Belgische (militaire?) geneesheer 1847

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Belgische (militaire?) geneesheer 1847

Bericht door Ivanhoe »

... tijdens de Amerikaans-Mexicaanse oorlog. Eerder lugubere foto van een amputatie.

Zie deze link:

http://hyperallergic.com/83097/20-of-th ... -the-moon/

Gaat het hier om een militaire arts of een toevallige Belg?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
KC_
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2014 11:03

Re: Belgische (militaire?) geneesheer 1847

Bericht door KC_ »

Hoi Ivanoe,

Op de Spaanstalige Wikipedia heb ik het volgende gevonden (vrij vertaald en ingekort);

Pedro Vander Linden (* Brussel, 1808, + Guadalajara, México, 1860) Militair geneesheer en chirurg. Studeerde geneeskunde in België en Frankrijk. Studeerde af aan de universiteit van Bologna in 1828. Nam deel aan de onafhankelijkheidsstrijd in België. Na de onafhankelijkheid emigreerde hij naar Mexico. Vestigde zich in 1834 in Guadaljara, waar hij zijn kennis en kunde ter beschikking stelde van zijn stad.

Werd de eerste hoogleraar operatieve chirurgie (?). Lid van de Nationale Academie van Geneeskunde (1838) en werd legerarts in het Regiment Allende van Guadalajara. Hij ontwierp een systeem van brancards (Argelo - Mexicaanse) dat het vervoer van gewonden in het binnenland een stuk eenvoudiger maakte. Concreet was dit een systeem met twee muildieren en met twee verpleegkundigen (niet honderd procent zeker of ik het juist voor heb).

Nam deel aan de oorlog tussen Noord-Amerika en Mexico. Werd gevangengenomen in het gevacht van Cerro Gordo. Het is in dat gevecht dat hij de amputatie uitvoerde bij een Mexicaanse kapitein die op de gevoelige plaat werd vastgelegd en waarvan nu aangenomen wordt dat het de allereerste opname is van een amputatie (18 april 1847).

Na de oorlog werd hij militair sanitair inspecteur voor de overheid. Later lag hij aan de basis van het eerste tijdschrift over traumatologie in het Amerikaanse Continent (Boletín del Cuerpo Médico Militar, 1857).

Stierf aan tyfus in 1860. Heeft zich verdienstelijk gemaakt in zijn werk om de militaire gezondheidszorg in Mexico op een hoger niveau te tillen. Was een groot voorvechter van het humaan verstrekken van geneeskundige, ook aan de vijand, net zoals in vredestijd het geval zou zijn.


Bron
http://es.wikipedia.org/wiki/Pedro_Vander_Linden
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”