Emblemen van de eenheden

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Emblemen van de eenheden

Bericht door Jos »

Wie kan me zeggen waarom op de vaandels/standaarden van de eenheden (op enkele uitzonderingen na) ALLEEN maar de eervolle vermeldingen WO I staan en niet WO II ?
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

Dat is een vraag die op mijn lijstje staat, te stellen aan de verantwoordelijke van de emblemen in het Legermuseum. Voor een bepaald dossiertje waar ik mee bezig ben heb ik die man zijn hulp nog eens nodig.
Ik citeer hier al wel even enkele (denk ik) relevante passages uit het boek over de emblemen en eervolle vermeldingen:
"De eerste vaandels droegen geen eervolle vermeldingen, maar waren de beloning voor de dappere daden in 1830-1831. Verder vonden de mensen van toen het overbodig deze daden door opschriften en eervolle vermeldingen te bevestigen". Voor wat "onze" mensen betreft dan, want als ik enkele emblemen uit Groot-Brittannië zie dan staan daar vermeldingen op uit de 18de eeuw bvb...
Er behoort bij deze passage een voetnoot:
"een uitstekend artikel van de Heer E. Vanderwoude verschenen in "La Revue Belge d'histoire militaire", XVI, 7/8, blz. 437, "In het raam van de herinrichting van het Belgisch leger", Richtlijnen van koning Leopold I aan luitenant-generaal A. Desprez, 1831".

Ook interessant:
"Bij KB wordt een nieuw embleem aan een nieuw bataljon toegekend. ZM de koning overhandigt het embleem aan de korpsoverste. Aan een nieuw korps dat de tradities en bijgevolg het embleem van een vroegere eenheid overneemt, wordt dit embleem slechts toegekend bij KB indien het nieuw korps in benaming verschilt van zijn traditieeenheid."
Hoe passen we dat heden ten dage toe?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling was (zal rond het eeuwfeest geweest zijn waarschijnlijk), om eenheden die voortkomen uit bvb Nederlandse eenheden en in Waterloo actie hebben gezien, die ook vermeldingen uit die periode (Waterloo, Quatre-Bras) te geven, maar daar heeft men om één of andere reden van afgezien.

Uw opmerking "op enkele uitzonderingen na" is zeer correct. De standaard die het 3 Para voert, verkreeg bij KB van 6 mei 1986 een toevoeging: "VELDTOCHT VAN KOREA 1951-1953" in twee talen. Tevens draagt dat embleem drie linten (streamers), één van de president van de US en twee van de president van Korea.

Verder zijn er een hele boel vermeldingen die niet op het embleem voorkomen, maar die artillerie-groepen wel op hun schilden konden schilderen.
Of een eervolle vermelding zonder opschrift, zoals het Opleidingscentrum voor Parachutisten, het HK Para-Cdo en de 12 Cie Para verkregen in 1965 voor hun daden in 1964.

Daarenboven verkreeg het 4de Genie en 5de TTR in 1970 het ereteken van "Officier in de Orde van de Tunesische Republiek", bij hun hulp aan het getroffen land (Det Mix Gn/TTR GAFSA). Maar ik heb nog niet kunnen bevestigd of ontkend zien of dat ereteken aan het embleem bevestigd is.

Maar u heeft waarschijnlijk dezelfde gedachten als ik wat uw vraag betreft; waarop draagt het embleem van, ik zeg maar, 4 Commando, geen opschrift in verband met Afrika? Of kan met die eervolle vermelding (of eerder "herinnering") niet uit kunnen breiden naar humanitaire en politionele opdrachten of dergelijke (de vlag van 51 bn Log (ex- 5 Genie) vergezelde deze reserve eenheid bij de activering en inzetting tijdens BELUKOS III en IV te Kumanovo in Macedonië). Dit wordt niet op eenzelfde manier herinnerd.
Natuurlijk wordt het op den duur wel een mannekensblad, zulk een embleem. En de voorwaarden om eertijds een vermelding (met opschrift) te krijgen, zullen niet gauw meer voorkomen (gelukkig maar). Toen ook werden heelder eenheden ingezet, terwijl men nu een bepaald aantal personen naar "ergens" stuurt (uitzonderingen niet te nauw genomen).

marc
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Jos »

Hartelijk dank voor je uitleg. Dat bedoelde ik net...Koreabataljon, Ardense Jagers, Bataljon Bevrijding en de LuM (Marine??) hebben vermeldingen uit WO II simpelweg omdat ze in WO I niet bestonden.

