Onbekend uniform uit 1907

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
LucN
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2012 20:20

Onbekend uniform uit 1907

Bericht door LucN »

Kent iemand dit uniform? Het zijn fotos uit augustus 1907 tijdens oefening van de Compagnie Universitaire, ik vermoed officieren/manschappen van de Grenadiers? Het nummer 5 is te zien op de shako.

Alvast bedankt.
Afbeelding366.jpg
Afbeelding365.jpg
Afbeelding359.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Paddy »

Het gaat hier om mannen van het 5é Linie, gewoon linie-infanterie-uniformen. Op de tweede foto is de man uiterst links zittend aan de tafel een Karabinier.
De compagnie universitaire waren dienstplichtigen die bij hun oproeping ingeschreven waren aan een universiteit of hogeschool. Ze combineerden hun studies met het militaire leven. Een van de bekendste mensen uit dergelijke compagnie was Ernest Claes.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Ivanhoe »

Wat is eigenlijk het verschil tussen zo'n plat mutsje (bonnet de police?) en een shako? Gewone soldaten versus officieren, of koos men zelf wat men aan deed?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Paddy »

Ivanhoe schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen zo'n plat mutsje (bonnet de police?) en een shako? Gewone soldaten versus officieren, of koos men zelf wat men aan deed?
Bij het leger zelf kiezen wat je aandeed? Zelf een keuze maken is heden nog niet makkelijk, laat staan 100 jaar geleden. Het tenue voor activiteiten zoals oefeningen, marchen, parades, en zelfs uitgaan werd voorgeschreven en kon door de commandant van de eenheid lichtjes aangepast worden.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Grenadier »

De los-vaste :roll: regel is dat de platte "camembert" 'meestal' gedragen werd in de kazerne, de shako met toile-cirée overtrek tijdens oefeningen en maneuvers, zonder toile cirée als uitgangstenue, tijdens parades en dergelijke. Nogal wat foto's tonen aan dat die regel idd "los-vast" was... ;) . Hetzelfde geldt voor de bonnet de police (of scheepje, enveloppe of hoe je het ook wil noemen 8-) ), dit was hoofdzakelijk bedoeld als kwartiermuts.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Ivanhoe »

Hm... Ik heb een foto van mijn grootvader uit 1914, waar hij met 4 andere soldaten nogal krijgshaftig poseert. Drie man, waaronder hijzelf, dragen een politiemuts, één draagt niks, en één draagt een shako. Dat kunnen dus allemaal gewone soldaten zijn?

En wat droeg een officier dan om zich te onderscheiden van de gewone soldaten?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Paddy »

Ivanhoe schreef:Hm... Ik heb een foto van mijn grootvader uit 1914, waar hij met 4 andere soldaten nogal krijgshaftig poseert. Drie man, waaronder hijzelf, dragen een politiemuts, één draagt niks, en één draagt een shako. Dat kunnen dus allemaal gewone soldaten zijn?

En wat droeg een officier dan om zich te onderscheiden van de gewone soldaten?
Het voornaamste om zich te onderscheiden van de rest zijn de rangkentekens. Een officier had ook een wat fijner uniform qua afwerking en natuurlijk wat meer bling-bling. Ik zal eens kijken of ik geen foto's heb waarop het verschil tussen soldaat en officier te zien is.

PS. Die foto mag je anders hier wel eens plaatsen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Ivanhoe »

Zal ik zeker doen, momenteel heb ik enkel een fotocopie ervan, maar ik ga de originelen bij mijn neef gaan inscannen en dan hoop ik alles hier eens te posten, zodat de kenners er ook eens een blik kunnen op werpen...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Ivanhoe »

Ik heb de middelste foto eens via Photoshop aangepast (scherpte, zwart-wit niveaus, ...) om zo het beeld wat duidelijker te krijgen... Ik heb de indruk dat ze niet allemaal van het 5e zijn...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door belg1914 »

ze hebben de mannen van Stabroek bij elkaar op een fotootje gezet, dus verschillende regimenten bij elkaar
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door Ivanhoe »

Ik merk dat ik hier nog niet alle termen beheers; met politiemuts bedoelde ik eigenlijk dat camenbert-hoedje :oops:

Wel allemaal heel verwarrend, die verschillende hoofddeksels ... Als ik het goed voorheb droegen in 1914...
linieregiment: camembertmuts of shako ngl. de omstandigheden
cavalerie: politiemuts (die aan de IJzer later een algemeen hoofddeksel werd?)
lanciers: uhlanen-achtige helm die men al snel achterwege liet wegens verwarring met echte Uhlanen
grenadiers: bontmuts of camembertmuts ngl. omstandigheden
karabiniers: "shako zonder zonneklep" (ik ken de echte naam niet) of die zwarte hoeden zoals je ze ziet op de foto's met hun mitrailleurs getrokken door honden
artillerie: politiemuts

... en aan de IJzer werd dat dan uiteindelijk allemaal kepie of politiemuts en Adrian-helm (het voorlopige uniform van 1915 buiten beschouwing gelaten).

Moest iemand het eens zien zitten om dat in een visueel overzichtje te gieten :-).
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Onbekend uniform uit 1907

Bericht door jef »

Moest iemand het eens zien zitten om dat in een visueel overzichtje te gieten :-).

Tony Debruyne heeft ooit en heleboel militair technische artikels geschreven waaronder ook terminologie ivm militaire hoofddeksels:
Wat U een politiemuts ( Bonnet de police) noemt geeft Tony de naam Kwartiermuts
De Camenbert ( calotte de campagne) wordt veldmuts genoemd
Uw bontmuts wordt Berenmuts of grenadiersmuts genoemd
Ulanen dragen een Shapska
Wat ik niet terugvond in dat werk is het hoofddeksel van de Karabinier ( niet de hoed)... heb het hier op het forum al dikwijls gezien met de naam shapski
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”