Annuaire Garde Civique

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Annuaire Garde Civique

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik tikte zopas een Annuaire des Officiers de la Garde Civique uit 1908 op de kop. Ik had er geen idee van dat dit ook bestond voor de burgerwacht. Heeft er iemand een idee of deze lijst ieder jaar uitgebracht werd? Hoe vaak (jaarlijks, ...) verscheen dergelijke lijst voor het veldleger?

Interessant is dat de meeste oprichtingsdata van de dan bestaande eenheden erin vermeld staan, plus de namen van de korpscommandanten. Het boekje telt 269 pagina's.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door Paddy »

Deze lijsten verschenen jaarlijks rond nieuwjaar, zowel voor het leger als voor de burgerwacht.
De oudste lijst voor het leger in mijn bezit = 1871 (en er zijn nog oudere)
idem Burgerwacht = 1899

Net( zoals het leger zijn Journal Militaire Officiel heeft heeft de Burgerwacht zijn Bulletin Officiel de la Garde Civique.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door Bram1940 »

OK, weer iets bijgeleerd.

Groeten,
Bram
Andres1950
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 jun 2011 10:45

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door Andres1950 »

Weet er iemand of er ook lijsten bestaan van de burgerwacht in Limburg?

Iemand uit ons dorp beschrijft de plaatselijke burgerwacht in 1914 als een operetteleger van amateurs.

Zou er graag wat meer info over hebben.

mvg
Andres
jmdewilde
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2013 14:41
Locatie: Merksem
Contacteer:

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door jmdewilde »

Hallo mijn grootvader was een burgerwacht en heeft een dagboek bijgehouden van wo 1, daarin staat toch heel wat info over wat de burgerwacht van sint Niklaas gedaan heeft. http://www.oorlogsdagboek.org/
Wel alles in de juiste context lezen en begrijpen dat wo1 niet te vergelijken is met een huidige oorlog, wanneer men verder dan 8 km van de frontlinie was dan had men eigenlijk weinig te vrezen en kon men enkel horen dat het oorlog was.
Iemand foto's van WO1 genomen in Sint Niklaas?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door Paddy »

Andres1950 schreef:Weet er iemand of er ook lijsten bestaan van de burgerwacht in Limburg?

Iemand uit ons dorp beschrijft de plaatselijke burgerwacht in 1914 als een operetteleger van amateurs.

Zou er graag wat meer info over hebben.

mvg
Andres
Welk deel van Limburg bedoel je Andreas?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
jmdewilde
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2013 14:41
Locatie: Merksem
Contacteer:

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door jmdewilde »

hallo ben ingeschreven voor de geschiedenis on line prijs, elke stem is welkom en heeft mijn dank http://www.geschiedenisonlineprijs.nl/k ... org&type=W
Iemand foto's van WO1 genomen in Sint Niklaas?
jmdewilde
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2013 14:41
Locatie: Merksem
Contacteer:

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door jmdewilde »

is er ergens een plaats op het forum waar ik dit kan melden zodat veel leden dat lezen. Er wordt in het dagboek toch wel veel aandacht besteed aan zijn periode bij de burgerwacht en is geloofwaardiger dan hel wat andere samenvattingen die ik al gelezen heb. In tegenstelling met wat sommigen beweren heft jij en zijn garde hun job meer dan goed gedaan en behoorden ze tot de laatsten die terug trokken. Uiteraard kan je je afvragen waarom zij niet verder met het leger zijn weggetrokken maar denk dat dit helemaal terug te brengen is tot de hele slechte verstandhouding tussen leger en burgerwacht. Dit kan je ook in het dagboek terugvinden.
Iemand foto's van WO1 genomen in Sint Niklaas?
jmdewilde
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2013 14:41
Locatie: Merksem
Contacteer:

Re: Annuaire Garde Civique

Bericht door jmdewilde »

allen bedankt die voor mijn site gestemd hebben in de geschiedenisonline prijs 1915, :D
Iemand foto's van WO1 genomen in Sint Niklaas?
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”