6,5 mm Albini – info aub

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
john8
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2014 14:38

6,5 mm Albini – info aub

Bericht door john8 »

Hallo, voor een kennis ben ik op zoek naar informatie over een geweer Albini en bijhorende adaptor.
Kan iemand me meer informatie bezorgen over het geweer en de adaptor voor een Albini.

Wat ik kon vinden is dat het originele caliber 11mm was, de hulsjes die hij heeft zijn caliber 6,5mm en gemaakt te Anderlecht.
De hulsjes heb ik kunnen identificeren, hierbij de link ernaartoe ;

http://naboje.org/node/5475


Werd dit militair gebruikt als oefenmunitie? Of is dit niet militair?
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: 6,5 mm Albini – info aub

Bericht door abbl64 »

hallo John,
van kalibers weet ik niets,
maar ik zou er niet van verstomt staan dat er een adapter of insteekloop bestaat.
Misschien kan jij mij helpen:
weet jij misschien de buitendiameters van onze oude militaire geweren?
Ik heb dezelfde vraag ook aan Bert gesteld over zijn Terssen karabijn,
maar hij is in slaap gevallen denk ik :|
Ik heb namelijk enkele hulsbajonetten en ik wil ze even thuisbrengen aan de hand van de loopdiameter.
Alvast bedankt,Lucien
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: 6,5 mm Albini – info aub

Bericht door RAL »

In Bijlage 2 adapters voor het inbrengen van de munitie voor verkort oefenschieten. Werden gebruikt voor de Terssens, de Albini's en de Comblains, en zijn binnenin getrokken. Eentje heeft een M erop wat het type aanduidt; het tweede type werd het F type genoemd.
Een eigenaardigheid is dat geen enkele van beide volledig past in de kamer van één van de vermelde geweren. Waardoor ik vermoed dat er in de toenmalige eenheden een aantal afzonderlijke geweren bestonden die een aangepaste kamer hadden voor het verkort schieten.
Er bestaat ook nog ergens een officieel plan van deze adapters (dat ik voor het moment niet kan lokaliseren).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: 6,5 mm Albini – info aub

Bericht door canadian2nd »

Recht erop Rik !
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: 6,5 mm Albini – info aub

Bericht door bupi »

Tube et cartouche de tir reduit model 1887 pour fusil Albini .
M en F vermoedelijk de regiment letter .
Wapens werden de 11 mm trekken uitgeboord en kamer uitgeruimd .
Die insteek (patroon) loop had geen speling in de kamer .
De Comblain gebruikte de insteekpatroon met 11mm ronde bal en aandrijfpatroontje .
Daarom heel verwonderd dat in een zogezegde "demil" model 1888 die tube er bijna inpaste .
De roest er voorzichtig uitgepoetst en tube past er zonder speling in .
Roestige loop binnenin van de corrosieve slaghoed lading (geen andere lading ).
Nog nooit werd eerder een wapen gevonden waarin die tube past .
De trekken werden er waarschijnlijk uit geboord om geen wervelingen te veroorzaken .
Mvg. Pierre.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: 6,5 mm Albini – info aub

Bericht door RAL »

Er bestaat inderdaad een plannetje van de "Cartouche de tir reduit model 1887 pour fusil Albini".
Daarop staan telkens twee afmetingen naast elkaar aangegeven van deze korte insteeklopen voor verkort schieten, de afmetingen van het type F, en deze van het type M . De F en de M zijn dus geen regimentsmarkeringen.
Op dit plannetje staat aangegeven dat dit type geproduceerd werd door S.F. (Société Françaises de munitions )(=Gevelot/Paris).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: 6,5 mm Albini – info aub

Bericht door RAL »

Hierbij nog een ander plan voor een insteekloop, gedateert Cureghem 2-12/92 (= Anderlecht).
Gezien de totaal andere lengteafmeting zou het hier wel eens kunnen gaan over een insteekloop voor de Comblain karabijnen van de Cavalerie (M71 en M71/83) van de Rijkswacht (M73) en van de Boswachters (M88) die een kortere huls gebruikten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”