reigersvliethoeve

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

wie kan mij inlichtingen bezorgen over de REIGERSVLIEThoeve anno 6 maart 1918?
Dank, u
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Paddy »

In maart 1918 ontwaakt het front. De vijand overweegt opnieuw Calais
te bereiken en heeft besloten één der vestingen van de stelling IJzer te
veroveren : de "grand'garde" van Reigersvliet, geheel van vestingwerken
bezet door een reeks kleine posten, in boog en steunend op het beekje
Reigersvliet. Elk van deze verdedigingspostjes is ingericht op een stukje
vaste grond dat uit de overstromingen steekt. Houten loopbruggen
vormen voor deze vestingen de enige verbindingswegen met de
achterlijnen.
In de nacht van 5 op 6 maart verzekert een eskadron van het 5 de Lansiers
de bezetting en de wacht van de "grand'garde".
Om vijf uur bestookt de vijandelijke artillerie deze vestingwerken en de
achterstelling ervan, met hels vuur. Om kwart na vijf, stormen de Duitse
stoottroepen ten aanval en veroveren al de kleine posten van de
"grand'garde" met uitzondering van een loopbrug over de Reigersvliet
en de bevelpost, waar Commandant Brennet en enkele mannen
heldhaftig weerstand bieden.
Om zes uur is de toestand kritiek.
Generaal De Plauwe, Commandant van de 2de cavaleriedivisie neemt een
snelle beslissing. De vijand zal geen tijd gegund worden, om zijn
verovering in te richten, het verloren terrein zal zo vroeg mogelijk
teruggenomen worden, dus in volle dag.
Een aanvalsgroep ter sterkte van twee compagnies wordt samengesteld.
Majoor Jones van het 1ste Jagers te Paard neemt er het bevel over. Een
eerste eskadron wordt gevormd door het 1ste Jagers te Paard en een
tweede door het 2de Jagers te Paard.
De tegenaanval wordt voorbereid en gesteund door de artillerie van de
2de cavaleriedivisie, onder bevel van Majoor Verhavert.
Om tien vóór twaalf nemen de twee eskadrons hun aanvalsstellingen in
op de bevelpost van Commandant Brennet, die ze bereiken langs de
"Slangenloopbrug".
Het is rond de middag dat de eigenlijke aanval begint. De vijand,
volledig verrast door deze aanval, ontketend in volle dag, verdedigt zich
hardnekkig; doch de Jagers te Paard hernemen één na één de verloren
vestingen. Vóór het avond wordt, is gans de "grand'garde" heroverd.
Aan onze zijde vielen elf doden en drieënvijftig gekwetsten te betreuren.
Bij de vijand sneuvelden dertig soldaten en werden er honderd en twee
krijgsgevangen genomen. Majoor Jones eindigde zijn verslag met de
volgende woorden : "De fierheid der Jagers is onbeschrijfelijk".

Bron:

Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

bedankt. Maar waar is de hoeve JUIST gelegen?? Ik weet dat het de CP was van de 2JP
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Paddy »