Wat ik wèl weet is dat men, wat vaandels en tradities betreft, er iets complex (lees: "een potje") van gemaakt heeft. Zo zal het nieuwe Bataljon Jagers te paard (ISTAR) de standaard van 1 JP krijgen en het mutskenteken van 2/4 JP. Dus het samensmelten van 1 JP en 2/4 JP betekent geen nieuwe standaard.
1C/1Gr, 12/13 Li en andere gefusioneerde eenheden hebben toen wèl een nieuw embleem gekregen met de vermeldingen van beide eenheden.
Dan merk ik verder op dat op alle emblemen de vermelding "Antwerpen" voorkomt. Wat moet ik daaruit verstaan??
Wat de Ardense Jagers betreft meen ik dat ze het vaandel van het 10 Linie hebben geërfd en dat HUN vermelding "Vinkt" er bijgekomen is.
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

Er zijn dan ook nog eenheden geweest die wel het embleem overgenomen hebben maar NIET de tradities (zoals 51 Log van 5 Gn).

Men zou de Ardeense Jagers als "erfgenamen" kunnen beschouwen van het 10 Li, ook uit Arlon enz. enz. In die zin vind ik dat perfect kunnen, zijn "nemen over" en "zetten voort".
De zogenaamde traditie-eenheden dus.

Antwerpen werd "verdiend" voor: "om hunne deelneming aan de operaties onder Antwerpen 20 augustus - 8 oktober 1914 te herinneren".
Komt niet op allemaal voor hoor, het 8 LI bij voorbeeld, en het 10 Li, of 4de Genie, maar de meeste andere wel degelijk.

Bij de Luchtmacht zijn er drie standaarden met opschriften uit de Eerste Wereldoorlog, omdat opvolgende eenheden (de drie luchtvaartregimenten) opvolger en traditiedrager zijn van escadrilles uit die oorlog.
Het 1ste Luchtvaartregiment heeft Luik, Namen, Antwerpen, IJzer 1917, Vlaanderen 1918, maar NIET Veldtocht 1914-1918 (wat ook geen vermelding is gelijk de andere trouwens).
Na in bewaring bij de 1ste Jachtwing, behoort het vandaag toe aan de 1ste Wing Heli (met mars Lt Avi).

Het 2de regiment: bezit WEL het opschrift "Veldtocht 1914-1918", verder IJzer 1917, Vlaanderen 1918, Antwerpen, Luik en Namen.
Vandaag nog steeds bewaard door de 2de Tactische Wing.

Het 3de Regiment heeft dezelfde opschriften als het 2de regiment en werd eerst bewaard door de 7de Jachtwing (1950), Basis Chievres (1964) vervolgens 3de Tactische Wing (1969) en vandaag het Air Traffic Control Center.

9de Jagers-bommenwerpers Wing, 10de Jagers-bommenwerperswing, 13de Jachtwing, 15de Vervoer- en Verbindingswing kregen een standaard toegekend begin jaren 50. Vandaag respectievelijk bij: Centrum voor Identificatie en Documentatie van het Materieel, 10e Wing (met mars "Bij ons in Kee Bee"), CRC, 15de Wing (mars Tenacity).
Competentiecentrum Luchtcomponent (CC Air) heeft het embleem van van de GROEPERING Lt Avi met de mars van de 1ste Wing.
Deze laatste werd in 1979 overhandigd en draagt eveneens vermeldingen van escadrilles uit de Eerste Wereldoorlog.
In 1949 zijn er blijkbaar eerst nog 8 emblemen aan evenveel smaldelen uitgereikt, waaronder aan 15 Air OP die de tradities droeg van het 6de Escadrille uit 14-18. Maar daar heb ik voor de rest weinig informatie over eigenlijk, over die 8 emblemen.

