Film

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Baceroth
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2013 12:00

Film

Bericht door Baceroth »

in het kader van opzoekingen i.v.m. de onderwaterzetting van Nieuwpoort tijdens WO I stuitte ik op een website waarop volgende tekst staat.
In 1958 realiseerden Jan de Groeve en Antoon Carette de film "Het Water was bondgenoot", waarbij de hoofdfiguur Geeraert vertolkt werd door Noël Duforet uit Veurne.
Er is echter niets meer te vinden van deze film.

Is er iemand die deze film kent of weet waar ik die nog te verkrijgen is.
Baceroth
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2013 12:00

Re: Film

Bericht door Baceroth »

Ik kon reeds de zonen van Degroeve contacteren maar die waren ook op zoek naar de film:

Mijn broer Albrecht heeft intussen al geantwoord. Maar volgens wat ik mij
herinner, had mijn vader de film (heel) lang geleden uitgeleend aan iemand
(en nooit teruggekregen). Aan wie, dat weten we niet. Ook mijn moeder weet
het niet. Met andere woorden: wij zijn ook op zoek naar die film.
Mocht u contact krijgen met iemand van de familie van Antoon Carrette (wij
hebben geen idee hoe of waar we iemand kunnen bereiken), dan mag u ons
altijd op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Film

Bericht door Paddy »

Hallo Peter, je kan misschien eens contact opnemen met:

Het Koninklijk Belgisch Filmarchief bewaart en ontsluit filmmateriaal en documenten over film en zijn geschiedenis, en doet dit zowel op wetenschappelijke als op publieksvriendelijke wijze.

Sinds de eerste filmvertoning circuleerden in België duizenden binnen- en buitenlandse films. Daarnaast werden er talloze bioscoopjournaals en non-fictiefilms gemaakt. Deze films vormen, samen met het hedendaagse aanbod, het nationale filmerfgoed.

Het Filmarchief wil dit erfgoed bewaren en bij een zo breed mogelijk publiek bekend en geliefd maken. Publicaties over film zijn na afspraak voor iedereen raadpleegbaar in de leeszaal. De films zelf worden getoond in CINEMATEK (voorheen Filmmuseum). De expositieruimte toont o.m. de prehistorie van de cinema (met curiosa) en bevat ook ‘filmbanken', waarop vnl. Belgische non-fictie gedraaid tussen 1900 en 1970 kan worden geconsulteerd. In twee moderne zalen worden dagelijks 5 films vertoond.

Periode
1896 tot heden.

Koninklijk Belgisch Filmarchief
Adres: Bezoekadres:

Leeszaal:
Ravensteinstraat 3
1000 Brussel

CINEMATEK:
Baron Hortastraat 9
1000 Brussel

Postadres:
Ravensteinstraat 3
1000 Brussel
Tel.: 02 551 19 00
Fax: 02 551 19 04
Website: http://www.cinematek.be
E-mail: voor film: secretaris@cinematek.be
voor filmdocumenten: leeszaal@cinematek.be
Publieke dienstverlening: CINEMATEK: elke dag toegankelijk (ma, di, vr: vanaf 16.30 u.; wo, za, zo: vanaf 14.30 u.; do: vanaf 12.30 u.).
Leeszaal: na afspraak.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Film

Bericht door BERNIE01 »

Ik zal eens navraag doen bij zijn dochter Ann,ik heb Noel nog gekend,daar ik ook een Veurnenaar ben,hij
werkte bij stad Veurne,heeft jaren in de boetproccesie als christus gefigureerd,(kruis drager)
misschien weet zij nog meer over dit gebeuren.
Grt Bernard
Baceroth
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2013 12:00

Re: Film

Bericht door Baceroth »

Bernard,
alvast bedankt voor de reactie!
Ik zoek al heel lang naar deze film en ik vermoed dat er niet veel exemplaren zullen van gemaakt zijn.
De titel lijkt mij heel interessant, wat de inhoud betrefr dat moeten we afwachten.
De familie De Groeve heeft blijkbaar ook geen weet van meerdere exemplaren ...
Dragon
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2023 09:57

Re: Film

Bericht door Dragon »

Baceroth schreef: 19 mar 2013 16:33 in het kader van opzoekingen i.v.m. de onderwaterzetting van Nieuwpoort tijdens WO I stuitte ik op een website waarop volgende tekst staat.
In 1958 realiseerden Jan de Groeve en Antoon Carette de film "Het Water was bondgenoot", waarbij de hoofdfiguur Geeraert vertolkt werd door Noël Duforet uit Veurne.
Er is echter niets meer te vinden van deze film.

Is er iemand die deze film kent of weet waar ik die nog te verkrijgen is.
Ooooooooooooomg dat is mijn grootvader ik heb zijn muts nog zo een scheepje grts duforet Andy mijn papa was ook soldaat
IMG_20240303_155605.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dragon
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2023 09:57

Re: Film

Bericht door Dragon »

BERNIE01 schreef: 22 mar 2013 08:39 Ik zal eens navraag doen bij zijn dochter Ann,ik heb Noel nog gekend,daar ik ook een Veurnenaar ben,hij
werkte bij stad Veurne,heeft jaren in de boetproccesie als christus gefigureerd,(kruis drager)
misschien weet zij nog meer over dit gebeuren.
Grt Bernard
Klopt das is mijn bompa ik mis hem he 0478505713
Dragon
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2023 09:57

Re: Film

Bericht door Dragon »

Mensen Duforet Noël is mijn of was mijn bompa he grts was een kunstenaar en beeldhouwer en goede vriend van Willem Vermandere en van koning Boudewijn en koningin Fabiola mijn mama heeft nog veel foto's van bompa en ja papa was ook jaren soldaat
Dragon
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2023 09:57

Re: Film

Bericht door Dragon »

0478/505/713
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”