De naamsteen “Reigersvliet”, geplaatst in 1987 (vierde reeks), wil verwijzen naar de “Grote Wacht Reigersvliet” en de gevechten in maart 1918. In de overstroomde Ijzervlakte ten N van Diksmuide hadden de Belgen vóór hun eerste linie (de spoorwegbedding Nieuwpoort – Diksmuide) verschillende voorposten ingericht, die op belangrijke punten uitgroeiden tot grote wachtposten. In een grote wachtpost kon een compagnie (ca. 100 man) verblijven, van waaruit de kleinere voorposten in het overstroomde gebied bemand konden worden. Via een systeem van passerellen en loopgraven konden deze voorposten bereikt worden. Aan de Reigersvliet waren 2 grote wachtposten: “Grote Wacht Reigersvliet” (“Grand Garde Nord”) en “Grote Wacht Oud-Stuv” (“Grand Garde Sud”) die samen met de kleinere voorpost aan de Smisse een voorlinie tegen de Duitse vooruitgeschoven posten Vicogne, Kloosterhoeve, de Toren en Hoeve Vandewoude vormden. Geleidelijk aan werden de grote wachten uitgebreid met schuilplaatsen en luisterposten. In 1918 bestond de Noordelijke Grote Wacht uit 2 loopgraven aan de westelijke oever van de Reigersvliet, enkele loopgraven vormden het bruggenhoofd aan de overkant en vóór de versterkte hoeve Reigersvliet lagen 7 kleine voorposten waaiervormig opgesteld. In maart 1918 werden enkele gevechten geleverd, die beslissend waren voor het behoud van de voorposten aan de Reigersvliet. Na enkele weken van artilleriebeschietingen vielen de Duitsers op 6 maart de stellingen aan de Reigersvliet aan. Toen verdedigde de Cavaleriedivisie de sector Oud-Stuivekenskerke. In de morgen van 6 maart 1918 werden beide grote wachtposten beschoten en daarna aangevallen. Bij Oud-Stuivekenskerke konden de mitrailleurs van de 2de compagnie van het 2de bataljon Karabiniers-Wielrijders de Duitse aanval breken. De stelling bleef behouden. Bij de Reigersvliet moesten de verdedigers wijken en kwam de stelling grotendeel in Duitse handen. Aangekomen versterkingen, waaronder 2 pelotons patrouilleurs van de cyclisten (van het 1ste en 2de bataljon), konden de verloren posten heroveren. In de morgen van 18 maart 1918 kwam een nieuwe dubbele aanval. Bij Reigersvliet konden de verdedigers standhouden, een tegenaanval door het 5de regiment Lansiers kon de grote wachtpost ontzetten. Grote Wacht “Oud Stuv” werd bezet door de 3de compagnie van het 1ste bataljon Karabiniers-Wielrijders: door de Duitse druk moesten ze wijken. Door de tegenaanval van de 2de compagnie van hetzelfde bataljon werd Oud-Stuivekenskerke heroverd. De eervolle vermelding “Reigersvliet” werd nadien aan het 5de regiment Lansiers en het 1ste en 2de bataljon Karabiniers-Wielrijders toegekend. Het is hoofdzakelijk omwille van een betere zichtbaarheid dat de naamsteen op de oever van de Reigersvliet aan de driesprong "de Smis" werd geplaatst, ongeveer halfweg tussen beide Grote Wachten.

[link2]Bron,https://inventaris.onroerenderfgoed.be/woi/relict/365[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Paddy »

Het groene gebied = overstromingen

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

Bedankt.
Kadastergegevens en ev notarisakten zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Paddy »

Reigersvliet schreef:Bedankt.
Kadastergegevens en ev notarisakten zijn altijd welkom.
[link2]Kadaster,http://www.agiv.be/gis/knowhow/?artid=153[/link2] ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Exjager »

Reigersvliet schreef:bedankt. Maar waar is de hoeve JUIST gelegen?? Ik weet dat het de CP was van de 2JP
Ik kan niet vinden waar de CP van 2JP was, van waar deze info?
Graag info.

Wat ik wel weet is :
Colofon van inventaris onroerend erfgoed, om eventueel meer gegevens terug te vinden, zie ook http://www.inventaris.vioe.be/ - Plan overzichtskaart van de frontlinie ten noorden van Diksmuide (ook van het onroerend erfgoed) - kadastraal primitief plan van deel Stuivekenskerke anno 1835 plan B 3de blad - kadastraal primitief plan deel (in kleur) van het zelfde plan PS : Zie bijlage 4, de Reigersvliethoeve kan zijn perceel sectie B 403 & 404 (werd na WO 1 volledig afgebroken en niet meer herbouwd tot op heden) ofwel perceel sectie B 447 (dit perceel werd terug herbouwd), maar ik denk dat het perceel 403 & 404 was.
(Zie https://sites.google.com/site/onzeoorlo ... rlogen-2jp )
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Exjager »

Onderstaand uit mijn mailbox over Reigersvliet en de Reigersvliethoeve:

Het was geen PC zoals we die nu kennen. Het was de centrale wacht van waar uit de verder gelegen posten bevoorraad werden met manschappen en munitie. Deze posten staan op de kaarten aangeduid met A, B, C enz. I n feite waren het verhoogde stukken waar manschappen zich achter konden verschansen en die boven het water uitstaken. Zij waren verbonden met de passerelles zoals aangeduid op kaarten.
De Reigersvliet hoeve was daarentegen de hoofdplaats waar de piketten en rustende militairen verbleven en waar er verbinding was met de Cavaleriebevelhebber. De hoeve lag dus in het onderwater gezette gebied.
Er bestaat nog altijd twijfel waar juist ( op welk kadaster perceel ) de gebouwen waren of zijn.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

Geachte heer,

Na onderzoek in het Provinciaal Archief blijkt dat de hoeve in feite gelegen was in Stuivekenskerke; ze werd verwoest tijdens de Eerste Wereldoorlog en blijkbaar nooit heropgebouwd. Er is dan ook geen dossier bewaard in het Provinciaal Archief betreffende de bescherming van de hoeve op het niveau van de Provinciale Commissie van Monumenten en Landschappen.

Wat we wel hebben, is (kadastraal) kaartmateriaal betreffende de buurtwegen-1846 (D.O.P.-Atlas buurtw./1998/P.B./189) en de onbevaarbare waterlopen-1877 (P.T.D.-Atlas O.Wa. 1877/1996/P.B./201). Bij nazicht blijkt echter de hoevenaam Reigersvliethoeve er niet op vermeld (wel de waterloop Reigersvliet).

Mocht u deze atlassen willen raadplegen, dan kan u terecht in de leeszaal Fernand Peuteman van het Provinciaal Archiefgebouw (Gistelse Steenweg 528 te Sint-Andries) die elke werkdag vrij toegankelijk is van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur.

Hoogachtend,

Johan Vannieuwenhuyse

Archivaris
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

Paddy,
U plaatste een afbeelding van een kaart vraag: welke kaart en van welk jaar dateert deze? Uw omcirkeling in blauw duidt enkel op het gebied dat deel uitmaakte van de G.G.Reigersvliet wat wil zeggen Grand Garde du Reigersvliet en daar waren verschillende hoeves die al door de Duitsers vernield waren. MAAR als u kijkt juist boven het nummer 45( kruising baan Pervijze-Diksmuide) ziet u toch staan Fme du Reigersvliet. Dat kan toch de PC van toen geweest zijn. Dus het jaartal van uw kaart kan van cruciaal belang zijn in mijn verdere ontdekkingstocht.
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

de kruising van de baan Pervijze-Diksmuidet met de waterloop Reigersvliet bedoelde ik.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Paddy »

Reigersvliet schreef:Paddy,
U plaatste een afbeelding van een kaart vraag: welke kaart en van welk jaar dateert deze? Uw omcirkeling in blauw duidt enkel op het gebied dat deel uitmaakte van de G.G.Reigersvliet wat wil zeggen Grand Garde du Reigersvliet en daar waren verschillende hoeves die al door de Duitsers vernield waren. MAAR als u kijkt juist boven het nummer 45( kruising baan Pervijze-Diksmuide) ziet u toch staan Fme du Reigersvliet. Dat kan toch de PC van toen geweest zijn. Dus het jaartal van uw kaart kan van cruciaal belang zijn in mijn verdere ontdekkingstocht.
De vraag beantwoorden is op zich niet moeilijk maar de kaart terugvinden blijkt dat wel te zijn :oops:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
Reigersvliet schreef:Paddy,
U plaatste een afbeelding van een kaart vraag: welke kaart en van welk jaar dateert deze? Uw omcirkeling in blauw duidt enkel op het gebied dat deel uitmaakte van de G.G.Reigersvliet wat wil zeggen Grand Garde du Reigersvliet en daar waren verschillende hoeves die al door de Duitsers vernield waren. MAAR als u kijkt juist boven het nummer 45( kruising baan Pervijze-Diksmuide) ziet u toch staan Fme du Reigersvliet. Dat kan toch de PC van toen geweest zijn. Dus het jaartal van uw kaart kan van cruciaal belang zijn in mijn verdere ontdekkingstocht.
De vraag beantwoorden is op zich niet moeilijk maar de kaart terugvinden blijkt dat wel te zijn :oops:
Gevonden :!: :D
Op de kaart: Zeichnung u. Druck Vermessungs Abtlg. 1 beim A.O.K. 4 Januar 1918
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Exjager »