Niet enkel Vinkt maar ook De Dender 1940 en Ardennen.
Maar het 4de ChA heeft geen enkele vermelding (vandaag de dag in bewaring bij het Kamp Lagland), het 5de heeft enkel De Leie 1940 (in de jaren 80 nog in bewaring bij het Kamp Vogelsang), het 6de heeft dezelfde vermelding en wordt vandaag bewaard bij het Provinciecommando van Luxemburg.

Dat samensmelten van 1/2/4 JP was ook één van mijn vragen aan die meneer van de emblemen ;)
Er zal wel iets van logica achtersteken die ik (nog) niet zie. Maar tradities overnemen betekent nog niet embleem overnemen natuurlijk. Standaard 1 JP daar hangt een Kruis van Ontsnapte 40-45 aan trouwens.
Nog zoiets: vaandel 18de Linie zit bij de Inlichtingen- en Veiligheidsschool (Heverlee);
20 Li: Staff Basic Skills School (BXL);
21 Li: Groep MP;
22 Li: CC Sp Adm - CIS;
23 Li: DOVO
en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Dit zijn toch nieuwe organismen, waarom dan ook geen nieuw embleem. 4de Commando heeft dat in 59 toch ook gekregen. En enkele Log en Gn en TTR ook...

Nog zoiets: de Fahnenbanden "Einsats für Frienden und Freiheit" die oa het 18de Logistiek verkregen heeft, wordt blijkbaar niet zoals een streamer aan het embleem bevestigt. Waar het volgens mij wel voor dient maar allee.

Tussen haakjes: vlag 14de Genie is naar het Trainingscentrum Parachutisten... Omdat "ooit" in de goeie tijd er een 14de Cie Gn Para Cdo was waarschijnlijk... (die die vlag ook toegekend heeft gekregen bij dat uitgebreide KB uit 94).
Als u zich afvraagt wat het OC Commando's dan voert: die hebben de vlag van de Koninklijke Cadettenschool...


Enfin mijn lijstje met vragen is niet kort ;)

marc
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Jos »

Hartelijk dank Marc!
Ik merk dat je er serieus mee bezig bent. Wat de nieuwe transformatie van het leger betreft...je kan op mil.be zowel embleem, tradities, mars, mutskentekens en petersteden terugvinden.
Wat bedoel je met het "Kruis van ontsnapte"? Hoe is de eenheid daar aangeraakt???

Jos
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

Graag gedaan Jos, ben er al wel een tijdje mee bezig, met de emblemen.
Basis is het boek uit 1972 van Lecleir maar sindsdien is er wel wat veranderd, dus alles wat ik tegenkom noteer ik apart en gaat in het boek. Wat de recente "ontwikkelingen" betreft, die heb ik inderdaad van mil.be gehaald.
De standaard van het 1JP is in 1941 samen met een groep officieren (en een senator en zijn vrouw) naar Groot-Brittannië "gevlucht" om van dan af de standaard te worden van de 1st Belgian Armoured Cars Squadron. Om dit feit verkreeg het het kruis van ontsnapte, zoals eenieder die de oversteek gewaagd had.
Ik denk dat ik daar ergens een foto van heb trouwens, zal eens moeten zoeken en hier plaatsen.

marc
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Exjager »

Ik volg met aandacht deze topic, want dat interesseert me zeker, al kan ik niet echt een bijdrage leveren...
Bedankt voor de reeds verschenen info!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Jos »

Thanks Marc voor je boeiende uitleg.

Dat boek waarover je spreekt is al redelijk oud en passé(bedoel niet meer up to date), geen herdruk... kan dat??? Inderdaad het bevat een schat aan informatie al heb ik het zelf niet.

