victory medal tweemaal ?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

victory medal tweemaal ?

Bericht door piot1940 »

Ik kreeg hier volgende vraag in mijn mailbox
Heeft er iemand een idee of je een Victory Medal (WW1) twee maal kon krijgen, dit van twee verschillende naties?
Ik denk aan bvb. gasten die in dienst van een "vreemd" leger vochten?
Beetje vergelijkbaar met de Tsjechen of Belgen die de RAF vervoegden in WO2.
Kan dit?
m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door jef »

Dag Jean,
Ik ga je niet blij maken met een dooie mus... ik weet het niet, maar in theorie zou het moeten kunnen. Tenminste als men tevens in een ander geallieerd leger gediend heeft. Ik volg verder met belangstelling deze topic.
De reden waarom ik antwoord op uw vraag is een foto. Deze man heeft twee overwinningsmedailles op de borst en ik er heb eigenlijk geen verklaring voor. Moest ik zijn documenten en oorkondes zien zou mijn vraag opgelost zijn.... We zitten zo'n beetje in hetzelfde schuitje :?:
groeten,
Jef
De Jaeger 1bis.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door Echobravo »

jef schreef: ...Tenminste als men tevens in een ander geallieerd leger gediend heeft. ....Deze man heeft twee overwinningsmedailles op de borst
G'morge Jef,
Stel je op de originele foto geen verschillen vast tussen de twee overwinningsmedailles ?
Misschien kan een scan van een hogere resolutie uitsluitsel geven of het om een Brits en om een Belgisch exemplaar van de overwinningsmedaille betreft ?

Grts

Eric
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door jef »

Het is geen Britse overwinningsmedaille, Eric.
Er is inderdaad verschil tussen de Britse en Belgische, zie eerste foto.
Zie ook onderaan de medailles van onze brave man, misschien een klein verschil bij het bevestigingspunt bovenaan de medaille ?
post-950-0-25477500-1369041937_thumb.jpg
groeten,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door Echobravo »

jef schreef:.... misschien een klein verschil bij het bevestigingspunt bovenaan de medaille ?
Neen, neen, je laatste scan is heel duidelijk.
Lijken me wel degelijk twee exemplaren van het Belgische type.

Heb het ook al eens vastgesteld met het oorlogskruis.
zie http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... maal#p3869

Mvg


Eric
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door jef »

Eric, ik kan best begrijpen dat iemand voor een moedige daad zoals Paddy zegt het oorlogskruis toegekend werd. Een beetje later tijdens de oorlog eventueel nog één. Maar de overwinningsmedaille, ieder Belgisch militair kreeg zowiezo de Herinneringsmedaille en de Overwinningsmedaille, maar twee?
Ofwel heeft onze brave man er eentje verdiend tijdens zijn militaire loopbaan, is invalide gewonden..... en tijdens zijn "burger zijn " ergens in een spionagenetwerk terechtgekomen ( hij draagt ook de Britse BWM en de MBE).
Maar dan is het al ver gezocht..... ?????
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door canadian2nd »

En toch is er een verschil tussen de linkse en de rechtse Jef. Of zie ik het verkeerd ? De bevestiging van de linkse is anders dan het "bolletje" van de rechtse.
Wat is trouwens de betekenis van die armband ? Rood - kleine zwarte bies - Geel - kleine zwarte bies - rood met een ster of een leeuwtje ?
Hij heeft inderdaad ook "gediend" in het Britse leger gezien zijn Britse medailles.
groeten
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door jef »

Dag Jan,
De armband werd toegekend aan oorlogsinvaliden met een invaliditeit met meer dan 30 %. Militairen en politie moesten groeten voor een persoon die zulk een armband droeg. Enfin, dat vertelde me een politiecommisaris....
Dat "dienen" in het Britse leger zal zich beperkt hebben tot spionage. Heel waarschijnlijk behoorde de man tot een of ander spionagenet.

Ondertussen hebben we nog geen antwoord voor Jean, die het onderwerp aansneed.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door piot1940 »

Ik heb de vraag nog her en der doorgestuurd maar het stilte op alle fronten.... toepasselijk uitdrukking

Jean
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: victory medal tweemaal ?

Bericht door jef »

Hou je ons op de hoogte, Jean?
Jef
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”