Strijd in Steenstraete 1915

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door Pezerik6 »

Ik heb alle info over mijn overgrootvader Carvers Joseph Ludovicus gevonden en hij is gewond geraakt in Steenstraete op 24 mei 1915. Hij was lid van het 2e regiment carabiniers, mil 14 en nr 6320. Vuurkaart nr 7488.
Weet iemand iets meer over de strijd daar?
Ik zou graag eens gaan kijken daar, is dit de moeite om te bezoeken?
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door canadian2nd »

Er is daar in feite niet veel te zien. Een groot kruis ter herdenking van de 1ste gasaanval en 't is ver al.
In de buurt staan nog enkele gedenktekens, maar de streek is er wel heel mooi.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door Pezerik6 »

Hij was bij het 4e bataljon dat werd bijgevoegd in de strijd. Ik wil toch eens gaan kijken om er even bij stil te staan.
Maar toch bedankt voor de info.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door georges-cdl »

Pezerik,

Het is altijd interessant om een "battlefield" te bezoeken... zelfs als er weinig te zien is !
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door Pezerik6 »

Volgens mijn info of wat ik kan vinden op het internet zou dit gebeurd zijn in de tweede slag om Ieper. Weet iemand meer info over de rol van het 2e regiment carabiniers in deze slag?
Mvg
Gebruikersavatar
Chiefke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2011 14:13
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door Chiefke »

Het groot kruis waarvan sprake isin het begin is het Frans herdenkingsteken van de eerste gasaanval, een kleine 500 meter verder staat het Belgisch herdenkingsteken van de Grenadiers. Meestal waren de Karabiniers dan niet ver weg en inderdaad op een van de huizen in Zuidschote is er een herinneringsplaat op de muur bevestigd.
En ja soms loont het de moeite om ne keer zelf in de omgeving te gaan kijken ...
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door canadian2nd »

Voor dezen die een bezoek willen brengen : "op een van de huizen in Zuidschote is er een herinneringsplaat op de muur bevestigd." Dit is niet in Zuidschote zelf maar op de wijk Lizerne tussen de brug Steenstraete en Zuidschote dorp. De demarkatiepaal staat ook in Lizerne.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door C/Gr »

Bedoel je 24 april in plaats mei 1915 wanneer hij gewond is geraakt?

Op 22 april '15 verdedigde 2 C het kanaal bij de Ieperlee met het I en II Bn. III en IV maakten zich klaar om hun af te lossen. 1Gr verlengde de stelling tot Steenstraet naast de 87ste Franse Ter Divisie.
Rond 1730 zetten de Duitsers chloorgas in tegen de Fransen, die moesten wijken. De Duitsers konden Steenstraet bezetten en stootten door naar Lizerne. Maar ze waren zelf verrast door het effect en hadden onvoldoende reserves voorzien om de aanval ver te kunnen uitbaten.
Door het wijken van de Fransen was er een gat in het front tussen de Grenadiers en de Britten. Als reactie werd 2 C opgedragen samen met het IV Bn van 1 Gr de flank tussen het kanaal van Ieper en de molen van Lizerne te verstreken.

Op 23 april moest IV/2C doordringen ten oosten van de Kemmelbeek en de vijand terugdringen naar Steenstraet, om zo de bres tussen de Belgen en de Fransen te dichten, wat hun ook lukte. De eerste aanval van de Fransen op Steenstraet zelf, mislukte en de Zoeaven werden door IV/2C opgevangen.

Op 24 april had IV/2C hun stellingen geconsolideerd: met van noord naar zuid 4Cie, 3Cie, 1Cie en 2Cie naar achter opgesteld. De Duitsers bezetten Lizerne en vielen aan, wat zware verliezen veroorzaakte in de 1ste en 2de Cie. De 3de Cie raakte zelf in een lijf-aan-lijf gevecht verwikkeld. De opmars richting de molen van Lizerne kon gestopt worden. Een tegenaanval van Karabiniers, Grenadiers en Zoeaven kon de Duitsers terugdringen tot Lizerne.

Op 25 april werden de Karabiniers en Grenadiers op de flank afgelost door 3 Li. Het IV/2C moest wachten tot 's avonds om zich te verplaatsen naar Elzendamme. II en IV Bn 2C hadden samen 6 officieren en 300 man verloren aan doden en gekwetsten.

Lizerne werd op 26 april door de Fransen heroverd, maar het zou duren tot 15 mei tot Steenstraet terug door de Fransen veroverd werd. Naast de eerste inzet van oorlogsgassen aan het Westerse front in de Eerste wereldoorlog, wordt de slag bij Steenstraet vaak ook gezien als dé gemiste kans van de Duitsers om door het front te breken.
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Strijd in Steenstraete 1915

Bericht door Pezerik6 »

Volgens het dossier dat ik heb gekregen van Van Tilborgh is de datum 24 mei 1915. Ben nu op zoek naar iets dat die periode na de tweede slag om ieper beschrijft. Hij was wel degelijk betrokken bij de gevechten van 22 tot 25 april 1915 volgens zijn dossier.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”