Opzoeken info overgrootvader in WO I

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een soort van archief, centrum of databank waar ik informatie zou kunnen vinden over mijn overgrootvader die soldaat was tijdens de Eerste wereldoorlog (zoals legeronderdeel, eenheid, waar gestationeerd etc.). Ik zou er graag meer over willen te weten komen omdat hij er, zoals ik vernomen heb van familie , nooit heeft over gepraat. De informatie die ik heb is dus redelijk beperkt.

wel weet ik dat hij volgende onderscheidingen had:
  • De Herinneringsmedaille aan de Oorlog 1914-1918,
  • De Overwinningsmedaille 1914-1918,
  • Het Oorlogskruis 1914-1918 mét Bronzen Palm
Deze zijn trouwens in mijn bezit samen met een portret waarop er 8 frontstrepen te zien zijn, tevens heb ik ook het document voor zijn Oorlogskruis waarop de datum van verlening, het verleningsnummer en zijn rang en naam staan. Aangezien hij een Bronzen Palm heeft is hij dus vermeld geweest op legerniveau, hij moet dus een zekere daad verricht hebben.

ik hoop dat ik met de informatie die ik heb iets kan bereiken in mijn zoektocht. hopelijk kunnen jullie me al in de juiste richting sturen ;)

Alvast bedankt!
Thomas
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door guerramundial1 »

Hallo Thomas,

Voor het opvragen van het militair dossier:

HRG-A/N-Archieven - Van Tilborg Xavier, Adjundant [Xavier.VanTilborg@mil.be] - alle informatie betreffende inschrijving, dossier, vermeldingen, e.d. Afhankelijk van de geboortedatum is de informatie alleen beschikbaar in het Legermuseum.

Ondersectie Notariaat - Vanginderhuysen Dirk, Adjudant Chef [dirk.vanginderhuysen@mil.be] - uitreiking van attest van eervolle onderscheidingen uitgereikt door Defensie.

Het militair dossier krijg je normaal gezien gescand in je e-mail. Het attest wordt per post opgestuurd. Naam, Voornaam en geboortedatum zijn de nodige informatie.

Veel geluk en houd oons op de hoogte!

Wim


P.D. Daar hij op de foto 8 frontstrepen had kreeg hij waarschijnlijk de bronzen palm op het oorlogskruis voor langdurig verblijf aan het front.
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Bedankt ! :D ik zal jullie zeker op de hoogte houden! ;) vanaf zaterdagochtend vertrek ik wel met de Scouts voor 2 weken; ik zal dus pas daarna mijn informatie kunnen verzenden en jullie het een en ander kunnen vertellen.

Thomas
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Hey,

Ben vandaag thuis gekomen en heb onmiddellijk gemaild ! ;)
Hopelijk krijg ik snel antwoord.
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Vandaag al een eerste antwoord gehad.
Geachte,

Ik heb uw aanvraag door gestuurd naar het Koninklijk Legermuseum. Zij beheren de dossiers voor de soldaten geboren voor 1889.

Met vriendelijke groeten,
Mijn overgrootvader werd in 1883 geboren, hopelijk vinden ze snel iets in het legermuseum :P
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Vandaag het lang verwachte antwoord gekregen :D
Geachte heer,

In antwoord op uw E-mail van 31 juli 2011, heb ik de eer u een attest met de eervolle onderscheidingen die aan uw overgrootvader, de heer Edouard VAN RUYTEGEM, werden toegekend, te laten geworden, alsook een overzicht van de militaire diensten die hij tijdens de oorlog 1914 – 1918 heeft volbracht.

Indien u het originele attest wenst te ontvangen, verzoek ik u mij uw adres te laten geworden.

Hoogachtend,
Nog even wat meer informatie geven:

Algemeen

Stamboeknummer: 13
Vrijwilliger met premie 1903
Graad: Soldaat

Eervolle onderscheidingen

- De Overwinningsmedaille
- De Herinneringsmedaille van de Oorlog 1914 - 1918
- Het Oorlogskruis met palm, Koninklijk Besluit Nr 16622 van 22 oktober 1923
Voor:
De moed en de toewijding waarvan hij blijk heeft gegeven gedurende zijn lange aanwezigheid aan het front.

Is titularis van acht frontstrepen.
Een eerste frontstreep kon worden toegekend na twaalf maanden dienst aan het front. Een bijkomende frontstreep kon worden toegekend voor iedere bijkomende periode van zes maanden dienst aan het front. Er konden maximaal acht frontstrepen worden toegekend (1 augustus 1914 – 31 januari 1919).


Militaire diensten

Het dossier bevat geen gegevens met betrekking tot de volbrachte militaire diensten voorafgaand aan de oorlog 1914 – 1918.

