Vermelding in dagorder

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
tube
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2011 09:05

Vermelding in dagorder

Bericht door tube »

Waar kan ik deze vermeldingen in het dagorder van een legerdivisie of infanterie-divisie terugvinden, om de reden van deze vermeldingen te weten te komen?
Datums zijn me onbekend, wel ergens in 1914-1918 in de eerste legerdivisie, diende er eerst in de Genie van 1-8-1914 tot 15-2-1915, de rest van de oorlog bij het Vervoerskorps, 4e Cie.

Oorlogskruis met Palm en twee vermeldingen.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door Paddy »

Staan deze niet vermeld in het persoonlijke dossier?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door Troyka »

Regelmatig zie ik dossiers vermelding van vermelding in dagorder zonder eigenlijk een uitleg waarom. Valt te zien hoe uitzonderlijk het was, vermoed ik.

Welke genie-eenheid?
tube
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2011 09:05

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door tube »

@Paddy;
Staan wel vermeld in persoonlijk dossier, maar zonder details noch datum. Enkel het feit dat er 2 vermeldingen in dagorder van leger- of infanteriedivisie waren.

@Troyka;
Vestingsgenie van de 1e legerdivisie; aug. 1914 tot februari 1915.
Vervoerskorps van de 1e legerdivisie; feb. 1915 tot rest oorlog.
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door Ivanhoe »

Dit heb ik me ook al afgevraagd: als in het dossier de vermelding maar heel summier opgeschreven staat, zou het dan kunnen dat ergens in een andere bron wat meer info te vinden is? Bv. in de originele dagorder zelf? Bestaat daar bv. een lijst van, in het Legermuseum te consulteren?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door foxy.jack »

Hello.
Je kan de dagorders in het Legermuseum Brussel raadplegen. Deze zijn per divisie en per periode gebundeld.
Geef aan de verantwoordelijke de gewenste eenheid + periode op. Je zal wel heel veel tijd moeten uittrekken aangezien dit wel een volumineus gegeven is (zowel de inkomende als uitgaande orders & gegevens).

Groetjes
Foxy
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door Yente »

Momenteel biedt een verkoper op 2dehands een document aan waarop een citatie staat van een soldaat. Werden zo'n documenten altijd verstrekt?
179713211-belgische-kader-1917.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Vermelding in dagorder

Bericht door Ivanhoe »

Mijn grootvader had twee citaties, één keer wegens langdurige frontdienst, en daarna voor zijn moedig gedrag blijkbaar als koerier tijdens het bevrijdingsoffensief. We hebben daar inderdaad een soort officiële oorkonde van (enfin, ik heb er een copie van), maar grafisch minder uitgewerkt...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”