Jos
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Exjager »

marcbrans schreef:Graag gedaan Jos, ben er al wel een tijdje mee bezig, met de emblemen.
Basis is het boek uit 1972 van Lecleir maar sindsdien is er wel wat veranderd, dus alles wat ik tegenkom noteer ik apart en gaat in het boek. Wat de recente "ontwikkelingen" betreft, die heb ik inderdaad van mil.be gehaald.
De standaard van het 1JP is in 1941 samen met een groep officieren (en een senator en zijn vrouw) naar Groot-Brittannië "gevlucht" om van dan af de standaard te worden van de 1st Belgian Armoured Cars Squadron. Om dit feit verkreeg het het kruis van ontsnapte, zoals eenieder die de oversteek gewaagd had.
Ik denk dat ik daar ergens een foto van heb trouwens, zal eens moeten zoeken en hier plaatsen.

marc
Marc, zijn jouw "bijdragen" ergens digitaal beschikbaar?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

@ Jos: dat boek is inderdaad al oud. Een flinke update en herdruk is ook één van mijn vragen die ik moet stellen, had daar ook al aan gedacht. ;)
Dat is natuurlijk niet iets wat op 1-2-3 kan gebeuren, sinds het boek uitgegeven is, is er veel gebeurd zoals reeds aangegeven. Een afbeelding van een aantal emblemen zou nu een must zijn, toen was dat technisch en kostgewijs misschien minder mogelijk.

@Exjager: bij mijn weten is het boek van Lecleir niet digitaal beschikbaar. Wat wel te vinden is, is bijvoorbeeld de huidige verdeling van de emblemen, in pdf te vinden op mil.be. Zulke informatie noteer ik en steek ik in mijn boek,wat ondertussen bijna twee keer zo dik is dus. Verder zoek ik webstekken van eenheden en vriendenkringen af op zoek naar extra info, hopelijk een afbeelding.
Op zich is er eigenlijk vind ik niet zo veel te vinden om één of andere reden - enfin alle beetjes helpen. In de eerste plaats voor mezelf maar ik hoop ooit dat het boek opnieuw uitgegeven wordt.
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

En zoals afgesproken het embleem van 1 JP, voor de jagers onder ons ;) ;)

Afbeelding

foto dateert uit 1998.
marc
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

Embleem van het Lichte Vliegwezen, ex- 6de Escadrille. Let op het feit dat de naam op de sokkel is aangepast.
Ben curieus of dat bij andere eenheden die tradities overgenomen hebben of gaan doen, dat ook het geval is...
In thumbnail vanwege anders te groot en zo kan u er nog op klikken naar believen:
Afbeelding

Hetzelfde embleem "voluit":
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Jos »

Verdorie Marc, je bent goed gedocumenteerd!!!

Wat moet ik verstaan onder "Reigersvliet"? Is dat een gemeente of een riviertje (klein beekje) waar er slag werd geleverd door de Jagers?
Trouwens 2 JP, 2/4 JP en ISTAR dragen deze vermelding in hun mutskenteken.

Jos
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Exjager »

Jos schreef:Verdorie Marc, je bent goed gedocumenteerd!!!

Wat moet ik verstaan onder "Reigersvliet"? Is dat een gemeente of een riviertje (klein beekje) waar er slag werd geleverd door de Jagers?
Trouwens 2 JP, 2/4 JP en ISTAR dragen deze vermelding in hun mutskenteken.

Jos
Op 6 maart 1918 : aan de Reigersvliet wordt een grootscheepse vijandige aanval afgeslagen. Het Regiment zet samen met andere eenheden de tegenaanval in. De offensieven in Vlaanderen bieden het Regiment de kans om de achtervolging in te zetten. De roemrijkste bladzijde uit de geschiedenis van het Regiment is geschreven.

Overgenomen uit item "Historiek" op mijn site.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Exjager »

marcbrans schreef:@ Jos: dat boek is inderdaad al oud. Een flinke update en herdruk is ook één van mijn vragen die ik moet stellen, had daar ook al aan gedacht. ;)
Dat is natuurlijk niet iets wat op 1-2-3 kan gebeuren, sinds het boek uitgegeven is, is er veel gebeurd zoals reeds aangegeven. Een afbeelding van een aantal emblemen zou nu een must zijn, toen was dat technisch en kostgewijs misschien minder mogelijk.