- Wederopgeroepen onder de wapens (mobilisatie) bij het 1ste Linieregiment, 1 augustus 1914
- Teruggetrokken naar LE CALAISIS op bevel van de hogere autoriteiten, 16 oktober 1914
- Overgegaan naar de Etappe Troepen (T.E. – Troupes d’Etape) te ADINKERKE, 5 december 1914
- Overgegaan naar het Vervoerkorps van de Etappe Troepen (C.T./T.E. – Corps de Transport des Troupes d’Etape) te DE PANNE, 6 augustus 1916
- Met onbepaald verlof, 1 april 1919


Zou er iemand mij kunnen zeggen wat 'vrijwilliger met premie 1903' betekent?
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Paddy »

De "vrijwilliger met premie" had voor de loting te kennen gegeven dat hij op vrijwillige basis zijn dienstplicht zou vervullen en hiervoor kreeg hij een premie. Vanaf de militieklasse 1910 kon dit niet meer omdat dan de "algemene dienstplicht" was ingevoerd.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Bedankt Patrick ;)
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Paddy »

Nog vergeten :oops: een vrijwilliger met premie kan ook een plaatsvervanger zijn. D.w.z. je nam de plaats in van iemand die er zich had ingeloot; tegen een vergoeding betaald door de "vragende" partij. Dit systeem zorgde er voor dat het leger bevolkt werd met arme stakkers die tegen betaling de "plichten" van de rijkere bevolking vervulden.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Nogmaals hartelijk dank :D
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Troyka »

Kan altijd interessant zijn om het dossier te gaan opvragen bij het documentatiecentrum van het legermuseum...krijg je een completer zicht op zijn dossier.
Herr Fritzkopf
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 jul 2011 21:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Herr Fritzkopf »

Troyka schreef:Kan altijd interessant zijn om het dossier te gaan opvragen bij het documentatiecentrum van het legermuseum...krijg je een completer zicht op zijn dossier.
Wel, ik heb ook het Legermuseum zelf gecontacteerd, maar daar heb ik nog geen antwoord van gekregen.
Ter ere van mijn overgrootvader Eduard V.R (15 maart 1883 - 17 december 1959 Kalken) Soldaat in het 1e Li en het IIIe bataljon C.T./T.E. ,Titularis van 8 frontstrepen.

"A rich man's war and a poor man's fight"
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Yente »

Ik heb anderhalve maand later antwoord gekregen, dus je zal wat geduld moeten hebben :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Troyka »

Herr Fritzkopf schreef:
Troyka schreef:Kan altijd interessant zijn om het dossier te gaan opvragen bij het documentatiecentrum van het legermuseum...krijg je een completer zicht op zijn dossier.
Wel, ik heb ook het Legermuseum zelf gecontacteerd, maar daar heb ik nog geen antwoord van gekregen.
Ik bedoel zelf naar het documentatiecentrum gaan en het dossier opvragen & inkijken. Bij mijn weten krijg je enkel een samenvatting. KLM...weet ik niet, daar heeft men mij geantwoord dat de dossiers personen geboren voor 1888 er lagen en dat ik maar moest langskomen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door georges-cdl »

Ik ga altijd ter plekke naar SGRS/Archives (waarschijnlijk HRG-A/N-Archieven in het nederlands ?) in Evere wat de persoonlijke dossiers betrefd.
Daar heb je ook al het archief vanaf 10 mei 1940 alsook interessante boeken.
Ze zijn er ook aangenamer EN efficienter dan op het KLM...
02/701.43.31
Een paar honderden meters vandaar heb je ook de biblioteek van defensie...
Patsy
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Patsy »

Ik ben opzoek naar informatie over de 2 ral en 1 ral.Mijn overgrootvader was bij de artilerie in 14-18.waar ergens hebben die gelegen ten tijde van 14-18?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Het regiment zware artillerie werd pas op 23 september 1915 opgericht. Op 22 januari 1916 kreeg het haar definitieve organisatie (vier groepen, een speciale batterij en een automobiele sectie van één kanon 75mmAA). Na juli 1916 kwam er een vijfde groep bij.

Op 2 januari 1917 werd de brigade zware artillerie opgericht, bestaande uit het 1e RAL (Régiment d’Artillerie Lourde) bestaande uit drie groepen en het 2e RAL bestaande uit vier groepen. Op 10 maart 1917 kwam er een vierde groep bij bij 1 RAL, vanaf april en juni 1917 en mei 1918 respectievelijk gevolgd door een vijfde, zesde en zevende groep.

Begin 1918 kunnen we stellen dat in het eerste regiment de vuurmonden voor lange dracht zaten (kanonnen bestemd voor tegenbatterijvuur) en in het tweede regiment de vuurmonden met kortere dracht zaten (mortieren en houwitsers bestemd voor vernielingen). Een groep luchtafweer was verbonden aan het 1e RAL. De groepen loograafartillerie van de infanteriedivisies werden tenslotte overgeheveld naar 2 RAL.

Groeten,
Bram.
Patsy
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:20

Re: Opzoeken info overgrootvader in WO I

Bericht door Patsy »

Hallo bram,
bedankt voor de informatie
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”