Paddy schreef:
Paddy schreef:
Reigersvliet schreef:Paddy,
U plaatste een afbeelding van een kaart vraag: welke kaart en van welk jaar dateert deze? Uw omcirkeling in blauw duidt enkel op het gebied dat deel uitmaakte van de G.G.Reigersvliet wat wil zeggen Grand Garde du Reigersvliet en daar waren verschillende hoeves die al door de Duitsers vernield waren. MAAR als u kijkt juist boven het nummer 45( kruising baan Pervijze-Diksmuide) ziet u toch staan Fme du Reigersvliet. Dat kan toch de PC van toen geweest zijn. Dus het jaartal van uw kaart kan van cruciaal belang zijn in mijn verdere ontdekkingstocht.
De vraag beantwoorden is op zich niet moeilijk maar de kaart terugvinden blijkt dat wel te zijn :oops:
Gevonden :!: :D
Op de kaart: Zeichnung u. Druck Vermessungs Abtlg. 1 beim A.O.K. 4 Januar 1918
Wat bedoel je Paddy?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

Voor onze heemkundige kring Hobeuchen ben ik op zoek naar alles wat met WO1 en HOBOKEN ( Antwerpen ) te maken heeft zoals bvb de bouw van de U-boten bij Cockerill, de verschillende bruggen over de Schelde, het oprichten en bewaken van Fort 8, welke eenheden waren er in Hoboken enz... kortom alles.
Dank bij voorbaat
HUGO
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:13

Re: reigersvliethoeve

Bericht door HUGO »

L.S.

Al enige tijd terug (zeker 2 jaar) dat ik hier nog een vraag gesteld heb.
Het ging toen om mijn overgrootvader, Joseph AMPE, °Lille (Rijsel-Frankrijk) op 15 mei 1884.
Heb toen een foto geplaatst van hem waarop hij te zien was in uniform (bleek 1e JtP te zijn - bij deze nogmaals dank voor jullie hulp!).

Heb terug de draad opgenomen met mijn opzoekingswerk en ben zo op de site van het Kon. Mus. Leger (http://klm-mraiwp.bh-a.eu/fmi/iwp/cgi?- ... loadframes) terechtgekomen waarop ik lees: (onder Dossiers Officiers! Wist niet dat hij een officier was, wel SGT.): Eenheid: T.A.G. - en ernaast: Type: dossiers troep.

Nu, weet iemand waar die T.A.G. voor staat? (Ik heb het Kon. Mus. Leger nog niet aangeschreven - wie weet, moet ik misschien jaren wachten op een antwoord van hen).

Alvast bedankt bij voorbaat voor jullie medewerking.
Hoogachtend,
Hugo Baeckeland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Reigersvliet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2012 10:38

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Reigersvliet »

Hugo,
Voor alles wat 1JP betreft kan je terecht bij de webmaster van 1JP Tony Vermaerke
Reigersvliet
Rita
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2014 09:55

Re: reigersvliethoeve

Bericht door Rita »

Uit het dagboek van aalmoezenier J. Vennekens (1ste D.C.)

Als ik in onze mess kom verneem ik wat hier zoal gebeurd is: hetgeen ik ten andere met enige woorden te Rome vernomen had. Op 6 maart hadden de Duitsers de grote wacht van Reigersvliet aangevallen. Het 5de lansiers verloor in deze raid 200 man. Al de kleine posten behalve één (commandant Brunet) werden ingenomen. In volle dag hebben de jagers te paard de tegenaanval uitgevoerd, en in die strijd hebben we 200 op één dag en 8000 obussen verschoten. Nu is de sector fel bewogen. Gelukkig om 18u ’s avonds was alles hernomen. Bijzonder onze sectie hier heeft ervan gehad: ze is kapot geschoten, totaal.
Lt. Hanoteau is geëvacueerd voor gas, De Villenfagen gekwetst. Telefonisten, brancardiers, het woont al op de hoeve nu, vermits alle dekkingen kapot geschoten zijn. Voor de Duitsers kostte die raid behalve doden en gekwetsten, waarvan we het getal niet kennen, 116 krijgsgevangenen (4 officieren) en 1 mitrailleuze.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”