De compagnie universitaire

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

De compagnie universitaire

Bericht door farthingbowl »

"De compagnie universitaire waren dienstplichtigen die bij hun oproeping ingeschreven waren aan een universiteit of hogeschool. Ze combineerden hun studies met het militaire leven." zoals reeds geschreven in een andere posting.
Hoe zag deze compangnie eruit,waren zij identiek aan de "gewone" infanterie, en hadden zij speciale kentekens ? was het enkel infanterie of ook andere onderdelen ?

Alvast bedankt voor uw reacties

Tim
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Yente »

Was het ook niet dat diegenen met een hoog diploma officier zowieso werden?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Paddy »

De universitaire compagnieën waren onderdeel van de Linie-regimenten die gekazerneerd waren in universiteitssteden en droegen een uniform identiek aan dat van de eenheid waar ze aan verbonden waren zonder specifieke kentekens. Ze kregen de opleiding van brancardier.

[link2]zie bijvoorbeeld,http://www.beeldarchief.ugent.be/fotoco ... age12.html[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: De compagnie universitaire

Bericht door farthingbowl »

Dank dank, dit verklaard weer een boel voor mij... er komt een dag dat ik het (bijna)allemaal begrijp !

Tim
Gebruikersavatar
coltroep
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2011 12:24

Re: De compagnie universitaire

Bericht door coltroep »

Emeritaat Prof. Luc De Vos haalt aan dat er in 1909 715 studentensoldaten waren, in 1910 liep dit getal reeds op tot 1.200, 400 studenten in de geneeskunde niet inbegrepen!
De studenten konden studeren aan 24 instellingen en kregen materiële gunsten als vrijstelling van karweien, beperking van het optrekken van de wacht tot ééns per veertien dagen, maaltijdvergoeding...

Mijn grootoom studeerde toen aan de KUL voor arts.

Ik vraag mij wel af bij welke linie hij toen moet gezeten hebben. Hij had toen al zijn kandidaturen gedaan en heeft samen met zijn legerdienst van 1909-1912 zijn studies beëindigd.
Zijn er lijsten van de universitaire compagnies met hun eenheid?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Paddy »

@Coltroep: waar studeerde jouw grootoom?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Gepard »

Paddy schreef:@Coltroep: waar studeerde jouw grootoom?
Katholieke Universiteit Leuven :)
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Paddy »

Gepard schreef:
Paddy schreef:@Coltroep: waar studeerde jouw grootoom?
Katholieke Universiteit Leuven :)
Dan diende hij naar alle waarschijnlijkheid bij het 10é Linie.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
coltroep
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2011 12:24

Re: De compagnie universitaire

Bericht door coltroep »

Heb juist het boek gelezen van Ernest Claes 'ik was student' (1957) daarin beschrijft hij zijn ervaringen op van oa de universitaire compagnie. Hij diende inderdaad bij de 10de Linie.....echter hij vermeld in zijn boek dat hij slechts 2 jaar deed en zou hij goedgekeurd zijn voor de artillerie hij 3 jaar had kunnen dienen.
Voor hem was het immers een goede zaak gezien hij financieel niet veel bezat op dat moment.

Mijn vraag is nu of het 10de ook artillerie bezat? of anderzijds er nog andere universitaire compagnieën waren te Leuven die wel artillerie hadden??? :D
offerbereid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mei 2012 17:34

Re: De compagnie universitaire

Bericht door offerbereid »

Ernest Claes werd gemobiliseerd bij het 10 linie. Op 22 augustus 1914 werd hij tijdens de slag bij Namen ernstig gekwetst door kogels en granaatscherven. Werd als krijgsgevangen weggevoerd naar Duitsland'Erfurt). In 1915 werd hij vrijgelaten en bereikte hij via Zwitserland le Havre waar hij in het Belgisch leger nog enkel administratieve functies vervulde tot hij in 1916 om gezondheidsredenen defenitief werd vrijgesteld. Hij was in die periode corrsepondent van verschillende tijdschriften en had sympathie voor het activisme.
Zijn wedervaren zijn te lezen in "Uit den oorlog en Bei uns in Deutschland"
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Om even terug te komen op de kwestie van de Compagnies Universitaires, ken ik het geval van twee mannen die ingelijfd waren bij het 10de Linie om hun legerdienst te doen, aangezien zij studeerden aan de KUL (Leuven). In juni/juli 1913 worden zij naar het 3de Linie (1ste Legerdivisie) gestuurd. Ik veronderstel dat het academiejaar toen ook niet in augustus liep. Het 3de Linie was toen gekazerneerd in Oostende en Brugge als ik mij niet vergis. Ik veronderstel dat daar niet onmiddellijk een universiteit bestond. Had het 3de Linie in 1914 dan ook een Cie Universitaire? Of werden deze mannen er geïncorporeerd om het niveau van de troep op te vijzelen? Voor zover mij bekend waren beiden niet afkomstig van West-Vlaanderen, dus daar is geen link.

