regio Ieper)
Quid van de anderen franse kaarten die goed afgewerkt zijn trouwens ?
Onlangs 2 belgische stafkaarten gevonden maar dan van de regio Adinkerke/NIeuwpoort.
Dus nog staads op zoek naar het "midden stuk"

Fijn weekend !
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”