Militieregisters en toewijzing dienstvak 19e eeuw

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Militieregisters en toewijzing dienstvak 19e eeuw

Bericht door Paddy »

Bericht Geplaatst: 10 Aug 2010 8:31
love4history schreef:Hoi iedereen
Vorige week in het provinciearchief van West-Vlaanderen eens de militieregisters bekeken. Ik weet niet of ze in alle provincies even gemakkelijk raadpleegbaar zijn (in West-Vlaanderen al gedigitaliseerd tot 1906) maar ik kan het alleen maar aanraden. Zo kwam ik te weten dan mijn oud-vader in 1831 het nummer 141 lootte en vrijgesteld was (tot en met het nummer 97 had prijs) , mijn betovergrootvader in 1859 één jaar uitstel bekwam omdat zijn broer reeds in dienst was MAAR zijn hoger nummer 98 verkocht/ruilde voor het nummer 33 (de tijden waren heel slecht voor de weverkes) en dus wél diende (waarschijnlijk 2e JtV), en mijn overgrootvader zich er in 1891 met het nummer 58 meteen inlootte en het dus ook aan zijn been had (volgens familie"legende" zo maar eventjes 3 jaar in Luik en dat zou kunnen kloppen want hij werd aangeduid voor 8e artillerie)
Bovendien krijg je in de militieregisters afhankelijk van de periode ook een persoonsbeschrijving en/of lengte en/of reden van (medische) vrijstelling. Zo leer ik onder meer dat mijn betovergrootvader grijze ogen en bruin haar had, een lang gezicht, 1m62 groot was ...etc..
Nu toch nog een vraag: de goedgekeurden werden toegewezen aan een korps/regiment. In bepaalde periodes probeerden ze mensen uit hetzelfde dorp in hetzelfde regiment te plaatsen, maar niet altijd. Ik weet dat ze voor het aanduiden van het regiment onder meer reking hielden met de lengte, maar er moeten nauwere bepalingen geweest zijn (gewicht, borstomtrek,??.....). Heeft iemand zicht op de (opeenvolgende) reglementeringen die mee hielpen beslissen of iemand bij de grenadiers dan wel bij de genie, de karabiniers of.... terechtkwam?
Bedankt!
groetjes
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Militieregisters en toewijzing dienstvak 19e eeuw

Bericht door Paddy »

35Fus schreef:Hallo,

Ik wist al dat het mogelijk was voor de franse registers (soldaten van Napoleon). Nu zal ik voor mijne "belgische" voorouders uit West-Vlaanderen (Brugge) nakijken.

Zoals U zegt dat de militieregisters van West-Vlaanderen tot 1906 gedigitaliseerd zijn, Wilt U zo vriendelijk zijn de site mij te laten kennen.
Paddy schreef:Sommige eenheden stelden bepaalde eisen, bijvoorbeeld:
-De Jagers te Voet & Karabiniers hadden robuuste mannen nodig.
-De Grenadiers vroegen grote kerels.
-De Jagers te Paard hadden behoefte aan lichte ruiters.
-Voor de Kurassiers waren de beschikbare kurassen de maatstaaf.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
hansdb
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:51

Re: Militieregisters en toewijzing dienstvak 19e eeuw

Bericht door hansdb »

Geïnspireerd door de opzoekingen die hierboven werden beschreven, consulteerde ik de militieregisters van 1849 voor Oost-Vlaanderen in het Rijksarchief te Beveren. Gezien de archiefboeken mooi alfabetisch gerangschikt zijn, vond ik op half uurtje tijd de inschrijving van mijn voorvader. Ook hij was nummerverwisselaar. Naast zijn stamnummer vond ik er ook ook dat hij bij de 2e Linie werd ingedeeld.

Aan de hand van zijn stamnummer kon ik dan weer verder in het Legerarchief in het Jubelpark waar ik de boeken per stamnummer en per regiment kon inkijken wat alweer enkele puzzelstukjes opleverde.

Ten slotte vond ik online interessante achtergrondinformatie (zoals plaats en datum van loting, data van de militievergaderingen, etc) in de Mémoriale administratif de la Flandre Orientale.
Deze Mémorialen zijn per jaar gescand en online gratis consulteerbaar en je kan er in zoeken aan de hand van trefwoorden.
Wellicht bestaan deze ook voor andere provincies.
Een voorbeeld van 1849 voor Oost Vlaanderen: http://books.google.be/books?id=cE8TAAA ... &q&f=false
Te vinden met Google aan de hand van de trefwoorden Mémorial Administratief (ev + provincie en + jaartal).

Groeten,

Hans
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”