De 1ste Legerdivisie werd opgesteld in augustus 1914 aan de Getestelling in de omgeving van Tienen.

Wie weet meer?

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Kleine update, na vandaag in Evere geweest te zijn. De militairen werden ingedeeld bij hun eigenlijk regiment maar afgedeeld naar een universitaire compagnie. In geval van mobilisatie moest men dan terug naar de oorspronkelijke eenheid.

Rest alleen nog de vraag wie in aanmerking kwam om opgenomen te worden in zo'n universitaire compagnie en in welke steden/eenheden er zo'n compagnie was? Studenten konden ook uitstel van dienstplicht vragen. Waarom zou een student dan toch zijn dienst gaan vervullen in zo'n compagnie (gesteld dat alle studenten er deel van zouden kunnen uitmaken)?

Groeten,
Bram
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Yente »

Misschien was er een systeem zoals vandaag de dag? Dat bv studenten geneeskunde door het leger betaald worden?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hierna de lijst van universitaire compagnies (legerorganisatie op vredesvoet, 1913-1914):

2de Linie - Gent
10de Linie - Leuven
14de Linie - Luik/Verviers
2de Jagers te Voet - Bergen
5de Linie - Antwerpen
9de Linie - Brussel
13de Linie - Namen

Daarnaast was er ook een "batterie universitaire" in Luik

Groeten,
Bram
Emmanuel
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2015 11:04

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Emmanuel »

Onder Cie universitaire bedoelde men toe (de kandidaten off en ooff) de soldaten die gingen voor onderofficier en officier.
De dienstplichtigen die er bij konden hadden allen een hoger diploma zoals leraars advocaten en dgl..
De beroepsvrijwilligers namen ook les id regimentsscholen,naargelang de behaalde punten en de noodzaak aan onderofficieren en of officieren werd men een gegradueerde.
In de jaren '30 waren zij de C.S.L.R candidat sous lt de reserve of act.
Na de oorlog beter gekend als de KRO's en KROO's
De kandidaten werden niet altijd terug naar hun eenheid gestuurd doch ook verdeeld bij de andere regimenten behorende
Tot dezelfde divisie.
Ik heb net een doodspr bij v.e sdt vd Cie universitaire vh 2li die in 1914 bij het 3de linie sneuvelde.
(2-22 en 3li behoorden tot dezelde divisie)
In 1940 is het anders maar das weer een ander verhaal.
Hopelijk heb ik u wat kunnen helpen.
Mvgr
Emmanuel
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Bram1940 »

Beste Emmanuel,

Wanneer sneuvelde die man van het 3Li?

Groeten,
Bram
Emmanuel
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2015 11:04

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Emmanuel »

Hallo Bram,

Eeman charles joseph adolphe sneuvelde de 18de augustus 1914 tijdens de bloedige gevechten van St-Magrite-hauthem en Grimde.
Hij ligt heden begraven in de Necropolis van Grimde.
Grt
Emmanuel
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De compagnie universitaire

Bericht door Bram1940 »

Ok, bedankt. De 19de passeert het 3Li door Boutersem en laat er verscheidene doden en gekwetsten achter. Ook van het 3L sneuvelt er minstens één, oud-international SIX. Een foto van de gesneuvelde is uiteraard interessant voor de lokale geschiedenis van Tienen en omstreken. In Boutersem werd o.a. de latere minister van staat Paul Van Zeeland krijgsgevangen genomen. Van Zeeland, lid van de Cie Univ, zou zich zeer verdienstelijk gedragen hebben in Boutersem.

Groeten,
Bram

P.S. Ik heb een hele tekst zo goed als klaar met het gevecht in Boutersem, met bijhorende stafkaart om de besproken opstellingen aan te duiden. Deze waren zeer precies gesitueerd.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”