Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
strasse
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2012 13:08

Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

Bericht door strasse »

Hallo,

Ik vond in een nota van generaal Ruquoy op datum 2 juli 1917 het volgende terug :

"Les évenements qui se sont passés cette nuit près de la G.G. d'Oud Stuyvekenskerke prouvent entre autres choses, que le systeme defensief des elements avances est organisé de façon défectueuse"

weet iemand over welke evenements hij het heeft? Ik vermoed een duitse aanval, maar vind hier nergens bijkomende info over? (in het kader van wat, wat is er gebeurd, gevolgen,...)

aangezien de stafchef hierover een nota zond naar de divisies moet het toch iets groter geweest zijn dan een gewone duitse raid?

ik hoop dat iemand mij kan helpen

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

Bericht door Paddy »

Volgens:Col. BEM Massart, Historique du 12é Regiment de Ligne, tome II, 1914-1918, blz 246 e.v.

Het 12 Linie wordt in de nacht van 27 op 28 juni 1917 in zijn sector (tussen de Noordvaart & hemmeleed) zwaar aangevallen door een Stosstrupp van het 1é bataljon van het Matrossenregiment 3. Er wordt 5 man gevangen genomen.

Voor de Derde slag om Ieper wordt het Belgische leger om versterking gevraagd. De 1é, 2é & 6é Divisie worden hiervoor aangewezen en in de sector Diksmuide geconcentreerd. Het plan wordt uiteindelijk op het laatste ogenblik afgeblazen.

In het boek Voilà les 8é, 28é de Ligne et 8é de Fortresse pendant la geurre 1914-1918, blz 200.
Het 8é Linie bezet op dat moment de sector Diksmuide.

Afbeelding

In de andere regimentsgeschiedenissen ongeveer hetzelfde verhaal. De Duitsers zijn overdreven actief in de periode eind juni - begin juli en ze hebben het vooral gemunt op gevangenen en informatie. Volgens mijn bescheiden mening was generaal Ruquoy bezorgd dat het uitlekken van de plannen voor een Belgisch offensief, samen met de Britten en Fransen, het geheel in gevaar zou kunnen brengen wat dan ook de doodsteek van het Belgische leger zou kunnen betekenen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
strasse
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2012 13:08

Re: Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

Bericht door strasse »

bedankt voor het snelle en nuttige antwoord!
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

Bericht door Paddy »

strasse schreef:bedankt voor het snelle en nuttige antwoord!
Hou ons op hoogte ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

Bericht door Paddy »

Op het Belgisch front, werd, in den nacht van 1 op 2 Juli, een vijandelijke aanval met verliezen ten Z, van Het-Sas afgeslagen, Den 2é woedde er een bijzonder felle artilleriestrijd naar de kanten van Dixmuiden, Steenstraete en Het-Sas, en den 3é in het gebied Woesten-Lizerne-Steenstraete.
Den 3é heeft de vijand gepoogd het kanaal naar den kant van Het-Sas over te steken, maar zijn aanval werd door ons vuur verijdeld.

Bron: De legerbode 5 juli 1917
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
beltrpt
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2011 14:18

Re: Oud-Stuivekenskerke 1 juli 1917 / duitse aanval?

Bericht door beltrpt »

Onrechtstreeks bewijs van gevechten op 1 juli 1917 nabij Oud-Stuivekenskerke (uiterst rechtse kolom onder Belges en Allemagne)

De gevangen genomen Belgische soldaten werden via Kortrijk naar Dulmen (Duitsland).

http://doc.rero.ch/record/88887/files/1917-08-14.pdf

Hetzelfde artikel vermeld gevangenen op 28/6 in Ramskapelle en Steenstraete.

Ik kwam op het krantenartikel terecht bij een zoektocht omtrent Piennes; een familielid werd als ZAB-er afgevoerd en is nooit meer teruggekeerd.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”