@Exjager: bij mijn weten is het boek van Lecleir niet digitaal beschikbaar. Wat wel te vinden is, is bijvoorbeeld de huidige verdeling van de emblemen, in pdf te vinden op mil.be. Zulke informatie noteer ik en steek ik in mijn boek,wat ondertussen bijna twee keer zo dik is dus. Verder zoek ik webstekken van eenheden en vriendenkringen af op zoek naar extra info, hopelijk een afbeelding.
Op zich is er eigenlijk vind ik niet zo veel te vinden om één of andere reden - enfin alle beetjes helpen. In de eerste plaats voor mezelf maar ik hoop ooit dat het boek opnieuw uitgegeven wordt.
Het boek heb ik Marc, maar de aanvullingen zouden welkom zijn denk ik zo.
Een nieuwe uitgave zou inderdaad mooi zijn.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

Met "aanvullingen" moet ge niet te veel voorstellen hoor: soms heb ik enkel (bvb) "16 Gn - 1994 vlag in bewaring bij 3 KDR - 6-10-95 door Gen. Maes - ontbonden - Transformatie 2011: bij 3 CRI". Maar dat 60-70 keer en uw boek is dubbel zo dik.
Ik hoop ofwel tijdens mijn verlof in november of als ik eens een dag kan wisselen, naar BXL te gaan en de verantwoordelijke mijn vragenlijst voor te leggen. Weet wel dat ik oorspronkelijk voor de Erevaandels 1830 (waar ikzelf dus wel een boek van plan) ga en niet voor emblemen van eenheden ;) . Maar dat zal wel in één moeite door gaan zeker... Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

Verder zouden we hier wel wat informatie kunnen verzamelen misschien over de emblemen, niet?
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Jos »

Thanks Marc en exjager!
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door guerramundial1 »

marcbrans schreef:Met "aanvullingen" moet ge niet te veel voorstellen hoor: soms heb ik enkel (bvb) "16 Gn - 1994 vlag in bewaring bij 3 KDR - 6-10-95 door Gen. Maes - ontbonden - Transformatie 2011: bij 3 CRI". Maar dat 60-70 keer en uw boek is dubbel zo dik.
Ik hoop ofwel tijdens mijn verlof in november of als ik eens een dag kan wisselen, naar BXL te gaan en de verantwoordelijke mijn vragenlijst voor te leggen. Weet wel dat ik oorspronkelijk voor de Erevaandels 1830 (waar ikzelf dus wel een boek van plan) ga en niet voor emblemen van eenheden ;) . Maar dat zal wel in één moeite door gaan zeker... Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

Verder zouden we hier wel wat informatie kunnen verzamelen misschien over de emblemen, niet?

Ik kijk al uit naar dat boek, Marc. Bij deze mag je me als de eerste voorinschrijving beschouwen ;) En als er nog iets moet worden gephotoshopped je weet me wel te bereiken :lol:
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door C/Gr »

Ik ben nog op zoek naar de bevestiging ergens op papier maar:
- de vermelding 'Veldtocht 14-18' is geen eervolle vermelding op zich, maar werd uitgereikt aan alle eenheden die in 14-18 over een vaandel/standaard/vlag beschikten. Dit verklaart waarom niet elk embleem deze vermelding draagt, zelfs al bestond ze al in de Eerste Wereldoorlog.
- voor de Tweede Wereldoorlog bestaat de vermelding 'Slag van België 1940'
- eervolle vermeldingen worden pas verkregen na onder andere, een bepaald percentage verliezen opgelopen in de strijd (hier zoek ik nog bevestiging voor, maar kan verklaren waarom er geen vermeldingen bestaan voor operaties in Afrika bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door marcbrans »

