Info gezocht 10de linie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
TonyW
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2014 12:48

Info gezocht 10de linie

Bericht door TonyW »

Hallo allemaal.

Ik weet niet of ik hier in het juiste subforum post, dus als het mis is, mag dit gerust verplaatst worden.

Ik ben opzoek naar meer info ivm mijn overgrootvader. (Demuyser Theophile)
Deze lag sinds 1909 te Leuven en was (zoals mijn grootmoeder het zegt) bij het voetvolk.
Ik vermoed dus de 4° compagnie van het VI° vestingbataljon van het 10° linieregiment.
Graag had ik geweten waar deze overal gestreden hebben, en in het bijzonder of er meer geweten is over het incident waarbij mijn overgrootvader zijn arm is kwijt geraakt.
Volgens wat ze er van weten, want hij zei amper iets over zijn actieve dienst, zou een overste de opdracht gegeven hebben om een brug over te gaan.
Aan de andere kan echter waren er duitsers met machienegeweer waardoor elke soldaat die een poging waagde werd neergeschoten.
Toch werden ze verplicht om de brug over te steken.
Toen een maat van mijn overgrootvader geraakt was ging deze hem halen, waarbij zijn arm was geraakt (afgeshoten of later afgezet is niet duidelijk)
Op dat moment zou de rest gemerkt hebben dat de overste of overgelopen of duitser was, en is hij ter plaatse neergeschoten.

Hopelijk kan ik hier meer over te weten komen.

Hij heeft een reeks onderscheidingen, maar moet nog uitvissen welke voor wat zijn.

dank!
TonyW
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2014 12:48

Re: Info gezocht 10de linie

Bericht door TonyW »

Dank je.

Deze had ik ook al gevonden.
Rare is dat als ze van de de 10de spreken, ze enkel spreken over de eenheid die in Namen lag. Van Leuven spreken ze niet. En Namen is pas na Leuven aangevallen.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Info gezocht 10de linie

Bericht door foxy.jack »

Opgelet, een aantal Duitse eenheden hebben een afzwekbeweging naar het zuiden gemaakt.

Groetjes
Foxy
TonyW
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2014 12:48

Re: Info gezocht 10de linie

Bericht door TonyW »

Ondertussen al wat info gevonden.
Een bezoek aan het leger museum te Brussel waar ik de logboeken van de 10de kan inkijken moet me nog meer info kunnen bezorgen.
Momenteel heb ik dit al kunnen maken:

http://theophile-demuyser.m-release.com/
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”