1é jagers te voet in Namen en Luik?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door ABL14-18 »

Halo,
1 jagers je voet was in Namen aan het begin van augustus 1914. Maar 5 augustus, vertrekt hij voor de positie van Luik. Er blijft echter een deel van dit regiment in Namen.
1jagers je voet de FORTERESSE.
De soldaten verdedigen les FORTS van Maizeret en Andoy. Door de begraafplaats van Marchovelette te bezoeken, zijn er vele graven van deze soldaten maar iedereen zijn ONBEKENDE. Iedereen!

Bestaat er een regiment geschiedenis dat de geschiedenis van dit deel van het regiment uitlegt. 1 jagers je voet de FORTERESSE.? Waar kan men het te lezen?
Degenen die in Namen zijn gebleven zijn iedereen een ONBEKENDE, Is er mogelijk? Hoe dat uitleggen?
Degenen die gedurende de andere gevechten (Denée, Flavion, Ermeton-sur-Biert, Surice…. zijn gestorven zijn eveneens onbekend.
Ik begrijp de reden niet.
Het museum van Charleroi geeft geen enkel antwoord wat deze vraag betreft.
Alvast bedankt
ABL14-18
http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hun herinnering behouden
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door Yente »

Hallo,
Als uitleg voor het onbekend zijn van de soldaten heb ik het volgende:
Ik heb me laten vertellen dat toen de belgische soldaten maar 1 plaatje (dogtag) hadden. Bij hun sneuvelen werd dit afgenomen en werden de lijken meestal achter gelaten of begraven. Wanneer men echter na de strijd de lijken wou identificeren bleek dit vaak onmogelijk te zijn daar ze geen naamplaatje meer droegen. Soms kon men nog aan de hand van document, portefeuilles,.. achterhalen wie het lijk was.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door ABL14-18 »

Hallo Yente,

Ik bedank u voor uw informatie voor de onbekende soldaten.
Ik geloof eveneens dat 1regiment van jagers te voet die alleen in Namen was, had het heel hulp van 15 brigade niet om de slachtoffers te verzorgen . Gedurende de weg naar Frankrijk, zijn de soldaten van deze eenheid met de soldaten van 13e van Forteresse van FORT van Dave gebleven. Ze hebben de Maas op een brug van de 4ème BN GENIE overgestoken. Vervolgens hebben zij samen aan Warnant, Ermeton, Denée, Falaen, Surice…. gestreden
Kunt u me als een lijst van soldaten van dit 1jtv zeggen bestaat. In deze lijst, zou ik misschien namen van de inwoners van mijn gemeente kunnen vinden.
alvast bedankt
ABL14-18

http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/
hun herinnering behouden
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door ABL14-18 »

Als u mijn berichten herleest, zult u zien dat ik het verschil tussen 1e en 4de jtv en 1 jager je voet van FORTERESSE doe. Ik ken de gevechten van 1 en 4 jagers op de positie van Luik.
U zeker door mijn fouten hebt opgemerkt dat ik Franstalig ben maar ik probeer me door u iedereen te laten begrijpen. De woorden zijn moeilijke en soms vergis ik me van woorden…
Nu kan ik u verzekeren dat een deel van 1 jtv de FORTERESSE de Maas is overgestoken op een brug du Génie, met elementen van 33ème en 13e van FORTERESSE. 13e van vesting van FORT van Dave en 33ème in het dorp van Dave. Ik heb de documenten. De brug van de GENIE is ten noorden van dit plan aan Velaines Amées. Zij zijn niet tot Jambes gegaan terwijl de brug van de Genie door een cie van III/ 13è van FORTERESSE werd verdedig
Hier zijn mijn bronen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hun herinnering behouden
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door ABL14-18 »

Hallo,
Men begrijpt zich beter.
Gedaan opgelet, het is niet 44ème bouwkunde maar het 4de bataljon van de vestingsbouwkunde. GENIE de FORTERESSE
Ik zet mijn onderzoeken voort en ik ga nog naar Brussel voor de archieven van de 4de verdeling gaan. Ik had een van de mijn vroegere medeburgers in lijsten van dit 1jtv van vesting willen terugvinden maar….

Abl14-18
http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/
hun herinnering behouden
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door ABL14-18 »

Voor EVERE en MRA,
ik heb reeds 87 dossiers van soldaten van de gemeente gevonden. Maar in de lijsten van soldaten die aan de gemeente worden teruggevonden, heb ik geen jtv…. teruggevonden dus dacht ik lijsten van régiement te herlezen om een of meerdere namen van bij ons te ontdekken. Er is niets in de kruizen van het vuur…. noch niet in de gevangenen, noch niet in de lijsten van de doden van de gemeente. Bedankt om in het Frans te schrijven, is veel gemakkelijker voor mij… :lol:
Abl14-18
http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/
hun herinnering behouden
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 1é jagers te voet in Namen en Luik?

Bericht door ABL14-18 »

Hallo,

Voor de lijsten aan de provincie, kende ik niet. ik ga ze gaan lezen. bedankt
Wat het tweede advies betreft, bedankt eveneens maar ik heb het voor de geboortes van de jongens van de zes dorpen van de gemeente van 1875 tot 1894. Vele namen maar alleen maar 87 dossiers die in Evere en Brussel worden teruggevonden.
Ik heb een bladzijde gezet op mijn blog voor de militaire dienst,
http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/archi ... s-lou.html

nog bedankt.
ha ja, vergat ik; blijft me in het Nederlands schrijven, ik leer nog en ik maak mijn het Nederlands beter ..... ;)
abl 14-18
hun herinnering behouden
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”