C/Gr,
- In de "Algemene Beschouwing" in het boek over de emblemen van Lecleir lees ik: "Volledigheidshalve stippen wij aan dat niet alle opschriften de weergave zijn van een Eervolle Vermelding. Het Opschrift "Veldtocht 1914-1918" werd in 1919 verleend aan alle eenheden van het veldleger die toen een embleem hadden en aan de artilleriebatterijen. Dit opschrift vertolkt geen eervolle vermelding en komt overigens niet in aanmerking voor het toekennen van de nestels. Anderzijds prijken niet alle eervolle vermeldingen noodzakelijk op een embleem, eenvoudigweg omdat sommige eenheden te klein zijn om een embleem te bezitten." voetnoot: MO/GQG-EM - 3de Sectie, nr. DH/11954 D van 18 mei 1919.

Echter: het 6de Lansiers wordt op 1 januari 1920 opgericht en toch draagt de standaard het opschrift (en niet vermelding ;) ) "Veldtocht 1914-1918". Maar deze eenheid komt voor uit de "Lichte Groepering van de 6de Legerdivisie", gevormd bij KB van 24 januari 1918. Het is goed de "lienage" (hoe zegt men dat weer in het NL) van de eenheden na te gaan dunkt me...
Idem 3de Jagers te Paard (Lichte Gpg/2 LD), wat enkel dát opschrift draagt en eigenlijk dus geen vermelding heeft op de standaard...

- Welke bevestiging zoekt u in verband met "Slag van België 1940"?

- Interessante laatste opmerking! Dat zou veel verklaren.

Wat ik eerder vermeldde ivm vermeldingen à la Waterloo en dergelijke, staat blijkbaar in diezelfde hierboven genoemde beschouwing:
"Algemeen beschouwd werden de eenheden van de Belgische krijgsmacht eervol vermeld om hun wapenfeiten tijdens de beide wereldoorlogen, de Korea-oorlog (1951-1953) en de Amerikaans-Belgische humanitaire interventie in Kongo (1964). In de jaren vijftig ontstond in militaire middens een polemiek omtrent eventuele nieuwe embleemopschriften, die ondermeer de Slag bij Waterloo en de gebeurtenissen ten tijde van de Belgische onafhankelijkheid in herinnering zouden brengen. Een daartoe aangestelde commissie wimpelde na grondige studie de voorstellen af en ontzenuwde hierdoor een plan dat gedeeltelijk reeds rond 1930 werd opgevat."

marc
Sunny002
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 apr 2018 18:12

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door Sunny002 »

Beste leden,
aub mag ik langs deze weg een vraag stellen.
Ik ben in de mogelijkheid het boek " Belgische Krijgsmacht Emblemen en Eervolle Vermeldingen van de Eenheden door L.A. Lecleir " aan te kopen.
Ik verzamel ook Belgische medailles WO II , waaronder ik alle bronzen baretten heb ( min . " Canal Albert-Kanne" )voor op de Herinneringsmedaille.Nu had ik graag de Herinneringsmedailles ,CORRECT , samengesteld.
Er werd me verteld dat ik deze info in dit boek kan terugvinden …….maar …..is dit wel zo ?

Voorbeeld van een samenstelling : Herinneringsmedaille + baretten : Belgique,Ardennes Belge,NormandieOldenburg,Emden toegekend werd aan : 5 th SAS / Para.

Dank u, voor antwoord en hulp.
VC89
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 jun 2011 01:18

Re: Emblemen van de eenheden

Bericht door VC89 »

Hey Sunny

Ik heb dit boek liggen en persoonlijk vind ik dit een interessant werk.

Om op uw vraag terug te komen, dit staat in het boek:

Belgische Strijdkrachten in G.B. (Para): Normandie, België, Ardennen, Emden, Oldenburg, Croix de Guerre met Palm (Frans) en Nestel Leopoldsorde

Mvg,
Vincent
Ter Herinnering van mijn overgrootvader Grégoire A. Vermeylen (2e Karabiniers, 1914) en mijn grootvader Joseph G. A. Vermeylen (33e Artillerieregiment, 1940).
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”